چالش بزرگ برای اشغالگران / فرار ۲ هزار نفری نظامیان اسرائیلی در جنگ غزه

کدخبر: ۶۲۹۵۷۷
اقتصادنیوز: ارتش اسرائیل با سریالی از تمرد در رسته های مختلف خود مواجه است و این وضعیت یک چالش بزرگ برای اشغالگران است.
 چالش بزرگ برای اشغالگران / فرار ۲ هزار نفری نظامیان اسرائیلی در جنگ غزه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، جنگ غزه باعث شده تا بسیاری از بحران‌ها و شکاف‌های داخلی رژیم صهیونیستی مانند کف روی آب بیایند و گسل‌های اجتماعی در جامعه صهیونیستی سرباز کنند. هرچند که ارتش اسرائیل در تلویزیون و رسانه‌ها از خود یک چهره به ظاهر آماده را نمایش می‌دهد، اما در پشت صحنه اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است. به تازگی روزنامه عبری زبان هاآرتص در گزارشی نوشته است که با ادامه جنگ غزه در چهارمین ماه پیاپی، سربازان تیپ گیواتی که یک تیپ میدانی مهم در میان نظامیان صهیونیست به شمار می‌روند، به دلیل شرایط روحی و خستگی جسمی از انجام ماموریت‌های نظامی در داخل شهر غزه خودداری می‌کنند. این خبر می‌تواند به معنای نافرمانی گسترده در جنگ غزه باشد. نافرمانی در میان نظامیان صهیونیستی البته دارای ابعاد گسترده‌ای است که بسیار فراتر از جنگ جاری غزه است. در این گزارش، نافرمانی مدنی را به عنوان یک بحران در ارتش اسرائیل مورد بررسی قرار داده ایم.

 

جامعه طبقاتی، ارتش طبقاتی

بخش زیادی از فعالیت ارتش اسرائیل به خدمت نظامی اجباری جوانان صهیونیست وابسته است. از سال ۲۰۲۲ ، حداقل زمان خدمت سربازی مورد نیاز برای همه مردان ۱۸ سال به بالا دو سال و هشت ماه و دو سال برای زنان ۱۸ است. همه کسانی که دوره خدمت نظامی را تمام می کنند، تا ۴۰ سالگی به عنوان نیروی وظیفه مشمول فراخوان‌های دوره‌ای خواهند بود. البته پیش از سال ۲۰۲۲، مدت خدمت نظامی سربازی تا ۳۲ ماه بود و این مدت زمان در سال ۲۰۲۲ اصلاح شد. مجله ارتش اسرائیل گفته است که محدودیت های اقتصادی در ارتش اسرائیل باعث کاهش مدت زمان خدمت اجباری جوانان شده است. با این حال از آن جا که جامعه صهیونیستی یک جامعه به شدت طبقاتی است، خدمت سربازی نیز به گونه ای طبقاتی شده است، تا آن جا که جوانان وابسته به گروه‌های دینی تندرو موسوم به حریدی‌ها از انجام خدمت سربازی معاف هستند. براساس گزارش معاریو، حداقل ۱۳.۵ درصد از جوانان صهیونیست به دلایل مذهبی از خدمت سربازی معاف شده‌اند.

 

 

نارضایتی سربازان وظیفه از تبعیض

معافیت دینی جوانان حریدی در جامعه صهیونیستی باعث تشدید نارضایتی‌ها در بدنه سربازان جوان شده است. تا به امروز اعتراضات و تظاهرات‌ زیادی در رژیم صهیونیستی علیه معافیت حریدی ها از خدمت سربازی برگزار شده و همین نارضایتی در سال ۲۰۱۹ باعث تیراندازی یک سرباز اسرائیلی به هم دوره‌ای‌های خود در پادگان شد. حادثه‌ای که حداقل سه سرباز دیگر در آن جان خود را از دست دادند، اما همزمان مشخص شد که طبقاتی بودن خدمت نظامی در ارتش و تبعیض میان حریدی‌های مذهبی و دیگران باعث شکاف‌ زیاد و نارضایتی در بدنه ارتش اسرائیل شده، ارتشی که به طور عمده به خدمت اجباری جوانان وابسته است.

 

نافرمانی‌ها در ارتش اسرائیل

گزارشی که از نافرمانی تیپ گیواتی در جریان جنگ غزه منتشر شده، اولین مورد از نافرمانی نظامیان ارتش اسرائیل نیست. در سال ۱۹۸۳ و در جریان تجاوز اسرائیل علیه لبنان، بیش از ۳ هزار نفر از نظامیان ارتش اسرائیل علیه جنگ در لبنان دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات برای نظامیان گران تمام شد و بسیاری از آن‌ها در دادگاه محکوم شدند و حداقل ۱۶۰ عضو ارتش با اتهام امتناع از خدمت نظامی به زندان‌های طولانی مدت افتادند. علاوه بر این، طی سال‌های گذشته ارتش اسرائیل سابقه شکایت از افراد را بدلیل امتناع از خدمت نظامی دارد و شخصیت‌هایی مانند «اوفر کاسیف»، عضو کنست به دلیل مخالفت با خدمت نظامی در کرانه باختری در دادگاه به زندان محکوم شد. قاضی مخالفت‌های او را مخل امنیت اسرائیل عنوان کرد. همچنین مخالفت با خدمت نظامی در ارتش اسرائیل باعث شکل‌‎گیری گروه‌های زیرزمینی مانند «مساروت» شده که خود را شبکه جوانان مخالف خدمت نظامی معرفی می‌کنند.

 

استعفای ۲۰ هزار نفری نظامیان

احتمالا بزرگترین نافرمانی مدنی در ارتش اسرائیل ماجرای مربوط به نامه استعفای حدود ۲۰ هزار افسر و نظامی ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی است که در اعتراض به طرح نتانیاهو برای تغییرات قوانین قضایی صورت گرفت. این طرح از دو سال پیش توسط کابینه نتانیاهو ارائه و دنبال شده بود، اما مخالفت‌های زیادی را در میان نظامیان برانگیخت. تا آن جا که بسیاری از افسران ذخیره از حضور در خدمت نظامی در فراخوان دوره‌ای خودداری کردند. نتانیاهو نامه امضای این نظامیان را بزرگترین نافرمانی در ارتش اسرائیل توصیف کرد. بخش عمده نافرمانی‌ها مربوط به افسران نیروی هوایی و خلبانان ارتش بود.

 

تمرد یا «غیبت آرام» ؟!

نافرمانی و سرباز زدن از انجام خدمت نظامی حتی در جریان جنگ غزه نیز به کرات در میان ارتش اسرائیل دیده شده است. کمتر از یک ماه پس از آغاز طوفان الاقصی، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی تکان دهنده اعلام کرد که در یک ماه نخست جنگ غزه، بالغ بر ۲ هزار نظامی اسرائیلی از خدمت در ارتش فرار کرده‌اند. یدیعوت آحارانوت این فرار از خدمت نظامی را بزرگترین تخلف نظامی در ارتش اسرائیل از زمان تأسیس آن عنوان کرد. همچنین هاآرتص در گزارشی که ماه گذشته منتشر کرد، از افزایش فرار از خدمت نظامیان در جنگ غزه خبر داد. در این گزارش، «عاموس هارئیل» تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی گفته است که شمار نظامیانی که از خدمت در واحدهای جنگی در غزه خارج شده اند، بیشتر یا برابر با شمار مجروحان ارتش در این جنگ است. هارئیل از پدیده ای به نام «غیبت آرام» نام برده که طی آن نظامیان برای مرخصی به خارج از غزه می‌روند و دیگر به یگان‌های خود باز نمی‌گردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید