پولیتیکو از اروپا چه درخواستی کرد؟

کدخبر: ۶۲۴۱۸۴
اقتصادنیوز : تارنمای پولیتیکو با بیان این ادعا که اروپا باید اکنون دارایی روسیه را توقیف کند نوشت که خودداری اروپا از چنین تصمیمی تا زمانی که آمریکا اقدامی نکرده، برای خودمختاری راهبردی اتحادیه اروپا طعنه‌آمیز خواهد بود.
 پولیتیکو از اروپا چه درخواستی کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، پولیتیکو افزود: به‌تازگی، زمان و سرمایه زیادی صرف موضوع جداگانه‌ای درباره مالیات بر سود حاصل از دارایی‌های دولتی روسیه شده است که ۲۰۰ میلیارد یورو آن در یوروکلیر- خط مالی مستقر در بروکسل - سپرده شده است.

یوروکلیر یک واسطه است که وجوه را از یک حساب سپرده‌ به حساب سپرده‌ دیگر منتقل می‌کند و معمولا این دارایی‌ها را نگه نمی‌دارد و در واقع تا قبل از شروع حمله گسترده روسیه به اوکراین چنین دارایی‌هایی را نگه نمی‌داشت. اما اکنون که مملو از پول نقد است، موضع آن این است که این سود دوران جنگ – به میزان حدود ۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۳ - دارایی خصوصی خودش (روسیه) محسوب می‌شود.

اروپا نه تنها باید این سود را توقیف کند بلکه باید همه دارایی‌های روسیه را هم‌اکنون توقیف کند.

پولیتیکو مدعی شد از نظر اخلاقی، همه موافقند که روسیه باید تاوان مرگ و ویرانی را که در اوکراین شاهد هستیم، بپردازد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صراحت اعلام کرده است که روسیه «باید عواقب قانونی» جنگ تجاوزکارانه خود از جمله غرامت را متحمل شود.

بعلاوه ارزیابی‌های حقوقی زیادی انجام شده که به همان نتیجه‌ای رسیده اند که چند ماه پیش در پارلمان اروپا به آن رسیدیم: روسیه باید اکنون چنین غرامتی را پرداخت کند.

اکتبر گذشته پارلمان اروپا به صراحت اعلام کرد که مصادره دارایی‌های عمومی روسیه «طبق قوانین بین‌المللی عرفی، یا به عنوان یک اقدام متقابل جمعی در پاسخ به نقض قانون برای ممانعت از جنگ‌های تجاوزکارانه از سوی روسیه یا به‌عنوان یک اقدام متقابل جمعی، موجه است.

به همین ترتیب، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا لایحه پیشنهادی مبنی بر مصادره دارایی‌های دولتی روسیه را تصویب کرد. قوانین کانادا نیز اجازه توقیف دارایی‌های عمومی را می‌دهد.

پولیتیکو به بهانه دفاع شخصی جمعی نوشت: اروپا می‌تواند دارایی‌های خصوصی و عمومی روسیه را مسدود کند، ۱۲ دور تحریم و ممنوعیت سفر اعمال کند. بنابراین، می‌تواند ده‌ها هزار اوکراینی را برای خط مقدم آموزش دهد و میلیاردها یورو به‌عنوان تجهیزات تسلیحاتی فراهم کند. در واقع، پارلمان اروپا تنها چند روز پس از حمله تمام عیار روسیه، به دفاع شخصی جمعی استناد کرد و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا از اوکراین حمایت نظامی لازم را به‌عمل آورند.

از بعد سیاسی، زمان تصرف این دارایی‌ها هم اکنون است - نه در آینده‌ای دور به‌عنوان بخشی از مذاکرات صلح. اگر منتظر بمانیم، بعید است که هرگز این دارایی‌ها را مصادره کنیم، به همین دلیل است که باید فورا به‌عنوان بخشی از راهبرد کلی اتحادیه اروپا برای تحت فشار گذاشتن اقتصاد و ماشین نظامی روسیه این کار را انجام دهیم.

از نظر اقتصادی، انتقادی که گاهی علیه مصادره دارایی‌های دولتی مطرح می‌شود این است که این اقدام بازارهای مالی را مختل کرده و منجر به خارج کردن دارایی‌ها توسط کشورهایی مانند چین می‌شود.

در اصل، اگر اتحادیه اروپا و گروه هفت در این موضوع همگام عمل کنند، می‌توانند از هرگونه اختلال واقعی اقتصادی جلوگیری کنند.

اروپا هم اکنون باید دارایی‌های دولتی روسیه را مصادره کند و با وجود تمام صحبت‌های مربوط به خودمختاری راهبردی اروپا در سال‌های اخیر، طعنه‌آمیز خواهد بود اگر حتی در مورد موضوعی – آن هم وقتی دارایی‌ها در اروپا قرار دارند و اتحادیه اروپا به خوبی می‌تواند آنها را تصرف کند - تا زمانی که آمریکا اقدامی انجام نداده باشد، اتفاقی نیفتد.

اروپا باید این فرصت را غنیمت شمرده و با تقویت قدرت ژئوپلتیکی خود در نهایت، رهبری خود را نشان دهد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید