میشل اوباما رئیس جمهور بعدی آمریکا است؟

کدخبر: ۵۹۱۶۴۱
یک منبع آگاه می‌گوید که در گفتگو با یک سیاستمدار خارجی مشخص شده که "جو بایدن" نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سال ۲۰۲۴ نخواهد بود.
میشل اوباما رئیس جمهور بعدی آمریکا است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرارو، یک منبع آگاه می‌گوید که در گفتگو با یک سیاستمدار خارجی مشخص شده که "جو بایدن" نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سال ۲۰۲۴ نخواهد بود. به نظر می‌رسد برای ورود یک نامزد مردمی خیلی دیر خواهد بود، اما این کار صورت خواهد گرفت و نام آن برنده خوش شانس می‌تواند "میشل اوباما" باشد. اگر این سناریو رخ داد لطفا به یاد داشته باشید که ابتدا آن را در اینجا (دیلی تلگراف) خوانده اید!

 این آن روایتی است که ما از منابع مطلع بریتانیایی که با سیاستمداران خارجی در ارتباط بوده اند، شنیده ایم؛ این که بایدن محبوبیتی ندارد و در برابر دید افکار عمومی در حال پیر شدن است و به شدت گاف‌های لفظی می‌دهد. در تازه‌ترین مورد او ادعا کرد که پارک ملی گرند کنیون آمریکا جزو عجایب نه گانه جهان است. شک و تردید در مورد توانایی‌های او با نزدیک شدن به پایان دوران ریاست جمهوری اش افزایش می‌یابد. هم چنین، جایگزین‌های بهتری نیز در چشم انداز دیده نمی‌شوند و کامالا هریس معاونش آدمی در سطح بسیار متوسط است و با همگان به گونه‌ای صحبت می‌کند که گویی آدم‌هایی ساده لوح هستند در حالی که خود دانش محدودی دارد. آخرین شاهکار او این بود که به مخاطبان اش اطلاع دهد "بانک‌های جامعه در جامعه هستند"! احتمالا مکاشفه‌ای برای کسانی که فکر می‌کردند در "گرند کنیون" مورد اشاره بایدن هستند!

ما با رقابتی مجدد بین دو نامزد نامحبوب یعنی بایدن و ترامپ مواجه هستیم که هیچ کس واقعا هیچ یک از آن دو را نمی‌خواهد. چرا یکی از آنان را مجبور به بازنشستگی نکنیم؟ با فرض این که ترامپ به لطف مشکلات حقوقی‌ای که دارد نامزدی باشد که هرگز رئیس جمهور نخواهد شد و اکنون انتخابش بین کاخ سفید و یا زندان است، می‌توان سناریوی "گودبای لنین" را متصور شد که در آن بایدن به ماکتی از دفتر بیضی شکل منتقل شود و به او گفته شود که او هنوز رئیس جمهور است. نانسی پلوسی ممکن است هر از چندگاهی از او بپرسد که آیا به پایان رکود بزرگ نزدیک‌تر است یا خیر.

جابجایی بایدن چالش‌های بزرگی را به همراه خواهد داشت. آیا جو خوشحال است که به او گفته شود چه کاری انجام دهد؟ آیا او تا به حال دستور کار مستقلی را اجرا کرده است؟ جایگزینی میشل اوباما نشان می‌دهد که او همیشه سومین دوره ریاست جمهوری باراک بوده است یک نظریه توطئه که باراک اوباما آن را در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۲۱ میلادی تایید کرد. او گفته بود: "جو و دولتش اساسا کار را به پایان می‌رسانند" یعنی کاری که توسط شخص اوباما آغاز شد و ترامپ در آن مکث و وقفه‌ای ایجاد کرد. او هم چنین اشاره کرد که "۹۰ درصد افرادی که برای او (اوباما) کار می‌کردند اکنون پشت میز کار خود بازگشته اند". او در این باره قدری مبالغه کرده بود، اما نه خیلی زیاد. تعداد افرادی که برای اوباما کار می‌کردند و اکنون برای بایدن کار می‌کنند در میان ۱۰۰ دستیار ارشد نزدیک به ۷۵ درصد آنان را شامل می‌شود.

ریاست جمهوری بایدن ویژگی خاص خود را دارد. او پول بیشتری خرج کرده و مسائل فرهنگی را سخت‌تر کرده است. اوباما از ترس آن که برچسب رادیکال بر او زده شود، محتاطانه‌تر عمل می‌کرد. با این وجود، روزنامه نگاران اغلب به شوخی می‌گویند که اوباما کشور را از طریق گوشی آیفون خود اداره می‌کند. مصاحبه اخیر و بسیار خوانده شده بین "دیوید ساموئلز" خبرنگار و "دیوید گارو" مورخ جزئیات عجیبی را برجسته می‌سازد: اوباما هنوز در مرکز واشنگتن دی سی زندگی می‌کند و توافق تاریخی قبلی را نقض می‌کند یعنی آن که پیش از این روسای جمهور پس از اتمام دوره ریاست جمهوری شان باید از مرکز سیاست امریکا دور می‌شدند. ساموئلز خاطر نشان می‌سازد که اوباما آشکار در مورد موضوعاتی، چون سانسور اینترنت و کنترل اسلحه لابی کرده و اشاره می‌کند که او در جامعه واشنگتن ماندگار شد تا به عنوان نمادی قوی از نظم سیاسی مشروعی که توسط ترامپ دزدیده شده بود، عمل کند.

این مصاحبه بیش‌تر به دلیل ادعا‌های گارو مبنی بر اینکه اوباما در جوانی در مورد رابطه جنسی همجنس گرایانه خیال پردازی می‌کرد مشهور شده، اما این ادعای او که اوباما دست هدایت کننده در سیاست خارجی دوران بایدن بوده بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته است. ساموئلز با اشاره به اوباما استدلال کرد: "لاک پشت‌ها تا آخر هستند".

واضح است که بخش‌های بزرگی از سیاستگذاری کاخ سفید متعلق به باراک اوباما است، زیرا آن سیاست‌ها توسط افرادی که برای او کار کرده بودند تنظیم شده اند و آنان بدون شک به او گزارش می‌دهند. ساموئلز در پایان می‌گوید: "در این چارچوب کارکنان به مثابه سیاستگذاری و تعیین خط مشی هستند. این نوعی عمل کردن در خارج از چارچوب تعریف شده قانون اساسی امریکاست".

بنابراین، یک به اصطلاح کودتا برای جایگزینی بایدن با اوبامای بعدی موجود یعنی میشل اوباما فارغ از انقلابی بودن آن حرکت، خط تداوم سیاسی‌ای که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۴ میلادی امتداد می‌یابد را تقویت می‌کند. میشل اوباما همواره در نظرسنجی‌ها جایگاه خوبی را از آن خود ساخته است. او دو کتاب پرفروش از جمله کتابی بیوگرافی را چاپ کرده است. او در کاخ سفید خدمت کرده است، همگان او را می‌شناسند، اما برخلاف ترامپ او برخی از معما‌های مرتبط با حریم خصوصی اش را حفظ کرده است. او این موضوع را رد کرده که قصد دارد برای ریاست جمهوری نامزد شود، اما این واکنش معمولا نشانه‌ای مطمئن از علاقه یک فرد برای نامزد شدن است.

در مورد این ایده که نامزدی یک شبه او بیش از حد هالیوودی و بسیار خارق العاده خواهد بود باید پرسید آیا محاکمه ترامپ این گونه نبود؟ رقیب میشل اوباما یعنی ترامپ بخش عمده دوره‌ای که می‌توانست در کارزار انتخاباتی بگذراند را در دادگاه‌ها سپری کرد. دیگر هیچ چیز عادی‌ای در سیاست ایالات متحده وجود ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید