تقابل آرای دو قدرت آسیایی

عریان شدن شکاف چین و هند در بریکس

کدخبر: ۵۹۱۱۸۸
اقتصادنیوز: همزمان با تشدید رقابت میان چین و ایالات متحده، اختلافات داخلی در بریکس عریان شد. هند تلاش کرده تا در برابر تلاش‌های پکن جهت تبدیل این نهاد به سازمان حمایت از برنامه‌های ژئوپلیتیک چین مقاومت کند. در عوض، هند بحث‌ها و فعالیت‌های بریکس را بر پروژه‌های همکاری اقتصادی و مالی جنوب-جنوب متمرکز کرده است.
عریان شدن شکاف چین و هند در بریکس

به گزارش اقتصادنیوز ، از زمان تاسیس گروه بریکس، گروهی متشکل از بازیگرانی چون برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، این نهاد به‌عنوان انجمنی با هدف بیان دیدگاه‌های کشورهای جنوب جهانی در مراوداتشان با بازیگران توسعه‌یافته قلمداد شد. برخی ناظران بر این باورند که بریکس این قابلیت را دارد تا به سان گروه هفت تحولات و معادلات جهانی را تحت تاثیر قرار دهد، با این همه میزان تاثیرگذاری اش منوط به این است که دیدگاه چین غالب خواهد شد یا هند. دو بازیگر با ایده‌های متفاوت.

چند صدایی در بریکس

اگر گروه بریکس از رویکرد هند پیروی کند، این توان را دارد تا همکاری میان کشورهای در حال توسعه را ارتقا داده و بر همین اساس با  گروه هفت جهت بحث در مورد راه‌های اصلاح نظام اقتصادی و مالی بین‌المللی و مقابله با مشکلات جهانی مانند تاثیرات تغییرات آب و هوایی تعامل کند. به نظر می رسد که این امر برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه که خواهان اصلاح نظام اقتصادی و مالی بین المللی فعلی هستند، اما نمی خواهند به شکلی عریان بین ایالات متحده و چین طرف شوند، جذاب است. از سوی دیگر، اگر چین پیروز شود، گروه بریکس به احتمال بالا به محل دیگری برای فعالیت های سیاسی ضد ایالات متحده تبدیل خواهد شد و توانایی اش در ارائه منافع ملموس به بسیاری از کشورهای در حال توسعه به خطر می افتد.

گروه بریکس با هدف افزایش هماهنگی میان پنج کشور بزرگ در حال توسعه برای تغییر نظم جهانی کنونی تحت رهبری غرب به یک سیستم چند قطبی که در چارچوبش کشورهای در حال توسعه متناسب با سهم خود در اقتصاد جهانی نفوذ دارند، تبدیل شد. علیرغم مسیرهای اقتصادی متفاوتی که پنج عضو این گروه آنها را طی کردند، بریکس توانست پیشرفت چشم گیری را تجربه کند.با این حال همزمان با تشدید رقابت میان چین و ایالات متحده، اختلافات داخلی در این نهاد عریان شد. هند تلاش کرده تا در برابر تلاش‌های پکن جهت تبدیل گروه بریکس به سازمان حمایت از برنامه‌های ژئوپلیتیک چین؛ برنامه هایی چون طرح کمربند و جاده پکن، ابتکار توسعه جهانی، و لفاظی‌های صریح ضد ایالات متحده، مقاومت کند. در عوض، هند بحث‌ها و فعالیت‌های بریکس را بر پروژه‌های همکاری اقتصادی و مالی جنوب-جنوب، ابتکار عمل ها برای کاهش اتکای جهانی به سیستم مالی و پرداخت بین‌المللی مبتنی بر دلار آمریکا، و اصلاح موسسه های مالی بین‌المللی جهت ارائه صدا و نمایندگی بیشتر به کشورهای در حال توسعه متمرکز کرده است.\

modi-xi-jinping-pti_650x400_51466761793

تقابل آرای دو قدرت آسیایی

به نوشته شورای آتلانتیک، اختلاف نظر میان چین و هند چشم انداز عضویت کشورهای مشتاق بریکس و آینده این سازمان را شکل خواهد داد. در همین راستا مقام های آفریقای جنوبی می گویند، بیست و دو کشور به طور رسمی برای پیوستن به بریکس درخواست داده اند و تعداد مشابهی از کشورها نیز علاقه خود را اعلام کرده اند. در حالی که این گزاره طول گروه را افزایش داده ، اما مشکل دشواری را نیز برای سازمان ایجاد می کند: پذیرش تعداد زیادی از اعضای جدید خطر رقیق شدن گروه بریکس را به همراه دارد و در صورت ادامه فعالیت بر اساس اجماع آرا، تداوم فعل و انفعال ها را خنثی خواهد کرد.

چین و روسیه خواستار گسترش سریع گروه بریکس برای تقویت نفوذ خود در کشورهای در حال توسعه هستند؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از کشورهای در حال توسعه عضویت در این نهاد را فرصتی برای نزدیکی اقتصادی به چین می دانند. در این میان هند نگران از دست دادن نفوذ خود است؛ بالاخص اگر بریکس با عضویت بازیگرانی موافقت کند که خواهان پیروی از دستور‌العمل‌های پکن هستند. علاوه بر این، هند درگیر مناقشه مرزی با چین و همچنین رقابت با پکن برای نفوذ منطقه ای است. به واسطه همین پس‌زمینه، هند پیشنهاد کرده تا قبل از پذیرش اعضای جدید، در باب معیارهای عضویت - به عنوان یک آیتم در دستور کار اجلاس اوت - بحث و توافق شود.

8888888888888888888888

بریکس یارای رقابت با گروه هفت را دارد؟

در مواجهه با تلاش‌های چندین کشور جنوب جهان جهت هماهنگ کردن سیاست‌ها برای مقابله با کشورهای توسعه‌یافته، گروه هفت باید رویکردی موثرتری را برای مدیریت تعاملات خود با کشورهای توسعه یافته بیابد. اگر گروه بریکس از دستور کار هند پیروی کند و ایده‌های مشخصی برای اصلاح نظام اقتصادی و مالی بین‌المللی ارائه دهد، گروه هفت  باید به طور سازنده وارد بحث شود و این ایده‌ها را مورد بررسی قرار دهد و درخواست‌ برای تغییرات را  رد نکند. با این حال، اگر مشخص شود که گروه بریکس یک مجمع چینی است که از لفاظی ها و ابتکارات ضد آمریکایی و ضد غربی حمایت می کند، گروه هفت باید به جای پاسخ دادن به چنین صداهایی، راه هایی را برای  بهبود سیستم اقتصادی و مالی و رفع کاستی ها در تامین نیازهای توسعه ای کشورهای جنوب جهانی ارائه دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید