پیش بینی قیمت سکه در روز سه شنبه؛

سوءتفاهم دلاری به نفع سکه

کدخبر: ۳۶۶۹۷۸
با سوء تفاهم دلاری در روز گذشته قیمت سکه برای پیشروی با مانع جدی روبرو نیست مگر اینکه بازار ساز امروز تدبیر کند.
سوءتفاهم دلاری به نفع سکه

به گزارش اقتصاد نیوز، اتفاق غیرممکن برای معامله گران سکه ممکن شد آن‌ها در اوج ناامیدی با این شایعه روبرو شدند که تزریق نقدی اسکناس از سوی بانک مرکزی انجام‌نشده است. همین شایعه کافی بود تا سکه مثل تیر از چله کمان رها شود و در روزی که طلای جهانی رمقی برای رشد نداشت به لطف یک شایعه موج‌سواری کند و به بالای مرز 16 میلیون تومانی رفت. افزایش قابل‌توجه قیمت سکه در شرایطی رخ داد که در بازارهای جهانی، طلا توان زیادی را تا ساعت 3 بعدازظهر برای رشد قیمت از خود نشان نداده بود. به گفته فعالان، خریدهای سکه بازان به این دلیل بالا رفت که احساس کردند قیمت دلار می‌تواند اعداد بالاتری را هم در برابر نام خود ثبت کند.

حباب سکه یک‌میلیون و 600 هزار تومان

 رابطه قیمت سکه با اجزای بنیادی اثرگذار بر قیمت خود تا حد زیادی به‌هم‌خورده است و حباب این فلز گران‌بها دیروز به بالای یک‌میلیون و 600 هزار تومان رسید. باوجود چنین حبابی، هم چنان تقاضا در بازار سکه قابل‌توجه به نظر می‌رسد و تنها تغییر مسیر دلار می‌تواند سکه بازان را در موقعیت عقب‌گرد قرار دهد.

سکه در معاملات فردایی کماکان بالای سطح 16 میلیون تومان قرار دارد و مسیر امروز آن نیز بسته به روند بازار دلار است.

سکه

سیاست درست در جای نادرست

دیروز در بازار متشکل حدود 80 میلیون دلار اسکناس از سوی بانک مرکزی باقیمت 30 هزار و 200 تومان به صرافی‌های مجاز و بانکی عرضه شد؛ اما این سیاست در بازار حس نشد. دلیل این بی‌حسی که با شایعه عدم تزریق همراه شد ناشی از تأخیر در انتقال ارز از بازار متشکل به بازار آزاد دلار است. به همین دلیل بازار روز گذشته باوجود اطلاعیه رسمی بانک مرکزی داوری دیگری داشت. معامله گران با باور شایعه عدم تزریق در حال ترویج این تصور هستند که سیاست‌گذار تمایلی به کاهش قیمت ندارد.

از سوی دیگر سیاست‌گذار اعتقاد دارد مداخله از طریق بازار متشکل با شفافیت و ردیابی منابع همراه است اما سیاست تزریق ارز در کف بازار به شکل سابق فاقد شفافیت و حتی اثربخشی است. از دید سیاست‌گذار بالاخره ارز بازار متشکل به بازار آزاد منتقل می‌شود و با این انتقال سمت عرضه تقویت خواهد شد.

اما تحلیل گران اعتقاددارند گرچه اقدام سیاست‌گذار در تزریق شفاف دلار سیاست درستی است اما با توجه به فضای بازار این سیاست در مکانی نادرست دنبال می‌شود. آن‌ها به سیاست‌گذار پیشنهاد می‌دهند با توجه به مجوزهای قبلی که از شورای هماهنگی اقتصادی دریافت کرده سیاست تزریق مستقیم در بازار ارز را فعلاً جایگزین سیاست تزریق به بازار متشکل کند. البته برای تحقق شفافیت می‌تواند این سیاست را از طریق مکانیسم حراج و عاملیت صرافی‌های مجاز انجام دهد. در این شرایط معامله گران با حس مستقیم تزریق سریع‌تر به این سیاست واکنش نشان می‌دهند.

پیش‌بینی قیمت سکه

یک اقتصاد می‌گوید: بازارها در بلندمدت به سمتی می‌روند که ارزش طبیعی آن‌ها می‌گوید اما در کوتاه‌مدت در جهتی حرکت می‌کنند که معامله گران انتظار دارند. بازار سکه این روزها بر ذهنیت خریداران می‌چرخد. اشتهای عجیب معامله گران و ریسک‌های آنان موجب شده فاصله‌گیری سکه از ارزش ذاتی به محدوده دومیلیونی وارد شود. آخرین بار که سکه وارد این محدوده شد تعدیل جزئی را ثبت کرد اما این بار برای فاصله‌گیری از این حباب بزرگ نیازمند آن است که سوءتفاهم دلاری در رابطه با تزریق ارز رفع شود وگرنه این بازار منتظر بهانه در کانال جدید فعلاً جا خوش می‌کند. بازاری که در آن بدبینی بینی به آینده اقتصاد بر هر خبری که می‌توان این تصور را تغییر دهد غلبه می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید