سه متغیر اثر گذار بر بازار ارز امروز

کف جدید قیمت دلار کجاست؟

کدخبر: ۳۷۳۴۲۳
اقتصاد نیوز: بازار امروز ارز تحت تاثیر سه متغیر قرار دارد به نظر می رسد امروز معامله گران به دنبال تست کف قیمت دلار باشند.
کف جدید قیمت دلار کجاست؟

دلار دیروز بعدازظهر به یکباره به زیر مرز 26هزار تومانی رفت.هر زمان قیمت به زیر خط 26  هزار تومانی برود، انتظارات برای ریزش قیمت به سوی کانال 24 هزار تومانی بسیار بیشتر می شود و حتی عده ای هدف دلار را در صورت شکست خط 26 هزار تومانی، نقطه 23 هزار و 800 تومانی عنوان کرده اند. این اتفاق یک بار پس از انتخابات اخیر آمریکا رخ داد، ولی بازار به سرعت از کانال 23 به سوی کانال 26 هزار تومان پرواز کرد.

این بار در فضای پشت خطی، بسیاری از معامله گران خریدهای خود را بالا بردند و در ساعات پایانی یک شنبه، اسکناس آمریکایی را بالای 26 هزار و 200 تومان معامله کردند. این اتفاق به احتمال زیاد می تواند شروع بازار در روز جاری را تحت تاثیر قرار دهد. البته که این مساله می تواند انگیزه سکه بازان برای خرید سکه را هم بیشتر کند.

اگر بازار در روز دوشنبه بتواند مرز 26 هزار تومان را حفظ کند، می تواند به معنای آن باشد که بازار قصد دارد کف قیمت خود را با توجه به نرخ نیمایی دلار کمی بالاتر بیاورد. گفته می شود دلار در سامانه نیما درحوالی 25 هزار تومان معامله شده است.

سه متغیر ذهنی برای معامله گران دلار

سه متغیر وجود دارند که می توانند ذهنیت معامله گران بازار و در نتیجه روند قیمت ها در روز جاری را تحت تاثیر قرار دهند.

الف- بازار متشکل ارزی:  اولین مساله که معامله گران از روز یک شنبه به آن توجه بیشتر کردند، آغاز به کار بازار متشکل ارزی به صورت رسمی از روز دوشنبه است. برخی فعالان باور دارند، بازارساز در زمان آغاز به کار اطلاع رسانی نرخ های بازار متشکل اجازه نخواهد داد که دلار با افزایش قیمت خاصی مواجه شود و حتی ممکن است که از منابع خود برای این منظور استفاده کند.

ب-: تعطیلی اتاق های معاملاتی معامله گران: از انتهای هفته گذشته فعالیت بسیاری از اتاقهای معاملاتی برای خرید و فروش ارز، سکه و حتی آب شده طلا تعطیل شد. از نظر برخی فعالان این موضوع در کوتاه مدت می تواند موجب شود که معامله گران با احتیاط بیشتری رفتار کنند. عده ای حتی افت شدیدتر سکه در 2روز ابتدایی هفته نسبت به دلار را به تعطیلی معاملات پله آهنی نسبت می دادند. گفته می شود در این منطقه تهران، برخی از معامله گران بزرگ بازار فعال بودند. از زاویه دید فعالان، این اتفاق می تواند موجب شود که سکه بازان در موضع قدرت زیادی نباشند. با این حال، نمی توان این نکته را از خاطر برد، زمانی که بازار امنیتی می شود، به مرور ریسک معامله کردن به قیمت نهایی کالا اضافه می شود. در واقع شاید در کوتاه مدت محدود کردن معامله گران منجر به افت تقاضا و انجام معاملات شود، ولی در میان مدت این تاکتیک به ضد خود بدل شده و زمینه ساز رشد بیشتر قیمت ها می شود.

تعطیلی دوهفته ای کشور: عامل سومی که ذهنیت بازار را از شب گذشته تحت تاثیر قرار داد، تعطیلی احتمالی نقاط زیادی از کشور در هفته آتی بود. برخی فعالان عنوان می کردند این اتفاق می تواند منجر به آن شود که بخشی از تقاضا بخواهد زودتر از موعد به بازار وارد شود. به خصوص در سمت معاملات تجاری، ممکن است امروز تقاضا برای درهم زیاد شود. در صورتی که درهم امروز زیر مرز 7 هزار تومانی نرود، ریزش دلار به زیر 26 هزار تومان دور از ذهن است و اگر اسکناس آمریکایی افت نکند، دشوار است که سکه کانال 11میلیون تومانی را از دست بدهد. افت درهم به زیر 7 هزار تومان، سیگنال مهمی از افت قیمت دلار خواهد بود.

دامنه های جدید قیمتی در بازار ارز

 در بازار ارز، دامنه 25 هزار و 500 تا 28 هزار و 200 تومان  مورد آزمون قرار گرفته است. امروز ممکن است یک بار دیگر کف قیمت دلار تست شود. با این حال، در پشت خط ها، حداقل معامله گران در برابر شکست مرز 26 هزار تومان مقاومت می کردند. برخی تحلیل گران باور دارند، بازارساز از این پس به احتمال زیاد به دنبال محدود کردن نوسان و در مرحله بعدی  کاهش قیمت ها خواهد بود. حال آنکه سرمایه گذاران بلند مدت هدف خود را برای تکرار سقف های پیشین تنظیم کرده اند. آن ها اعتقاد دارند قبل از ورود بایدن به کاخ سفید باید چنان قیمت ها را دچار رفت و برگشت کرد که ضرر خرید در قیمت های بالا را بتوان جبران کرد.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید