توافق مهم نظامی اوکراین با آمریکا

کدخبر: ۶۱۴۵۹۲
اقتصادنیوز: وزیر صنایع راهبردی اوکراین از امضای تفاهم‌نامه‌ مشترک همکاری میان کی‌یف با شرکت‌های مهم تسلیحاتی آمریکا برای تولید مشترک گلوله توپ و تبادل داده‌های فنی خبر داد.
  توافق مهم نظامی اوکراین با آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا «الکساندر کامیشین»، وزیر صنایع استراتژیک اوکراین گفت که کی‌یف با دو شرکت پیشرو آمریکایی برای تولید مشترک مهمات ۱۵۵ میلی‌متری (گلوله توپ) توافق کرده است اما اجرای این پروژه ۲ تا ۳ سال طول خواهد کشید.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که طبق گزارشی که روز گذشته در وبگاه ریاست‌جمهوری اوکراین منتشر شد، وزارت دفاع اوکراین و آمریکا یک تفاهم‌نامه همکاری برای تولید مشترک و تبادل داده‌های فنی، از جمله تقویت توانمندی‌های دفاعی دو کشور امضا کردند.

خبر مهم انگلیس درباره پهپادهای انتحاری روسیه/ اوکراین به دردسر افتاد؟

کامیشین در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «رادا» در این باره بیان کرد: «ما توافق‌هایی با دو شرکت پیشرو آمریکایی برای تولید مشترک مهمات ۱۵۵ میلی‌متری در اوکراین داریم، اما اجرای این پروژه‌ها چندین سال طول خواهد کشید. این روند، حداقل، دو و حداکثر، سه سال طول می‌کشد. ما به فناوری‌هایی نیاز داریم که شرکای ما دارند اما اوکراین آن‌ها را ندارد.»

وزارت دفاع آمریکا نیز در این باره گفته است که این تفاهم‌نامه به دو کشور کمک می‌کند تا «بر سر راه حل‌های مشترک برای افزایش توانایی‌های دفاعی خود همکاری کنند.»

خبرگزاری رویترز پیشتر درباره اهمیت مهمات ۱۵۵ میلی‌متری برای اوکراین گزارش داده بود که گلوله توپ ۱۵۵ میلی‌متری برای اوکراین حیاتی است و پس از حمله روسیه به این کشور، نیاز به گلوله‌های این توپ افزایش چشمگیری یافته است. آمریکا و دیگر متحدان غربی اوکراین تاکنون بیش از ۲ میلیون گلوله به اوکراین ارسال کرده‌اند و کماکان تلاش می‌کنند تولید خود را برای پاسخ به تقاضا افزایش دهند.

کامیشین دو روز پس از برگزاری کنفرانس دفاعی دو روزه آمریکا-اوکراین در واشنگتن، این توافق را اعلام کرد. در جریان این کنفرانس، جلسات دوجانبه برای بحث درباره برنامه‌ دفاعی اوکراین برای سال ۲۰۲۴ و اقدامات لازم برای تحقق آن برگزار شد.

کی‌یف و واشنگتن تفاهم‌نامه را برای سرعت بخشیدن به تولید تسلیحات و تبادل داده‌های فنی به منظور تأمین نیازهای فوری ارتش اوکراین در سیستم‌های پدافند هوایی، تعمیر قطعات و تولید مهمات امضا کردند.

بخش دفاعی اوکراین، که ده‌ها سال است تحت تاثیر سرمایه‌گذاری ناکافی، بوروکراسی دست‌وپاگیر و فساد قرار دارد، در تلاش است تا با ارتش صنعتی بسیار پیشرفته‌تر روسیه به رقابت بپردازد که از بودجه بالایی نیز برخوردار است.

با نزدیک شدن به پایان سال دوم جنگی که هنوز پایانی برای آن مشاهده نمی‌شود، نگرانی‌های کی‌یف در حال افزایش است که مبادا با اوج گرفتن مخالفت‌های سیاسی در کشورهای غربی، حمایت از جنگ اوکراین از میان برود.

به گفته رویترز، کی‌یف همچنین امیدوار است که با ترویج روند تولید تسلیحات و تجهیزات مشترک با کمپانی‌های غربی، خود را در فضای صنعت دفاعی مشترک غرب قرار دهد و از آن بهره ببرد.

«ولودیمیر زلنسکی» رییس‌جمهوری اوکراین، اخیرا گفت کشورش نمی‌خواهد فقط به کمک‌های نظامی متحدان غربی خود تکیه کند، و قصد دارد در آینده برای کمک به دفاع از امنیت همسایگان خود سلاح در اختیار آن‌ها بگذارد.
 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید