3 عضو ناتو دست به کارشدند/ ساخت صدها سنگر در مرز روسیه

کدخبر: ۶۲۳۳۲۴
اقتصادنیوز : وزرای دفاع لتونی، استونی و لیتوانی، سه عضو کوچک ائتلاف ناتو که با روسیه و بلاروس مرز مشترک دارند از برنامه خود برای ساخت صدها سنگر در محل این مرز خبر دادند.
 3 عضو ناتو دست به کارشدند/ ساخت صدها سنگر در مرز روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، استونی، لتونی و لیتوانی روز جمعه اعلام کردند در برنامه‌ای برای ساخت صدها سنگر بتونی در طول مرز استونی-روسیه مشارکت خواهند کرد.

به نوشته پایگاه «راشاتودی»، وزرای دفاع این سه کشور حوزه بالتیک در نشستی در شهر ریگا اعلام کردند پروژه‌ای تحت عنوان «احداث تاسیسات دفاعی ضد تحرک پذیری در مرز شرقی با هدف دفع تجاوز احتمالی روسیه» اجرا می‌کنند. استونی و لتونی مرز مستقیم با روسیه دارند در حالی که لیتوانی با بلاروس مرز مشترک دارد.

خبر مرتبط
تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

اقتصادنیوز : رسانه‌های اروپایی و روسی اعلام کردند که اتحادیه اروپا قصد دارد سیزدهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تا قبل از دومین سالروز آغاز جنگ اوکراین تصویب و اعمال کنند.

هانو پِوکور، وزیر دفاع استونی ادعا کرد: «ما این برنامه را با هدف آنکه مردم استونی بتوانند احساس امنیت کنند اجرا می‌کنیم.» او مدعی شد جنگ اوکراین نشان داده این کشورها «علاوه بر تجهیزات، مهمات و نیروی انسانی همچنین نیازمند سازه‌های دفاعی در محل مرز هستند.»

استونی اعلام کرده در چارچوب برنامه به اصطلاح «خط دفاعی بالتیک» صدها سنگر بتونی که هر کدام ۳۵ متر مربع بوده و ظرفیت جا دادن ۱۰ سرباز را دارند، بسازد. این سنگرها در طول مرز ۲۹۴ کیلومتری این کشور با روسیه ایجاد شده و به یک شبکه از نقاط و خطوط پشتیبانی متصل می‌شوند.

کایدو تیتوس، یک دستیار وزارت دفاع استونی به شبکه ای.آر.آر گفت، در نزدیکی این سنگرها انباری از مین، سیم خاردار و موانع ضد تانک مشهور به «دندان اژدها» ایجاد می‌شود تا در صورت لزوم به سرعت مستقر شوند. بر اساس این گزارش این سنگرها قرار است در حد تاب آوردن اصابت مستقیم یک گلوله توپ ۱۵۲ میلی متری مستحکم باشند.

بودجه اولیه این برنامه ۶۰ میلیون یورو (۶۵ میلیون دلار) در نظر گرفته شده و ساخت سنگرها از اوایل ۲۰۲۵ شروع می‌شوند. به گفته تیتوس سخت‌ترین بخش این پروژه مربوط به خرید زمین از مالکان خصوصی است.

وزارت دفاع استونی همچنین برآورد کرد که در این پروژه لازم است حدود ۶۰۰ سنگر ساخته شوند.

«کایا کالاس» نخست‌وزیر استونی هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه تایمز مدعی شد: طبق اطلاعاتی که دولت استونی به دست آورده، روسیه سه الی پنج سال آتی می‌تواند تهدیدات نظامی خود را به مرزهای شرقی ناتو از سربگیرد.

کایا کالاس اظهار کرد که غرب باید حمایت‌های نظامی‌اش را از اوکراین تقویت کند تا مانع «تهدیدات روسیه» شود.

همچنین در همین راستا، واشنگتن روز ۱۸ دسامبر توافقی را با فنلاند امضا کرد که عملاً به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا نیروهای بیشتری را در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر کند.

در حقیقت این پیمان به واشنگتن اجازه می‌دهد تا حضور نظامی خود را در فنلاند حفظ کند و به‌علاوه اجازه دسترسی ایالات متحده به ۱۵ پایگاه نظامی فنلاند را می‌دهد.

چند روز قبل از امضای پیمان ایالات متحده و فنلاند، واشنگتن توافق‌نامه همکاری نظامی جدیدی را هم با استونی که از سال ۲۰۰۴ عضو ناتو بوده امضا کرد. این توافق‌نامه مربوط به بازه ۲۰۲۴-۲۰۲۸ شامل همکاری بین ایالات متحده و استونی در زمینه‌هایی مانند تهیه تسلیحات و جنگ سایبری است. تولی دونتون، معاون وزیر دفاع استونی با اشاره به توافق جدید کشورش با آمریکا خاطرنشان کرد که تمرکز این پیمان همچنین روی حضور نظامی ایالات متحده در استونی قرار دارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید