استراحت مقطعی بازار طلا/ خریداران بازمی گردند

کدخبر: ۴۱۸۷۴۸
بازار طلا در حال استراحت است اما در تابستان، قیمتها حرکت خواهند کرد و همه به ۱۹۵۰ دلار چشم دوخته اند. این اتفاق معامله گران غیر طلا را برای بازگشت تشویق خواهد کرد. در نهایت طلا به سمت ۱۹۵۰ دلار و در مقطع بعدی به مرز ۲۰۰۰ دلار صعود خواهد کرد.
استراحت مقطعی بازار طلا/ خریداران بازمی گردند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بازار طلا روز جمعه که دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا صعود کردند، قربانی سودگیری شد. در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، بهای هر اونس طلا ۱۶ دلار و ۸۰ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش یافت و در ۱۸۷۹ دلار و ۶۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۷ درصد کاهش نشان داد.

 بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت تی دی سکیوریتیز به کیتکونیوز گفت: ارزش دلار آمریکا بالا رفت و بازده اوراق خزانه آمریکا اندکی افزایش یافت. طلا شاهد اصلاح فوری قیمت بود و این امر باعث شد بعضی در بازار به سودگیری اقدام کنند.

عقب نشینی طلا در آخرین روز معاملات هفته گذشته بسیاری از کارشناسان را غافلگیر کرد به خصوص پس از این که آمار اقتصادی آمریکا نشان داد نرخ تورم سالانه به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ صعود کرده است. اما تحلیلگران نرخ تورم سالانه پنج درصد در ماه مه را تا حد زیادی موقتی می دانند.

میلک در این باره توضیح داد: بانک مرکزی آمریکا تحت تاثیر تورم قرار نمی گیرد. عمده رشد تورم به دلایل ابتدایی بوده است. ماههای آوریل و مه سال ۲۰۲۰ بدترین ماههای کووید ۱۹ برای تورم بود. بنابراین اکنون نرخ تورم سالانه با یک دوره ضعیف مقایسه می شود.

به گفته میلک، یک اتفاق مهمی که تابستان امسال باید رصد شود این است که آیا تورم بالا خواهد ماند یا به سقف دو درصدی بانک مرکزی آمریکا عقب نشینی خواهد کرد. این ریسک وجود دارد که سیاست پولی انبساطی بلندمدت آمار تورم بالاتر را به مدت طولانی تری در شاخص قیمت مصرفی عمومی خواهد گنجاند. نرخ تورم پنج درصد نخواهد بود اما برای مدتی بالاتر از سقف هدف گذایر شده می ماند. تمرکز بانک مرکزی آمریکا در حال حاضر به جای کنترل جدی تورم، روی اشتغال کامل است. فضای خوبی برای طلا وجود دارد زیرا تورم بالاتر و نرخهای بهره پایینتر به معنای نرخهای واقعی کاملا منفی است که به نفع طلا خواهد بود. مشکلات طلا برای پیشروی در بالای مرز ۱۹۰۰ دلار بیشتر گرفته شدن سرعت حرکت قیمت است و حرکت نزولی را نشان نمی دهد.

طلا در حدود ۱۸۸۱ دلار از حمایت برخوردار است. احتمال افت اندک قیمت طلا وجود دارد و این به اظهارات بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه بستگی خواهد داشت. بانک مرکزی آمریکا ممکن است صحبت درباره تعدیل سیاست انبساطی را آغاز کند. هر گونه تصمیمی در این باره تا سپتامبر اعلام نخواهد شد.

بانک مرکزی آمریکا چه خواهد گفت؟

همه چشمها به نشست هفته جاری بانک مرکزی آمریکا دوخته شده که بعدازظهر روز چهارشنبه به پایان می رسد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: سیاست بانک مرکزی آمریکا حتی با وجود رشد بالاتر از حد انتظار نرخ تورم، انبساطی خواهد ماند. اما در نشست آتی مقامات بانکی آمریکا ممکن است از مواضع خود عقب نشسته و درباره تعدیل سیاست انبساطی گفت و گو کنند. این دیدگاه روی قیمت طلا تاثیر گذاشت و به سرمایه گذاران دلیلی برای فروش در کوتاه مدت داد. با این حال بانک مرکزی آمریکا یکی از آخرین بانکهای مرکزی خواهد بود که سیاست پولی خود را تحکیم می کند و برای طلا فضای کافی برای صعود به سطح ۱۹۵۰ دلار در تابستان امسال فراهم می کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بازار طلا در حال استراحت است اما در تابستان، قیمتها حرکت خواهند کرد و همه به ۱۹۵۰ دلار چشم دوخته اند. این اتفاق معامله گران غیر طلا را برای بازگشت تشویق خواهد کرد. در نهایت طلا به سمت ۱۹۵۰ دلار و در مقطع بعدی به مرز ۲۰۰۰ دلار صعود خواهد کرد. خریداران در قیمت ۱۸۷۰ دلار ظاهر خواهند شد اما چند ماه آینده برای طلا نوسانی خواهد بود.

مویا گفت: انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا صحبت درباره نحوه آغاز تعدیل سیاست پولی انبساطی را آغاز کند. این اقدام بر مبنای پیشرفت اقتصادی خواهد بود که ممکن است با انتشار گزارش اشتغال ژوئن اتفاق بیافتد و زمینه را برای انتظارات درباره تعدیل سیاست مذکور تا پایان سال هموار کند. بانک مرکزی آمریکا همچنین پیش بینیهای اقتصادی خود را در این نشست به روز خواهد کرد.

آمار اقتصادی هفته جاری

سایر آمار اقتصادی که هفته جاری منتشر می شوند شامل خرده فروشی، شاخص قیمت تولیدکننده و تولید صنعتی در روز سه شنبه، شروع ساخت خانه و مجوز ساخت در روز چهارشنبه و شمار متقاضیان بیمه بیکاری در روز پنج شنبه و شاخص تولید بانک فدرال فیلادلفیا در روز پنج شنبه است.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، جیمز نایتلی، اقتصاددان بین المللی موسسه آی ان جی اظهار کرد: از نظر آمار اقتصادی، خرده فروشی و تولید صنعتی به دقت دنبال می شوند. آمار تولید صنعتی با توجه به کندی فروش خودرو ممکن است چندان مطلوب نباشد. قیمت خودرو افزایش پیدا کرده است و با توجه به مشکلات زنجیره تولید خودروسازان، تولید وجود ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید