صرافی ملی با 300 تومان افزایش آغاز به کار کرد

تردید دلار در شلیک ماشه

کدخبر: ۳۶۲۴۴۱
آمریکا هیچ شریک قابلی در بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران پیدا نکرد. با این حال، بیانیه وزارت خارجه آمریکا در راه‌اندازی مجدد تحریم‌های ایران، یک فضای تردید را در فعالان بازار ارز ایجاد کرده است. هر چند از نظر حقوقی و سیاسی، آمریکا یک شکست کامل دیگر را تجربه کرده است.
تردید دلار در شلیک ماشه

به گزارش اقتصادنیوز، دیروز دلار که در ساعاتی روندی کاهشی را ثبت کرده بود، نتوانست به آن ادامه ندهد. شاید اقدام وزارت خارجه آمریکا در راه‌اندای تایمر برای بازگشت تحریم‌های ایران نقش مهمی در این اتفاق داشت. در معاملات پشت‌خطی، دیشب دلار تا 26,800 تومان پیشروی کرد. امروز صرافی ملی نیز با 300 تومان افزایش نرخ را به روی تابلو برد تا بازارساز نشان دهد که از انتظارات منفی آگاه شده است. 

قیمت دلار

فضای کم‌سابقه‌ای در صحنه سیاست بین‌المللی امروز صبح رخ داد. آمریکا بر بازگشت تحریم‌ها اصرار کرد و اروپا و سازمان ملل متحد انکار. چنین فضای غریبی معامله‌گران را هم سر در گم کرده است. برای آنها محرز نیست که اقدام آمریکا در عمل نیز اثر داشته باشد. چرا که همراهی هیچ کشوری را حداقل در آغاز با خود ندارد. از طرفی برخی از معامله‌گران نگران تجربه تکرار تحریم نفتی هستند، در تحریم نفتی نیز هیچ کشوری در ابتدا با آمریکا همراه نبود، اما رفته رفته حتی چین نیز نتوانست از خرید نفتش از ایران صیانت کند و ناچار به پذیرش تحریم‌های آمریکا شد. 

فارغ از مباحث سیاسی، برخی بر این نکته تاکید دارند که در ایام اخیر بازارساز ارزی با قوت اقدام به عرضه در بازار کرد و با این حال نتوانست هیچگاه نرخ را به زیر مرز 26 هزار تومان بکشاند. به همین دلیل هر گاه توان سمت عرضه تحلیل رود، بازار ارز در  سربالایی قرار می‌گیرد. از طرفی برخی پاسخ می‌دهند که بازارساز تاکنون سعی کرده با مدیریت جو بازار و التیام انتظارات منفی بازار را کنترل کند و با افزایش عرضه صادرکنندگان بزرگ، به تثبیت بازار بپردازد. از نظر آنها، عرضه سنگین تنها زمانی اتفاق می‌افتد که بازارساز احساس خطر کند. در ایام اخیر، برداشتنن سقف قیمتی در نیما، آزادسازی عرضه صادرکنندگان بزرگ و از بین رفتن فاصله نرخ صرافی و بازار آزاد، مجموعه اقدامات سیاستگذار ارزی برای کنترل بازار بوده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که بازارساز با مدد این اقدامات سعی داشته تا جایی که ممکن است ذخایر ارزی را صیانت کند، اما اگر احساس کند اقدامات انجام شده نمی‌تواند پاسخگوی تقاضای موجود در بازار باشد، پلن بی را فعال می‌کند و احتمالا به صندوقچه ذخایر مراجعه خواهد کرد. همین مسئله باعث تردید برخی از فعالان بازار در معامله در شرایط فعلی شده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید