فلز گران بهای داخلی بیش از ۸۰ درصد افزایش یافت

عصر قدرت‌نمایی سکه‌بازان /4 برداشت از قیمت سکه

کدخبر: ۴۰۰۷۹۹
اقتصادنیوز: بازار سکه در چهار مقطع زمانی سال 99 بررسی شده است، جایی که قیمت به سوی کانال 10 میلیون تومانی خیز برداشت و تا 15 میلیون تومان نیز رسید. بازار سکه رقیب اول بورس در سال گذشته بود.
عصر قدرت‌نمایی سکه‌بازان /4 برداشت از قیمت سکه

 به گزارش اقتصادنیوز،بازار سکه پس از بازار سهام، جذاب ترین مکان برای سرمایه گذاری در سال ۹۹ بود. سکه امامی طی یک سال نزدیک به دو برابر شد و در مقاطعی حتی از شاخص کل بورس نیز بازدهی بیشتری را تجربه کرد. سکه در مجموع در سال ۹۹ بیش از ۸۰ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و در کانال ۱۱ میلیون تومانی به کار خود پایان داد. این رشد در حالی رقم خورد که بازار دلار شاهد افزایش کمتر و حدود ۵۰ درصدی بود. 

 روند بازار سکه در سال ۹۹ را می توان در دو مرحله جداگانه دنبال کرد. مرحله اول به هفت ماه ابتدایی سال مربوط می شود که سکه عموما در جاده افزایشی بود و سقف های قیمتی را پیاپی می شکست. ۵ ماه انتهای سال، سکه رفت و برگشت قیمتی زیادی را به ثبت رساند ولی در نهایت اوضاع با اختلاف به سود کاهشی ها رقم خورد.

حرکت قیمت سکه از کف به کانال ۱۰ میلیونی

قیمت سکه یک سال قبل در محدوده ۶ میلیون تومانی به کار خود پایان داد، در حالی که حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. کف قیمت فلز گران بهای داخلی در همان تاریخ ۵ فروردین ماه ثبت شد،‌جایی که این فلز گران بها در محدوده ۶ میلیون و ۸۰ هزار تومانی قرار گرفت. پس از ثبت این قیمت، فلز گران بهای داخلی به صورت خزنده به سوی کانال های بالاتر حرکت کرد ولی فضای معاملات تا آخر بهار کماکان طبیعی بود. سکه تا انتهای بهار تا کانال ۷ میلیونی رشد کرده بود، ولی کمتر کسی تصور می کرد که ظرف ۱۵ روز ابتدایی تیرماه، سکه رشدی بیشتر از سه ماه ابتدای بهار را تجربه کند و به راحتی مرز ۱۰ میلیون تومانی را بشکند.

 قیمت سکه پس از تاریخ ۱۷ تیر تنها یک بار زیر مرز ۱۰ میلیونی نوسان کرد. این مرز اکنون نیز برای بازیگران بازار اهمیت زیادی دارد.  به گفته فعالان، تا زمانی که سکه زیر ۱۰ میلیون تومان قیمت نخورده است، نمی توان انتظار ریزش معناداری را داشت.

1

اوج گیری قیمت سکه در انتهای تابستان

سکه در تمام طول تابستان روند افزایشی داشت. با این حال، روند بهای فلز گران بهای داخلی در ماه های تیر و شهریور تندتر از مردادماه بود. تا انتهای مرداد هم چنان انتظاراتی در بازار وجود داشت که سکه به زیر۱۰ میلیون تومان بازمی گردد. با این حال، سکه در شهریورماه با چنان سرعتی در مسیر افزایشی قرار گرفت که باعث شد حتی صدر جدول بازدهی تابستانی بازارها را از آن  خود کند. سکه بیش از ۲ میلیون تومان در آخرین ماه تابستان گران شد و کانال ۱۳ میلیون تومانی را فتح کرد. سکه امامی در فصل دوم سال ۶۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، حال آنکه سهم بازار سهام تنها افزایش ۲۵ درصدی بود.

2

 

برگشت قیمت سکه از سقف

قیمت سکه در ۲۴ روز ابتدایی مهرماه با سرعتی بیشتر از شهریورماه به رشد خود ادامه داد. کانال های ۱۴،‌ ۱۵ و ۱۶ میلیون تومانی در مهرماه شکسته شدند. پس از اینکه قیمت فلز گران بهای داخلی به بالای ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رفت، معامله گران شروع به سودگیری کردند و بخشی از سکه های خود را به فروش رساندند. بسیاری از بازیگران آماتور در کانال های ۱۵ و ۱۶ میلیونی وارد بازار شدند و اکنون برای سال بعد، سودای دوباره ثبت آن قیمت ها را دارند.

3

دوران نزول در بازار سکه

سکه از اواخر مهرماه در جاده نزولی قرار گرفت و در دی ماه به کف ۸ ماهه برخورد کرد. پس از اینکه دراواخر دی ماه،‌ سکه یک بار دیگر کانال ۹ میلیون تومانی را به چشم دید،‌ به تدریج راه افزایشی را در پیش گرفت و توانست در انتهای سال بالای مرز ۱۱ میلیون تومانی خود را تثبیت کند.

4

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید