وعده جدید دبیرکل ناتو به سوئد

کدخبر: ۶۱۹۶۷۷
اقتصادنیوز: استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز سه شنبه وعده داد که سوئد تا ماه جولای به این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا خواهد پیوست.
وعده جدید دبیرکل ناتو به سوئد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز سه شنبه گفت که سوئد حداکثر تا ماه جولای به این ائتلاف نظامی خواهد پیوست.

به نوشته وبگاه «پولیتیکو» او گفت که نشست بعدی ناتو از هفته آینده در واشنگتن برگزار خواهد.

سوئد و فنلاند در پی تهاجم روسیه به اوکراین، درخواست عضویت در ناتو کردند. در حالی که پیشنهاد هلسینکی به سرعت مورد تایید قرار گرفت، پیشنهاد استکهلم توسط ترکیه و مجارستان رد شد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه از دولت سوئد خواسته علیه اعضای حزب «پ‌ک‌ک» در خاک این کشور اقدام کند.

«ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان نیز گفته که قانونگذاران مجارستانی تمایل زیادی برای تایید پیشنهاد سوئد ندارند.

اخیرا، کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه موافقت خود را با پیوستن سوئد به ناتو صادر کرد. اکنون مجمع عمومی پارلمان ترکیه باید چراغ سبز نهایی خود را نشان دهد.

استولتنبرگ در ادامه سخنان خود گفت که استکهلم به تعهدات خود در قبال ترکیه پایبند بوده و امتیازاتی به این کشورداده است.

برای ترکیه دریافت جنگنده «اف-۱۶» از آمریکا نیز مرتبط با پیوستن سوئد به ناتو است.

یک روزنامه ترکیه‌ای به نقل یک منبع ارشد در کاخ سفید نوشت که آمریکا منتظر تصویب پروتکل عضویت سوئد در ناتو توسط پارلمان ترکیه است تا سپس شروع به برداشتن گام‌هایی برای فروش اف-۱۶ به آنکارا کند.

روزنامه «حریت» به نقل از یک منبع ارشد در کاخ سفید نوشت که آمریکا منتظر تصویب پروتکل عضویت سوئد در ناتو توسط پارلمان ترکیه است تا سپس شروع به برداشتن گام‌هایی برای فروش اف-۱۶ به آنکارا کند.

شبکه «ریانووستی» روز سه‌شنبه به نقل از یک منبع آگاه در آنکارا گزارش داد که مشخص است دولت ترکیه عجله‌ای برای تصویب پروتکل پیوستن سوئد به ناتو در پارلمان این کشور ندارد.

این منبع در پارلمان ترکیه که خواست نام یا مقامش فاش نشود، به ریانووستی گفت که تاریخ دقیقی برای برگزاری جلسه رأی‌دهی به پروتکل عضویت سوئد در ناتو، در این نهاد قانون‌گذاری تعیین نشده است.

در آستانه پیوستن سوئد به ناتو، این کشور توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا امضا کرد که موجب آن  ایالات متحده اجازه دارد  به تمام پایگاه‌های نظامی این کشور دسترسی داشته باشد.

«پال جانسون» وزیر دفاع سوئد در دیدار با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت که این توافق شرایط بهتری را برای سوئد ایجاد می‌کند تا بتواند در صورت وقوع جنگ یا بحران از آمریکا حمایت کند.

روسیه اعلام کرده است که سوئد با پیوستن به ناتو به «هدف قانونی» تبدیل می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید