خوش شانسی سکه بازان با صعود طلای جهانی

کنترل قیمت دلار دست کیست؟

کدخبر: ۳۵۷۶۲۱
در روزی که بازدهی بورس و دلار منفی شد، بازار سکه و طلا توانست رشد قیمت را تجربه کند.پرسش این روزهای رقبای بازار سهام این است که پس از بورس نقدینگی کجا می رود؟
کنترل قیمت دلار دست کیست؟

به گزارش اقتصادنیو، در ابتدای روز دوشنبه، سکه بیشتر تمایل به افت قیمت داشت و حتی به نزدیکی کانال 10 میلیون و 600 هزار تومانی رسید. با این حال، با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و عبور از سطح هزار و 950 دلار، در اواخر روز، فشار خرید در بازار سکه نیز زیاد شد، عاملی که موجب شد سکه به بالای 10 میلیون و 800 هزار تومان برود و میل بیشتری برای شکست مرز 11 میلیون تومانی از خود نشان دهد.

به روزترین قیمت ها در بازار ارز روز دوشنبه

فعالان بازار معتقد بودند برای شکست مرز 11 میلیون تومانی سکه نیاز به همراهی دلار نیز دارد. این در حالی بود که امروز فضای بازار ارز بسیار کم نوسان بود و تغییرات قیمتی در بازه محدود، 22 هزار و 940 تا 23 هزار و 10 تومان به ثبت رسید.

قیمت سکه

همین عامل هم موجب شده بود که در ابتدای روز، بیشتر معامله گران بازار سکه فروشنده شوند، چرا که سکه بازان تصور می کردند، تثبیت دلار با افت قیمت این ارز دنبال خواهد شد؛ به نظر می رسد تحت تاثیر همین تصور سکه بازان به پیشواز افت احتمالی دلار رفتند. با این حال، زمانی که صعود طلای جهانی کلید خورد و احتمال شکست مرز 2 هزار دلار زیاد شد، بازیگران سکه به موقعیت خرید بازگشتند.

کنترل قیمت دلار در دست بازار ساز

در شرایط کنونی به نظر می رسد، معامله گران سکه صبر کنند که روند قیمت دلار در روز آتی مشخص شود. عده ای باور دارند، کنترل قیمت دلار در دست بانک مرکزی افتاده است،‌ در نتیجه نمی توان انتظار نوسان افزایشی خاصی را برای این ارز داشت،بازار ساز به بازار مسلط است و از طریق عاملان خود بازار را مدیریت می کند.

سیاست رییس کل در نزدیک کردن نرخ نیما به نرخ بازار آزاد را در این راستا می دانند. این در حالی است که گروه دیگری باور دارند، با ادامه ریزش بازار سهام، نقدینگی بیشتری از این بازار خارج خواهد شد و ورود بخشی از آن به بازار دلار می تواند زمینه ساز رشد قیمت ها شود.

قیمت دلار

 

پیش بینی قیمت دلار پس از ریزش بورس

گروهی که در بازار اعتقاد دارند ریزش بورس به ضرر دلار است تصور می کنند با ادامه این اتفاق قیمت دلار در بازار به سوی کانال 25  هزار تومانی حرکت می کند.

در واقع، افزایشی ها اعتقاد دارند که بازار ارز نیاز به یک سوخت جدید برای رشد قیمت دارد و تصور می کنند این سوخت توسط نقدینگی که از بورس بیرون می رود، تامین خواهد شد.

اما مدافعان کاهش می گویند بورس در هفته جاری بیش از 20 درصد افت داشته و همین هفته بالاترین حجم پول از بورس خارج شده است اما در اوج هیجان بازار ارز نوسانی جدید نداشته است.این گروه اعتقاد دارند با تعدیل انتظارات قیمت دلار می تواند به کانال 22 هزار تومان و حتی پایین تر باز گردد.زیرا بخش زیادی از پول پشت صف های فروش گیر کرده است و سرمایه دار ترسویی که در این وضعیت از بورس خارج می شود تن به ریسک های اقتصادی و غیر اقتصادی بازار ارز نخواهد داد.

>>>>این مطلب را بخوانید:

سه پیش بینی از اثر ریزش بورس بر قیمت دلار

در نهایت گروهی هم که در میانه طرفدار افزایش و کاهش پس از ریزش بورس قرار گرفته اند تاکید دارند که بازار در حالت رنج قرار می گیرد.از نگاه این گروه کف 21 محکم است و سقف بازار هم در سطح 26 تومان قوی است از این رو معامله گران تلاش زیادی برای ایجاد نوسان نخواهند کرد.این ویژگی فنی با ریسک های انتظامی  در بازار ارز موجب می شود دلار برای دوره ای در محدوده کنونی نوسان کند.محدوده ای که بین 23 هزار تا 24 هزار تومان تعریف می شود.

5

مقصد بعدی نقدینگی پس از بازار سهام

عده از معامله گران ارزی باور دارند، نقدینگی خارج شده از بورس لزوما به سرعت وارد بازارهای دیگر نمی شود.اما اگر قرار باشد سرمایه گذاران پس از بورس انتخابی داشته باشند این انتخاب بازار ارز نیست. به گفته آنان برای نقدینگی خارج شده از بورس، سرمایه گذاری در بازار مسکن به واسطه کم ریسک بودن، جذاب تر از ارز و سکه خواهد بود.

>>>>بیشتر بخوانید

ردیابی پول های خارج شده از بورس

البته منحی نرخ بازدهی در روز دوشنبه سوم مرداد نشان می دهد فعلا نقدینگی خارج شده از بورس در بازار اوراق دولتی پارک شده است.این بازار می تواند تصویری از رفتار سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بزرگ را نشان دهد.با توجه به نقش لیدری این دو گروه در بازار ها می توان گفت فعلا سرمایه گذاران بزرگ قصد استراحت در یک بازار کم ریسک را دارند تا سر فرصت انتخاب کنند.

نمودار بازدهی دلار،سکه،طلا و بورس در سوم شهریور

روز دوشنبه در بازار داخلی، بدترین بازدهی متعلق به بازار سهام بود. شاخص کل بورس در مقایسه با روز قبل 2/3 درصد از ارزش خود را از دست داد تا فصله خود با قله را به بیش از 20 درصد برساند.

3

پس از بورس دلار هم روز منفی را پشت سر گذاشت بازدهی دلار در امروز منفی یک دهم درصد بود.نکته ای که برخی فعالان بازار ارز نشانه کم واکنشی قیمت دلار به ریزش بورس می دانند.اما در یخبندان بورس و دلار بازار به کام معامله گران سکه تمام  است امروز این بازار بیشترین رشد قیمتی را در مقایسه با روز قبل ثبت کرد. سهم سکه از افزایش قیمت 4/1 درصد بود.طلا هم گرچه روز پر زرق و برقی نداشت اما توانست در روزی که اونس سینوسی حرکت کرد بازدهی خود را مثبت نگه دارد.تغییرات قیمت دلار در روز دوشنبه سوم شهریور در مقایسه با دیروز کمتر از یک درصد بود.

4

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید