در دانشگاه‌های آمریکا؛

واکنش سازمان ملل به بازداشت دانشجویان حامی فلسطین

کدخبر: ۶۴۲۷۷۶
اقتصادنیوز: سازمان ملل در واکنش به بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه های آمریکا گفت: ما همیشه اعلام کرده ایم که حامی آزادی بیان و برگزاری مسالمت آمیز اعتراضات هستیم.
واکنش سازمان ملل به بازداشت دانشجویان حامی فلسطین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا از سازمان ملل، «فرحان حق» معاون سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بازداشت حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا و همچنین نگرانی دانشجویان یهودی مشغول به تحصیل در این دانشگاه ها گفت: «ما همیشه اعلام کرده ایم که حامی آزادی بیان و برگزاری مسالمت آمیز اعتراضات هستیم. اگر این اعتراضات با اظهارات نفرت انگیز علیه دیگران مانند یهودیان همراه باشد، ما با آن مخالف هستیم. اما حق اساسی مردم برای اعتراض مسالمت آمیز باید رعایت شود.»

از معاون سخنگوی سازمان ملل سوال شد، آمریکا یک بسته جدید نظامی به ارزش 61 میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داده است. آیا دبیرکل سازمان ملل معتقد است این کمک ها به حل بحران اوکراین کمک می کند؟

خبر مرتبط
جبهه جدید جنگ در خاورمیانه/ اسرائیل سودای رویارویی با کدام بازیگر را دارد؟

اقتصادنیوز: در شرایطی که تنش ها در خاورمیانه شدت گرفته، هراس از رویارویی احتمالی میان اسرائیل و حزب الله لبنان نیز بیشتر شده است؛ گزاره ای که می تواند پس لرزه های جدی داشته باشد.

فرحان حق پاسخ داد: ما امیدواریم حل مساله اوکراین از طریق مذاکره محقق شود. اما درحال حاضر دبیرکل سازمان ملل معتقد است شرایط برای مذاکره مهیا نیست.

همزمان با گذشت ۲۰۰ روز از جنگ اسرائیل در غزه و تداوم جنایات بی مجازات این رژیم علیه مردم بیگناه فلسطین به پشتوانه حمایت های مالی، نظامی و سیاسی دولت جو بایدن ، دانشگاههای آمریکا صحنه سرکوب دانشجویان از سوی پلیس است.

اعتراض‌ها در دانشگاههای آمریکا برای پایان دادن به جنگ اسرائیل در غزه و ارسال سلاح به این رژیم  به رغم سرکوب پلیس همچنان ادامه دارد و دانشگاه کلمبیا مرکز «جنبش همبستگی با غزه» در روزهای اخیر،  به دانشجویان برای پایان دادن به این دور از تجمعات، ضرب الاجل ۴۸ ساعته داده است.

همزمان با اعتراض های سراسری در دانشگاههای آمریکا در حمایت از مردم غزه و پایان جنگ اسرائیل و بازداشت دانشجویان، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی بی اعتنا به اعتراض ها، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اسرائیل، اوکراین و تایون را تصویب کرد که بیش از ۲۶ میلیارد دلار آن برای حمایت های نظامی و امنیتی از اسرائیل است.

پلیس نیویورک روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد که ۱۳۳ دانشجوی بازداشت شده دانشگاه نیویورک پس از صدور احضاریه دادگاه برای آنها آزاد شده اند. این در حالی است که اعتراض ها در دانشگاههای ییل، کلمبیا و سایر دانشگاههای آمریکا بالا گرفته است.

سخنگوی دانشگاه نیویورک در توجیه رفتار مسوولان این دانشگاه برای هماهنگی با پلیس به منظور سرکوب دانشجویان حامی فلسطین مدعی شد به این دلیل تصمیم گرفتند با پلیس تماس بگیرند که معترضان دیگری که متعلق به این دانشگاه نبودند، به طور ناگهانی از موانع اطراف این تحصن به داخل وارد شدند.

 در «تحصن همبستگی با غزه»‌ در دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک آمریکا نیز، پس از تماس مسئولان این دانشگاه با پلیس برای ورود به محوطه دانشگاه در روز پنجشنبه، بیش از ۱۰۰ دانشجو دستگیر شدند که این اقدام دانشگاه کلمبیا و پلیس آمریکا باید تشدید تنش ها و فضای امنیتی شدیدی در محیط دانشگاه شده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین، از هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) و همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون ۳۴ هزار و ۱۸۳ فلسطینی در غزه شهید و ۷۷ هزار و ۱۴۳ نفر دیگر مجروح شده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید