دلیل عصبانیت آمریکا از گوترش چیست؟

کدخبر: ۶۱۴۶۱۰
​اقتصادنیوز:منابع سازمان ملل به المیادین تأکید کردند که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با توسل به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل در مورد غزه، مایه شرمساری بزرگ ایالات متحده آمریکا است که از تجاوزات اسرائیل به غزه حمایت می‌کند.
  دلیل عصبانیت آمریکا از گوترش چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، منابع بین‌المللی به المیادین تصریح کردند که آمریکا، انگلیس و تا حدی فرانسه نارضایتی شدید خود را از تصمیم آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای توسل به ماده ۹۹ اعلام کرده‌اند.

این منبع اشاره کرد که گوترش از زمانی که اشغالگران تجاوزات خود به غزه را از سر گرفتند در اوایل دسامبر امسال تلاش کرد تا ایالات متحده را متقاعد کند تا وضعیت انسانی در نوار غزه را بررسی کند که منجر به تصمیم‌گیری برای آتش‌بس فراگیر یا حداقل آتش‌بس مقطعی بشردوستانه شود، اما واشنگتن در هر دو مورد از پاسخ به او خودداری کرد و بر این اساس گوترش مجبور به اتخاذ این تصمیم شد.

چراغ سبز اتحادیه اروپا به گوترش درباره غزه

آمریکا تصمیم گوترش را مایه شرمساری بزرگ دانسته و معتقد است توسل به این بند در محافل بین‌المللی (در مورد غزه) به این معنا تفسیر می‌شود که به طور واضح اما غیرمستقیم، سازمان ملل این را به رسمیت شناخته که «اسرائیل» مرتکب جنایات نسل کشی می‌شود و اینکه کشورهای حامی «اسرائیل» به ویژه ایالات متحده در این نسل کشی سهیم هستند.

اهمیت فعال کردن این ماده توسط گوترش در حال افزایش است، زیرا از وزنه بین‌المللی بالایی برخوردار است و در این حالت او به نام همه سازمان‌های بین‌المللی صحبت می‌کند و در نتیجه گیری منسجم همه این سازمان‌ها استفاده از این بند این تفسیر را دارد که اتهاماتی نظیر اتهام ارتکاب نسل کشی مطرح است.

از جنبه دیگر، ایالات متحده هنگام بحث در مورد وضعیت غزه در برابر وضعیت بسیار شرم آوری قرار خواهد داشت. این کشور در برابر دو گزینه قرار خواهد گرفت: اولی استفاده نکردن از حق وتو است که به این ترتیب جنگ متوقف می‌شود و این بسیار بعید است. گزینه دوم استفاده از حق وتو است که در این حالت به اسرائیل «حق کامل» به صورت رسمی و اعلام شده در ادامه نسل کشی بدون داشتن هیچ توجیهی برای آن را خواهد داد.

این اقدام کم‌سابقه از سوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در حالی صورت می‌گیرد که شورای امنیت هنوز قطعنامه‌ای مبنی بر آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین تصویب نکرده است.

شورای امنیت ۱۵ عضوی که قدرتمندترین نهاد سازمان ملل محسوب می‌شود، وظیفه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد که به ادغان بسیاری از اعضای آن و همچنین تاکید بسیاری از رهبران جهان، تاکنون در این زمینه شکست خورده‌اند.

طبق گزارش الجزیره، ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد به دبیرکل این اختیار را می‌دهد که «نظر شورای امنیت را به هر موضوعی که به عقیده او ممکن است حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید کند، جلب کند».

آنتونیو گوترش در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت نوشت که وضعیت اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین «ممکن است تهدیدهای موجود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تشدید کند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید