آنچه باید درباره بازارها 2 خرداد 1400 بدانید

امید بورس بازان رنگ باخت/دو سناریوی بازارها

کدخبر: ۴۱۴۱۸۰
اقتصادنیوز: با سناریوهای شکل گرفته در بازارها، خریداران دو استراتژی را پی می‌گیرند که از دید آنان به تناسب سناریوهای محتمل در یک ماه پیش رو میتواند تغییر کند.
امید بورس بازان رنگ باخت/دو سناریوی بازارها

به گزارش اقتصادنیوز، بازارها از منظر بازیگران با دو سناریو تا یک ماه آینده روبه‌روست و البته سناریوی اول محتمل ‌تر است. با انتشار اخبار مربوط به مذاکرات وین که با وجود اختلاف نظرها سیگنال های مثبتی ارسال شده، به نظر میآید که دور پنجم از مذاکرات وین (در هفته پیش رو) به فرجام نهایی نزدیک شود. امریکا با وجود برشماری اختلاف نظرها تاکید دارد که در مذاکرات وین پیشرفت چشمگیری شکل گرفته و روسیه هم اعلام کرده ممکن است اوایل ماه ژوئن شاهد یک توافق طرفین برای احیای برجام باشیم.

این در حالی است که میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در وین نیز مدعی شده ایران به زودی غنی سازی 60 درصدی را متوقف میکند. از سوی دیگر به ادعای رویترز، رافائل گروسی امروز یکشنبه عصر یک کنفرانس خبری برگزار میکند که قصد دارد به جزییات درباره تمدید توافق ایران و آژانس بپردازد. گزارش های رسیده از بازار نفت نیز حکایت از این دارد بسیاری از خریداران نفت ایران منتظر اعلام خبر نهایی توافق احیای برجام‌اند.

اگرچه بازار به این سناریوی اول تقریبا راضی شده و آن را محتمل میداند اما همچنان مردد است و سناریوی دوم را غیرممکن نمیداند. با گمانه زنی ها و اختلافات میان ایران و امریکا بر سر چگونگی رفع تحریم‌ها، برخی معتقدند توافق به این زودی شکل نمیگیرد و خواسته امریکا مبنی بر رفع موقت تحریم ها یا استفاده از تحریم ها برای اهرم مذاکرات، باعث شده ایران از شرایط مذاکره دور شود.

تهران تاکید دارد امریکا برای بازگشت به برجام اید اولین شرط یعنی رفع کامل تحریم ها را بدون شرط و شروط و کم و کاست بپذیرد. واشنگتن اما تحریم های سازگار و غیرسازگار با برجام را مطرح کرده و این اختلاف ممکن است در صورت عدم توافق طرفین، جدی تر دنبال شود و کار توافق در مذاکرات را سخت کند. خریداران در بازار ارز و سایر بازارها با محتمل دانستن سناریوی اول، کم کم در فکر کوچ از بازارها هستند اما ناامید هم نیستند و آماده و منتظر هستند تا به محض رخ‌دادن سناریوی دوم، بتوانند استراتژی جدیدی را شکل دهند.

بازار ارز با اخبار جسته و گریخته از وین و تحولات منطقه در همان کانال 22 تا 23 هزار تومان در رفت و آمد است. البته گزارش بانک مرکزی از معاملات دلار نیمایی نشان میدهد که تقاضا همچنان پایین است و نرخ موثر در کانال 20 هزار تومان است. ناظران معتقدند با نزدیک شدن به تحولات احتمالی از توافق ایران و امریکا بر سر احیای برجام، بازار آزاد خود را به دلار نیمایی نزدیک میکند، در غیراینصورت این وضعیت ممکن است برعکس شود.

با این وصف رفتار بازار ارز، سایر بازارها را در غیاب تقاضای موثر همچون خودرویی ها تحت تاثیر خود قرار میدهد. در حالی که ابلاغیه رسمی افزایش قیمت خودرو درب کارخانه خودروسازان اعلام شده که اخبار رسیده از بازارها حکایت از افت آرام قیمت ها در بازار خودروست. البته اخبار مربوط به افزایش قیمت ها به قطعه سازان خودرویی هم رسیده و شرکت های بورسی خودروساز از افزایش نرخ محصولات خود خبر داده اند.

در دیگر صنایع هم موضوع افزایش نرخ ها دنبال میشود؛ در صنایع لوازم خانگی (صوتی و تصویری) افزایش قیمت 10 درصدی پیش بینی شده و گزارش های میدانی آن را تایید میکند. سیمانی ها دیروز با شفاف سازی یکی از شرکت های بورسی، رسما افزایش قیمت سیمان پاکتی را تایید کردند. این در حالی است که پیش تر روغنی ها افزایش نرخ خود را اعلام کرده بودند.

اگر چه سخنگوی اتحادیه لبنی سناریوی افزایش قیمت را فعلا تکذیب میکند اما گزارش های میدانی حکایت ازاین دارد که افزایشی قیمت لبنی ها هم با مجوز سازمان حمایت در راه است. برای دارویی ها هم چنین سناریویی بسیار محتمل است. از روز گذشته بر مبنای مصوبه بودجه، تعرفه آب و برق پُرمصرف ها افزایش یافت و این در حالی است که تازه ترین وضع تورم حکایت از این دارد نرخ تورم در اردیبهشت روندی کاهنده داشته است.

همسو با مسئله افزایش قیمت صنایع و بنگاه ها متاثر از افزایش هزینه نهایی بنگاه ها و در همگرایی با تورم، بورس منفی ترین روزهای سال را تجربه میکند. شاخص بورس در روز نخست خرداد نزدیک 2.3 درصد افت کرد و مسیر انتظارات شکل گرفته را کاملاً عکس کرد. با مختصات کنونی بازار سهام، فشارها در سمت عرضه دنبال خواهد شد و با توجه به بی تفاوتی بورس به رُخدادها، بعید است در شرایط فعلی تغییری حادث شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید