ناتو با روسیه وارد جنگ می‌شود؟

کدخبر: ۶۱۵۹۸۸
اقتصادنیوز: معاون نماینده روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت که اعضای اتحادیه اروپا در ناتو باید در مورد عواقب ارائه جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین به صورت جدی فکر کنند.
ناتو با روسیه وارد جنگ می‌شود؟

به گزارشاقتصادنیوز به نقل از  ایرنا , الکساندر ولگاریوف گفت: ناتو در تلاش‌های ناامیدانه برای به تأخیر انداختن شکست کامل نیروهای مسلح اوکراین، ایده ارسال جنگنده‌های تاکتیکی اف-۱۶ را به رژیم کی‌یف در نظر گرفته است. اما ناتو درنظر دارد این جنگنده‌ها را در فرودگاه‌های کشورهای عضو که هم مرز با اوکراین هستند مستقر می‌کند.

خبر مرتبط
پوتین: اوکراین متعلق به روسیه است!/ احتمال دارد جنگ با مذاکره پایان یابد!

اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود تاکید کرد روسیه از اهداف خود دست نمی‌کشد با این حال احتمال دارد جنگ با مذاکره پایان یابد.

این مقام روس ادامه داد: «کشورهای اروپایی عضو ناتو اکنون باید عواقب اقدامات تحریک آمیز نسنجیده در منطقه را در نظر بگیرند.»

به گفته این دیپلمات، اگر این جنگنده‌ها از خاک کشورهای عضو ناتو پرواز کنند و در مناقشه اوکراین مورد استفاده قرار گیرند، مسکو این اقدام را تلاش آگاهانه در جهت تشدید تنش و "مشارکت مستقیم ناتو در جنگ" تلقی خواهد کرد.

خبر مرتبط
آمار عجیب و غریب تلفات روسیه در اوکراین/ 87 درصد نیروهای زمینی از دست رفتند!

اقتصادنیوز: بنا بر گزارش از طبقه‌بندی خارج شده آمریکا، روسیه 87 درصد از کل نیروهای زمینی فعال خود را قبل از حمله به اوکراین و دو سوم تانک‌های قبل از حمله خود را از دست داده است.

به گزارش ایرنا، نشریه "پولیتیکو" ماه گذشته از افتتاح یک مرکز اروپایی در رومانی برای آشنایی خلبانان اوکراینی با نحوه استفاده از جت‌های جنگنده اف-۱۶ خبر داد.
دانمارک، نروژ، بلژیک و هلند که پیشتر متعهد شده بودند جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی را در اختیار اوکراین قرار دهند، اعلام کردند که روز گذشته یک مرکز اروپایی را در رومانی برای آموزش خلبانان اوکراینی جهت آشنایی آن‌ها با نحوه کار با این جنگنده‌ها افتتاح کردند.

وزارت دفاع رومانی نیز در این خصوص اعلام کرد: «این مرکز بین‌المللی که توسط "آنجل تیلوار" وزیر دفاع رومانی و "کاجسا اولونگرن" همتای هلندی وی در یک پایگاه هوایی در شرق بخارست افتتاح شد، برای آموزش خلبانان اف-۱۶ خواهد بود تا قابلیت همکاری بین متحدان را تسهیل کند.»

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در واکنش به افتتاح این مرکز آموزشی، آن را کمک قابل توجهی به ائتلاف هوایی کشورش ارزیابی کرد.

کی‌یف مدت‌هاست که می‌گوید که برای دستیابی به پیشرفت‌های نظامی قابل توجه در برابر روسیه، به جت‌های جنگنده نیاز دارد. از همین رو دانمارک، هلند، نروژ و بلژیک برای ارسال جت‌های اف-۱۶ خود به این کشور اعلام امادگی اعلام کردند.

وزیر دفاع دانمارک نیز ماه گذشته (میلادی) گفت که نخستین جنگنده‌های اف-۱۶ را تا آوریل ۲۰۲۴ (فروردین ۱۴۰۳) ارسال می‌کند. بلژیک نیز متعهد شد این جنگنده‌ها را تا سال ۲۰۲۵ تحویل می‌دهد.

دولت هلند هفته گذشته پنج فروند اف-۱۶ را به مرکز آموزشی رومانی فرستاد و متعهد شد که ۱۲ تا ۱۸ اف-۱۶ را برای آموزش در دسترس خلبانان اوکراینی قرار خواهد داد. گفته می‌شود این جنگنده‌های آموزشی تنها در حریم هوایی کشورهای عضو ناتو به پرواز درخواهند آمد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز در ماه گذشته (میلادی) اعلام کرد که کشورش در کنار دانمارک و هلند، رهبری ائتلاف کشورهایی را به عهده خواهد گرفت که به خلبانان و خدمه اوکراینی نحوه استفاده از اف-۱۶ را آموزش می‌دهند.

گفته می‌شود شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین»، تولید کننده این جت‌های جنگنده، در ارائه آموزش و نگهداری جنگنده‌های اف-۱۶ کمک خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید