انتخاب میان بد و بدتر

تعمیق شکاف میان جمهوری‌خواهان؛ از جنگ اوکراین تا جنگ غزه!

کدخبر: ۶۲۲۷۳۳
اقتصادنیوز: نظرسنجی ها پیش از برگزاری کارزار رقابت های مقدماتی در آیووا نشان داد که سیاست خارجی برای آمریکایی ها در اولویت قرار دارد؛ بالاخص در شرایطی که جنگ روسیه و اوکراین و اسرائیل علیه غزه جریان دارد. در چنین شرایطی مواضع نامزدهای جمهوری خواه زمینه ساز شکاف در صفوف آنها شده است
تعمیق شکاف میان جمهوری‌خواهان؛ از جنگ اوکراین تا جنگ غزه!

به گزارش اقتصادنیوز، ترامپ با 51 درصد آرا، در انتخابات آیووا پیروز شد، پس از آن ران دیسانتیس با 21 درصد در جایگاه دوم و نیکی هیلی با 19 درصد و ویوک راماسوامی که بعدا کارزار انتخاباتی اش را به حالت تعلیق درآورد، با 8 درصد آرا در رتبه های بعدی قرار گرفتند. 12 درصد از رای دهندگان گفتند که سیاست خارجی پس از اقتصاد (38٪) و مهاجرت 34٪ برایشان در اولویت قرار دارد.پیشتر نظرسنجی ان بی سی نیوز نشان داد ترامپ 48 درصد، هیلی 20 درصد و دیسانتیس 16 درصد آرای آیواا را از آن خود خواهند کرد. ویوک راماسوامی نیز با 8 درصد در رتبه چهارم قرار داشت. نظرسنجی آسوشیتدپرس که در اوایل ژانویه منتشر شد  نیز نشان داد که «سیاست خارجی در میان پاسخ دهندگان هر دو حزب اهمیت پیدا کرده است». حدود 46 درصد از جمهوری خواهان بر تحولات سیاست خارجی تاکید دارند و 34 درصد از دموکرات‌ها سیاست خارجی را به عنوان نقطه کانونی معرفی می‌کنند، در حالی که این رقم در سال گذشته به ترتیب 34 و 16 درصد بود.آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد: «داده ها نشان می‌دهد که جنگ اسرائیل و حماس به تشویش اذهان عمومی دامن می‌زند». دعلاوه بر این، نگرانی ها در مورد دخالت ایالات متحده در درگیری اوکراین به میزان نگرانی های سال گذشته هست.

انتخاب میان بد و بدتر

نامزد فعلی جمهوری خواهان در بهار به خود می بالید که جنگ اوکراین و روسیه را ظرف 24 ساعت حل خواهد کرد. ترامپ ماه مارس گفت: « جنگ اکنون باید متوقف شود زیرا اوکراین در حال نابودی است». او پیام‌های متناوب و متناقضی درباره اسرائیل-غزه منتشر کرده است.ترامپ گاهی در باب این دو جنگ از توسل به دیپلماسی می گوید و گاهی رویکردی خنثی دارد و ماحصل تحولات را به زمان می سپارد.هیلی برعکس ترامپ که میان فعل دیپلماتیک و رویکردی خنثی در نوسان هست، نگاهی رادیکال دارد و از منظر ادعایی خود، اوکراین و اسرائیل را محق می داند.در همین راستا این چهره رادیکال خواهان حمایت همه جانبه آمریکا از اوکراین واسرائیل است. از همین رو ناظران می گویند، کسانی که به ماجراجویی های جورج دبلیو بوش دل خوش کرده بودند، حالا می توانند به هیلی رای دهند.

ریسپانسیبل استیت کرفت با انتشار گزارشی نوشت، آن دسته از جمهوری خواهانی که رویکرد بوس در سیاست خارجی را ستایش می کنندف طبیعتا هیلی را بر ترامپ ترجیح خواند داد.جای تعجب نیست که بیل کریستول، ستاره نومحافظه‌کار، از طرفداران پر و پا قرص هیلی است، و از طرف دیگر، سناتور جمهوری‌خواه ضدجنگ رند پل اخیرا کمپین «هرگز نیکی» را راه‌اندازی کرده است.اما اگر برخی از حامیان ترامپ از اینکه هیلی را «جنگ‌خواه» خطاب می‌کنند، لذت می‌برند، ران دیسانتیس، که تلاش دارد نسخه ای مسئولانه‌تر یا بادوام‌تر از ترامپ برای سیاست خارجی بپیچد، اکنون با هیلی جدل دارد.دیسانتیس، بعد از اینکه در مارس 2023 درگیری اوکراین و روسیه را یک "مناقشه ارضی" خواند، به سرعت از مواضع خود عقب نشینی کرد.

9df073ee-22a5-4ff8-a2d4-b2b88e0e060d-jumbo1x1_AP23043755583668

چند صدایی در حزب جمهوری خواه

ترامپ حاضر نشده پوتین را جنایتکار جنگی بخواند، اما اذعان کرده که حمله روسیه به اوکراین اشتباهی محاسباتی بود.ترامپ در ماه می گفت: «اگر شما بگویید که او جنایتکار جنگی است، تحقق معامله برای متوقف کردن جنگ سخت‌تر خواهد شد».در مقابل هیلی باور متفاوتی دارد و مدعی است که بایدن در ارتباط با روسیه از رویکردی تهاجمی و سخت گیرانه پیروی نمی کند.در این میان دیسانتیس حمایت از اسرائیل را بسیار مهمتر از حمایت از  اوکراین می داند و تلاشی برای توقف جنگ اسرائیل در غزه نکرده. اودر آخرین مناظره جمهوری خواهان گفت که از "خروج دسته جمعی" فلسطینی ها حمایت خواهد کرد.واضح‌ترین پیام در عرصه سیاست خارجی و حول محور شعار«اول آمریکا» از سوی ترامپ نیست، بلکه ویوک راماسوامی کارآفرین است که نمی‌خواهد ایالات متحده در جنگ روسیه و اوکراین دخالت کند و می‌گوید صلح از طریق مذاکره با اوکراین محقق می شود و واگذاری برخی از سرزمین ها به مسکو تنها راه حل است.

راماسوامی ماه ژوئن گفت: «فکر نمی‌کنم که روسیه بتواند به همسایه مستقل خود حمله کند، او در ادامه تاکید کرد که وظیفه رئیس‌جمهور آمریکا مراقبت از منافع این کشور است.به همین دلیل، هیلی گفته که پوتین با شنیدن عبارت پیروزی رامسوامی «آب دهانش می‌ریزد» -عبارتی تاکتیکی نومحافظه‌کارانه که در گذشته در مورد نامزدهای جمهوری‌خواه ضدجنگ مانند ران پل، که مدام متهم به جانبداری از دشمنان آمریکا بود، استفاده می‌شد.راماسوامی گفته است که اسرائیل پس از حملات تروریستی 7 اکتبر حق دفاع از خود را دارد، اما با مداخله و کمک های ایالات متحده مخالف است، به ادعایش کمک ها باید منوط به اقداماتی باشد که اسرائیل در غزه انجام می دهد.راماسوامی اواخر اکتبر گفت: «اسرائیل تهاجم زمینی فاجعه بار بالقوه به غزه را بدون اهداف مشخص کلید زده است. به ادعای او، «کنار زدن حماس» استراتژی قابل دوام یا منسجم نیست.

trump_ny2

دو دهه پس از جنگ علیه تروریسم، برخی از نامزدها هنوز بر ادامه میراث جورج دبلیو بوش تاکید دارند، اما برخی دیگر - حتی پیشتازان - به نظر می رسد که این نوع نگاه را رد می کنند.همین امر در مورد برخی از رای دهندگان جمهوری خواه نیز صدق می کند، اگرچه به نظر می رسد که آنها در مورد مسائل اوکراین و اسرائیل اختلاف نظر دارند. به عنوان مثال، در حالی که تعداد زیادی مخالف کمک بیشتر به اوکراین هستند و بسیاری می‌گویند که ایالات متحده به اندازه کافی از اسرائیل در جنگ غزه حمایت نکرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید