تورم عمده فروشی آمریکا فراتر از انتظار

آماری که به داد قیمت طلا رسید

کدخبر: ۴۰۴۳۷۵
اقتصاد نیوز: شاخص قیمت تولید کننده آمریکا که بیانگر فروش محصولات در کارخانه است بیش از حد انتظار بود. این آمار به کمک قیمت طلا آمد.
آماری که به داد قیمت طلا رسید

به گزارش اقتصاد نیوز، عصر روز جمعه 20 فروردین گزارش شاخص قیمت تولید کننده منتشر شد. این شاخص بیانگر نرخ تورم در سطح عمده فروشی است زیرا قیمت کالاها در کارخانه ها را رصد می کند. انتظار این بود تغییر نرخ تورم در این سطح 4 دهم درصد باشد اما آمار منتشر شده حکایت از افزایش یک درصدی داشت. این یعنی هزینه تولید کالاها و خدمات در آمریکا بیشتر از حد انتظار است و با یک تاخیر این افزایش قیمت اثر خود را به بازار خرده فروشی منتقل می کند.

نکته دیگری که این آمار نشان داد جهش تغییرات شاخص تولید کننده در مقایس ماهانه است. نرخ تورم تولید کننده در ماه مارس یک درصد بوده است. این رقم در مقایسه با نرخ ثبت شده برای ماه فوریه دو برابر شده است. یعنی سطح تورم در بخش عمده فروشی بالا آمده است و امکان دارد در ادامه نرخ تورم مصرف کننده نیز بالا رود.

همین نکته کافی بود تا قیمت طلا از کف 1730 دلار باز گردد و نزول امروز را تا حدودی جبران کند. از عصر جمعه که آمار منتشر قیمت طلا از سطح 1730 به بالای 1746 دلار رسید و 11 دلار از افت خود را جبران کند. تا پیش از این آمار قیمت طلا در هر اونس 20 دلار سقوط کرده بود. 

رابطه قیمت طلا و نرخ تورم معکوس است وقتی انتظار برای نرخ تورم بالا برود قیمت طلا به دلیل خاصیت پناهگاهی این فلز تقویت می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید