پشت پرده اختلاف حدادعادل با بذرپاش/ جریان تندرو در بین مردم طرفداری ندارد

کدخبر: ۵۹۶۲۴۸
متکی در پاسخ به اینکه «با توجه به جلسات آقای حداد با آقای بدریان شاهد برخی نگرانی‌ها در جبهه اصولگرایان نسبت به دخالت دولت در انتخابات هستیم» و در پاسخ به اینکه «چگونه می‌توان این نگرانی را برطرف کرد؟» گفته است: قاعدتاً باید گفت‌وگو و صحبت کرد. آقای بذرپاش، مجموعه آقای حداد و همین‌طور دوستان دیگر و مجموعه‌های دیگر همه با همدیگر بودند و در انتخابات ریاست جمهوری در یک جبهه کار می‌کردند.
پشت پرده اختلاف حدادعادل با بذرپاش/ جریان تندرو در بین مردم طرفداری ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سازندگی،  «منوچهر متکی»، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان به نکات قابل ذکری اشاره کرده است؛ او معتقد است که «هر حکومت و دولتی باید گوش شنوا برای شنیدن نارضایتی‌ها و اعتراضات داشته باشد» و در این مورد وزارت کشور را مورد خطاب قرار می‌دهد که با «چرا مجوز تجمعات را صادر نمی‌کنید تا کسانی که اعتراض و حرف دارند، حرف‌هایشان را بزنند. اگر اعتراضات شنیده نشود قاعدتاً دلسردی برای حضور در انتخابات به وجود می‌آید». سخنگوی شورای وحدت در این گفتوگو با ایلنا نسبت به اتفاقات انتخابات دوره گذشته مجلس و نحوه نهایی شدن لیست ۳۰ نفره تهران و دلایلی که باعث شد شورای وحدت شکل بگیرد، انتقاداتی را مطرح می‌کند و در گفته‌های خود با انتقاد از مجلس یازدهم عنوان می‌کند که «این مجلس با توجه به دارا بودن اکثریت کرسی نمایندگان، انسجام کامل برای ارائه برنامه‌های خود را نداشته است».

متکی همچنین در این گفت‌وگو نتوانسته اختلافات جریان اصیل اصولگرا را با جبهه پایداری پنهان کند و تلویحاً از رقابت با آنان در انتخابات آینده صحبت کرده همچنین از این مساله پرده‌برداری کرده که هیچ‌گونه امانی در راستای ائتلاف با این جریان تندرو نخواهد بود. متکی تحلیل خود از آرایش سیاسی جناح اصولگرا در انتخابات مجلس را این‌گونه استوار می‌کند که «به دلیل آنکه ما هنوز نمی‌دانیم چه کسانی ثبت‌نام کردند، نمی‌توانیم تقسیم‌بندی داشته باشیم که جریان‌های سیاسی نسبت حضورشان چقدر است یا در جریان‌های سیاسی چه چهره‌هایی ثبت‌نام کردند. فعلاً باید صبر کنیم تا ثبت‌نام اصلی که از اواخر مهر ماه شروع شود، آن زمان تصویر روشن‌تری به ما می‌دهد. اما به لحاظ کلی، جریا‌ن‌های سیاسی معمولاً سعی می‌کنند، اگر وحدت تشکیلاتی هم با یکدیگر ندارند، نوعی همگرایی و هم‌افزایی در انتخابات‌ها داشته باشند». وی در ادامه به وجه اشتراکی بین اصولگرایان اشاره می‌کند و در این راستا می‌گوید: «در بین اصولگرایان وجه مشترک این است که همه در انتخابات شرکت کرده و حضور در انتخابات را یک حق برای هر شهروند و یک تکلیف برای هر فرد متدین یا هر فرد ملی‌گرایی می‌دانند. یعنی حق‌شان است که در تعیین سرنوشت‌شان شریک باشند و تکلیف‌شان، تکلیف دینی یا تکلیف ملی است تا برای آینده کشور و مردم‌شان حضور داشته باشند. این دلایل اصلی اصولگرایان از ابتدای پیروزی انقلاب برای شرکت در انتخابات تا به امروز بوده است و بر اساس فرمایش حضرت امام شرکت در انتخابات را واجب می‌دانند».

جریان تازه متولد شریان با کمک بذرپاش

متکی با بیان اینکه اصولگرایان در ۳۰ سال گذشته با نام‌ها و عناوین مختلفی وارد عرصه انتخابات شده‌اند، اظهار کرد: «جریان‌های همسو و آبادگران ایران اسلامی جبهه متحد اصولگرایان و جمنا، شورای ائتلاف، جبهه پایداری و شورای وحدت از جمله تشکل‌های سیاسی جریان اصولگرا هستند. بنابراین امروز می‌توانیم بگوییم که جریان اصولگرا با عناوین و اسامی مختلفی که فعالیت می‌کند، امروز می‌گوید در انتخابات شرکت می‌کنم. برخی از این جریان‌های تازه متولد مانند شریان هستند که با کمک آقای بذرپاش به وجود آمده‌اند، شورای وحدت جریانی که سه سال پیش به وجود آمد و دو جریان دیگر به نام شورای ائتلاف و جبهه پایداری که قبل از آن به وجود آمدند از جمله این تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی وابسته به اصولگرایان هستند. ممکن است مجموعه‌های دیگری هم تا انتخابات شکل بگیرند».

جلسه مشترکی با شورای «ائتلاف» نداشتیم این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه «با توجه به برگزاری جلسات مشترک شورای وحدت و شورای اختلاف درباره انتخابات آیا اجماع روی یک لیست مشترک وجود دارد؟»، گفت: «ما بعد از انتخابات ۱۴۰۰ هیچ جلسه مشترکی با شورای ائتلاف نداشتیم. به دلیل آنکه آنها به دنبال کار تشکیلاتی خودشان بوده و ما هم به دنبال سازماندهی نیروهای خودمان در سراسر کشور بودیم. الان هم داریم خودمان را برای اینکه بتوانیم کل لیست تهران را مدیریت کنیم، آماده می‌کنیم. شورای وحدت استانی ما خودشان کاندیداها و نامزدهای مورد نظر را انتخاب می‌کنند اما اگر به توافق نرسیدند ما به عنوان تهران اعلام نظر می‌کنیم. اما درباره اینکه ما و جریان‌های دیگر اصولگرا در انتخابات چگونه با هم تعامل خواهیم داشت، فکر می‌کنیم الان زود است که به این پرسش پاسخ دهیم».

حداد و بذرپاش الان زاویه دارند

متکی در پاسخ به اینکه «با توجه به جلسات آقای حداد با آقای بدریان شاهد برخی نگرانی‌ها در جبهه اصولگرایان نسبت به دخالت دولت در انتخابات هستیم» و در پاسخ به اینکه «چگونه می‌توان این نگرانی را برطرف کرد؟» گفته است: «قاعدتاً باید گفت‌وگو و صحبت کرد. آقای بذرپاش، مجموعه آقای حداد و همین‌طور دوستان دیگر و مجموعه‌های دیگر همه با همدیگر بودند و در انتخابات ریاست جمهوری در یک جبهه کار می‌کردند. حتی در مجلس هم با یکدیگر بودند. الان زاویه‌هایی در دیدگاه‌هایشان به وجود آمده است. فکر می‌کنم یک زمانی تکثر تشکیلاتی داریم که به نظر من در آن اشکالی نیست. توصیه من این است که باید گفت‌وگو انجام شود. این گفت‌وگو به وحدت تشکیلاتی یا به همگرایی و رسیدن به لیست واحد منجر شود که اگر این دو اتفاق بیفتد به نظرم خوب است.»

شورای وحدت گفت‌وگویی با بذرپاش نداشته است 

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه «آیا تا به امروز شورای وحدت با آقای بذرپاش رایزنی داشتند؟»، بیان کرد که «هنوز گفت‌و‌گویی را نداشتیم.» وی در مورد اینکه «آیا در ادامه راه گفت‌وگو خواهید داشت؟»، گفت: «هر چیزی محتمل است اما هنوز در شورای وحدت تصمیمی در این زمینه نگرفتیم و از طرف مقابل هم این اعلام آمادگی را ندیدیم».

هر دولتی باید گوش شنوا برای اعتراضات داشته باشد

متکی در مورد اعتراضات سال گذشته و میزان نارضایتی بخشی از مردم از عملکرد مسئولان و اینکه «چه راهکاری وجود دارد تا بار دیگر مردم را نسبت به جریان سیاسی موجود اقناع کرده و زمینه مشارکت پرشور فراهم شود»، گفت: «حادثه‌ای که در پاییز گذشته اتفاق افتاد، دو وجه داشت: اول اینکه همان‌طور که شما اشاره کردید برخی نارضایتی‌ها و اعتراضات، مردمی است که باید آنها را شنید. هر حکومت و دولتی باید گوش شنوا برای نارضایتی‌ها و اعتراضات داشته باشد. این چیزی است که رهبری هم بر آن تاکید داشته است که حرف‌های معترضان باید شنیده شود. ما در خانه احزاب آمدیم به این وجه تاکید کردیم و گفتیم، معتقدیم باید صدای معترضان شنیده شود و این نظر جمعی خانه احزاب بود که از سه گروه سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقلین و اعتدالگرایان تشکیل شد. اما وجه دوم ناآرامی‌های سال گذشته اغتشاشات بود و این روشن است.»

مردم ناراضی و مشارکت کم

متکی «عملکرد دولت‌ها» را نیز یکی از عوامل موثر برای حضور مردم در انتخابات دانست و در این مورد اظهار کرد: «اگر مردم احساس رضایت نسبت به عملکرد دولت‌ها داشته باشند، در انتخابات بعدی بیشتر مشارکت خواهند داشت. ما برخی از انتخابات‌ها را داشتیم که یک رئیس جمهور آمد و ۴ سال اول او با نظر مردم خوب عمل کرده است و مشارکت بیشتر شد. این رقم در سال ۸۸ به ۸۵ درصد مشارکت رسید. بنابراین عملکرد دولت‌ها در حضور مردم موثر است. در دو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ تراز حضور مردم پایین آمد و به ۴۳ درصد و ۴۸ درصد رسید. انتخابات آمریکا برگزار شد اما ۳۰ درصد مشارکت داشتند. همان سال ۸۸ انتخابات پارلمان اروپا برگزار شد اما زیر ۲۵ درصد مشارکت داشتند‌. تراز ما به عنوان انقلاب اسلامی که تکیه‌مان به مردم است همیشه باید ۵۰ درصد باشد. بنابراین من موضوع شما را تایید می‌کنم که اگر مردم این دولت ناراضی باشند در میزان مشارکت در انتخابات اثر می‌گذارد».

شتاب‌زدگی در مورد برکناری «غلامرضا»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد اختلاف‌نظر بین دولت و مجلس آن هم نزدیک به روزهای انتخابات گفت که «معمولاً مجلس در موضوعات مختلف با دولت تعامل دارد. گمان می‌کنم در موضوع برکناری آقای غلامرضا شتاب‌زدگی وجود داشت و می‌توانست در یک گفت‌وگوی سازنده‌ای این مساله به شکل مناسب‌تری حل‌وفصل شود.» وی در مورد اینکه «شورای وحدت وارد رایزنی با هیچ یک از شخصیت‌ها و جریان‌ها برای انتخابات نشده است»، بیان کرد: «شورای وحدت وارد رایزنی با هیچ یک از شخصیت‌ها و جریان‌ها برای انتخابات نشده است. ما الان در حال نهایی کردن سازوکارهای تشکیلاتی خودمان هستیم و طبق آن جلو می‌رویم».

جریان تندرو در بین مردم طرفداری ندارد

منوچهر متکی در پاسخ به اینکه «راه مقابله با جریان خالص‌ساز یا تندرو را در کجا می‌دانید؟» بیان کرد: «ما در جریان‌های سیاسی بخشی را به عنوان نگاه افراطی و تند داریم که دیدگاه خودشان را دارند. اما از نظر من و سلیقه مردم، جریان تندرو در بین آنان طرفداری ندارد». وی در مورد اینکه آیا ائتلاقی با جبهه پایداری خواهند داشت، گفته که «ما قبلاً هم ائتلافی با ایشان نداشتیم». متکی در ادامه و در مورد اینکه «بعد از ورود اعضای جبهه پایداری به لیست نهایی با شورای ائتلاف توافق کردید، آیا روند گذشته در انتخابات آتی تکرار خواهد شد؟» گفت: «بله آن موقع بین شورای ائتلاف و جبهه پایداری ائتلاف بود که در راه خلوت تصمیم‌شان را گرفتند و لیست واحدی را دادند. ما نسبت به آن لیست معترض بودیم اما چون انتخابات بود، حرفی نزدیم و بعد از انتخابات رفتیم، سیستم را تصحیح کنیم که این اتفاق صورت نگرفت و بعد منجر به تشکیل شورای وحدت شد. همان‌طور که عرض کردم نه با اخلاق، نه با پایداری و نه با جریان‌های دیگر و نه با شخصیت‌های سیاسی جریان‌ساز که خودشان را جریان‌ساز می‌دانند با هیچ کدام تا به امروز در شورای وحدت گفت‌وگویی نداشتیم. تحولات را رصد می‌کنیم اما گفت‌وگویی تا به حال با آنها نداشتیم».

انتقاد تلویحی از ظهور جریان «شریان» و اینکه شورای وحدث ر انتخابات آتی تصمیم به تمرکز بر تهران گرفته است، نشان‌دهنده افتراق جریان‌های اصولگرایی است و آنها همچنان به شکل «مجمع الجزایری» در اتمسفر سیاسی ایران سیاست‌ورزی می‌کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید