روزنه‌ای برای تزار!

اوکراین زیر سایه سنگین غزه/ جنگ حماس و اسرائیل برای پوتین فرصت ساز است؟

کدخبر: ۶۰۷۱۰۳
اقتصادنیوز: در شرایطی که تحولات خاورمیانه لحظه به لحظه نفس گیرتر می شود، معادلات شرق اروپا نیز در حال تغییر است. اوکراین امروز بیش از هر زمان دیگر جنگ اسرائیل و حماس را رصد می‌کند چرا که ماحصل نبرد کشورش با روسیه در گرو تحولات خاورمیانه است؛ تحولاتی که می تواند برای پوتین فرصت ساز شود.
اوکراین زیر سایه سنگین غزه/ جنگ حماس و اسرائیل برای پوتین فرصت ساز است؟

به گزارش اقتصادنیوز، روسیه گرفتار در اوکراین امیدوار است که جنگ اسرائیل و حماس توجه غرب را از فعل و انفعال های مسکو در این کشور اروپای شرقی منحرف کند. در کی یف این نگرانی وجود دارد که - در صورت تشدید درگیری ها در خاورمیانه - ایالات متحده ارائه تسلیحات به نیروهای مسلح اوکراین را متوقف کند یا حداقل از حمایت نظامی و اقتصادی اش بکاهد.

اوکراین به حاشیه رفت؟

تحولات مرتبط با اسرائیل و غزه پیش از این بر موقعیت اوکراین در رسانه های جهانی تأثیر گذاشته ؛ به بیانی دیگر، بعد از حمله حماس، رسانه های بین المللی کم تر به جنگ در شرق اروپا می پردازند. از همین رو خبر حمله روسیه به شهر آودیوکا در دونباس - مکانی که برای کی یف اهمیت نمادین و استراتژیک دارد – چندان مورد توجه قرار نگرفت. اگرچه به نظر می رسد روسیه «حمله جدیدی» را علیه نیروهای اوکراینی در چندین بخش از خط مقدم آغاز کرده، اما این جنگ برای بخش بزرگی از مخاطبان جهانی در اولویت نیست.

اما ناظران می گویند، این بدان معنا نیست که غرب قصد دارد کی یف را کنار گذاشته یا از اوکراین دست بکشد. از سال 2014، ایالات متحده به تنهایی بیش از 46.7 میلیارد دلار کمک امنیتی در اختیار این کشور اروپای شرقی قرار داد. در این میان شواهدی وجود دارد که نشان می دهد واشنگتن قصد دارد حمایت های نظامی اش از اوکراین را ادامه دهد، حتی اگر درگیری ها در خاورمیانه تشدید شود. با این حال، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید اخیرا اشاره کرد که در درازمدت، واشنگتن ممکن است ناچار شود رویکردش در جنگ اوکراین را تغییر دهد.

TASS_63194236-2

شبح جنگ غزه بر اوکراین

از سوی دیگر، گزارش ها نشان می دهد که روسیه خرید تجهیزات و مهمات نظامی از کره شمالی را کلید زده، کنشی که بعید است به خودی خود بازی را تغییر دهد، هرچند به کرملین فرصت می دهد تا به اقدامات نظامی محلی اش در دونباس ومناطق جنوبی اوکراین یعنی خرسون و زاپوریژژیا ادامه دهد. اما اگر درگیری‌های اسرائیل و حماس به جنگ گسترده‌تری در خاورمیانه تبدیل شود و ایران وارد درگیری (ادعایی) مستقیم گردد، جنگ اوکراین می تواند به درگیری نیمه منجمد مشابه جنگ دونباس بین سال های 2015 و 2022 بدل شود.با این همه آنگونه که آمریکن پرپوز نوشته، کرملین ممکن است از تمرکز غرب بر درگیری خاورمیانه برای حل برخی از اهداف تاکتیکی اش در اوکراین استفاده کند. اما در این مرحله، ارتش روسیه توانایی و انگیزه حملات گسترده یا تصرف شهرهای بزرگ اوکراین را ندارد. البته این امکان در کوتاه مدت حملات محلی در دونباس و جنوب اوکراین را متوقف نخواهد کرد.

ناظران براین باورند تا زمانی که غرب به طور کامل کمک نظامی اش به اوکراین را متوقف نکند، روسیه نمی تواند به هیچ یک از اهداف استراتژیک خود در این کشور اروپای شرقی دست یابد. با این حال، مشکل بزرگ‌تر کی یف این واقعیت است که افکار عمومی غربی دیگر مانند سال 2022 به جنگ اوکراین علاقه‌ای ندارند. علاوه بر این، رویکرد اروپا در این باره هم نگران کننده شده. رهبران اتحادیه اروپا اخیراً روشن کرده‌اند که این اتحادیه «نمی‌تواند به طور کامل جایگزین حمایت آمریکا از کشور جنگ‌زده شود». مهمتر از همه، مجارستان، همسایه اوکراین، سابقه مسدود کردن کمک نظامی اتحادیه اروپا به کی یف را دارد. در صورت تداوم شرایط فعلی، ممکن است اوکراین برای از سرگیری حملات متقابلی که در اوایل ژوئن آغاز کرد، با مشکل مواجه شود.

AP23032661611974

روزنه ای برای پوتین!

ولادیمیر پوتینمقام های ارشد کرملین، مدعی هستند که تلاش‌های کی یف برای بازپس‌گیری قلمرویش در جنوب شرقی اوکراین به طور کامل شکست خورده است. اما تحلیلگران اوکراینی معتقدند که ارتش این کشور منابع لازم برای دفاع را در اختیار دارد. از آنجایی که زمستان در راه است، بعید است روسیه حداقل تا بهار یک حمله بزرگ (بدون احتساب عملیات نظامی محلی) انجام دهد. در این بین، انتظار می رود که جهان بر خاورمیانه متمرکز شود. و این دقیقا همان چیزی است که کرملین به آن امیدوار است.اگرچه گزارش شده که مسکو به دنبال حفظ روابط خوب با اسرائیل و جهان عرب استاما کرملین به شکلی ضمنی کنار حماس ایستاده.

ولادیمیر جباروف، معاون اول کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه، اطمینان دارد که در نتیجه جنگ اسرائیل و حماس، کشورهای غربی کمک‌های خود به اوکراین را کاهش خواهند داد. کارشناسان نظامی در کی یف نیز این تحلیل را رد نمی کنند و معتقدند این کشور جنگ زده ممکن است مجبور شود برنامه هایش را تغییر داده و هزینه های نظامی اش را کاهش دهد. به باورشان، تا زمانی که ایالات متحده و متحدانش - با وجود وضعیت خاورمیانه - راهی برای ادامه کمک نظامی به اوکراین پیدا نکنند، ارتش روسیه ممکن است ابتکار عمل را در زمین به دست آورد و نیروهای مسلح اوکراین را در موقعیت دشواری قرار دهد. اما براساس بیانیه لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، کیف می‌تواند امیدوار باشد که در برابر روسیه تنها نخواهد ماند.

 

 

 

تیتر یک
کارگزاری مفید