گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و طلای تهران؛

تداوم همگرایی دلار سنا و آزاد+جدول

کدخبر: ۴۲۵۷۴۱
اقتصادنیوز: امروز 21 تیرماه 1400 قیمت‌ بازار آزاد و سامانه سنا برای دلار و یورو نسبت به هفته پیش همگرایی بیشتری پیدا کرده است. پرسشی که این روزها مطرح است این است که آیا این روند با اراده بانک مرکزیبه وقوع پیوسته است یا اینکه این امرناشی از فعل‌وانفعالات بازار است.
تداوم همگرایی دلار سنا و آزاد+جدول

به گزارش اقتصادنیوز قیمت دلار آمریکا عصر دیروز روی 24 هزار و 880 تومان به کار خود پایان داد. قیمت دلار در شروع معاملات امروز 10 تومان اضافه قیمت داشت. امروز نرخ دلار در طول معاملات قدری رشد کرد و روی 24 هزار و 920 تومان قرار گرفت. به صورت کلی دامنه نوسان قیمت دلار محدود بود و فضای بازار به‌‎گونه‌ای نبود که کسی انتظار جهش ناگهانی قیمت‌ها را داشته باشد.

N2

درهم خلاف دلار حرکت کرد

درهم امارات معاملات امروز را با قیمت 6 هزار و 850 تومان آغاز کرد. دامنه نوسان در بازار درهم نیز محدود بود، با این وجود همین تغییرات محدود قیمتی خلاف جهت دلار اتفاق افتاد. قیمت درهم امارات در طول معاملات امروز روند کاهشی را دنبال کرد و در حوالی 6 هزار و 820 تومان قرار گرفت.

قیمت سکه امروز تقریبا ثابت بود

طلای جهانی از شروع کار بازار تا ساعت 16 عصر به وقت ایران دوبار از مرز 1800 دلار بالا و پایین رفت. قیمت طلا در این ساعت 1800 دلار بود. نوسان قیمت طلای جهانی حول این مرز و تغییرات محدود قیمت دلار مانع تغییر معنی‌دار قیمت سکه شد. قیمت سکه در شروع کار روی 10 میلیون و 800 هزار تومان قرار داشت و در پایان معاملات نیز روی همین رقم قرار گرفت. دامنه نوسان قیمت سکه در طول معاملات نیز بسیار محدود بود. عصر روز گذشته قیمت سکه 10 میلیون و 700 هزار تومان بود و تغییرات محدود قیمتی سکه در جهت منفی اتفاق افتاد.

در بازار متشکل و سامانه سنا چه می‌گذرد؟

قیمت دلار بازار آزاد نسبت به عصر روز گذشته حدود 40 تومان رشد داشت، متوسط قیمت دلار متشکل نسبت به روز گذشته 109 تومان رشد کرد. در نتیجه شکاف بین قیمت دلار بازار آزاد و متشکل افزایش یافت. حجم عرضه دلار متشکل نیز نسبت به روز گذشته 2 درصد افت کرد و روی 5 میلیون و 277 هزار قرار گرفت. مقدار متوسط عرضه از 7 فرودین تا امروز 5 میلیون و 422 هزار است. این رقم به مقدار عرضه در امروز نزدیک بود و نمی‌توان گفت حجم عرضه دلار امروز به طور معنی‌داری پایین بود.

J1

عرضه یورو متشکل امروز در سطوح پایینی قرار داشت. امروز چهارمین روز کم عرضه یورو متشکل از 7 فروردین تا امروز محسوب می‌شود. حرکت خلاف جهت یورو متشکل و بازار آزاد نیز در معاملات امروز جالب توجه بود. تغییرات قیمتی در بازار متشکل یورو مثبت بود، اما قیمت در بازار آزاد به صورت محدود (حدود 40 تومان) افت کرد.

از روز نهم تیر ماه اختلاف بین قیمت یورو سنا و بازار آزاد، کمتر از اختلاف بین دلار سنا و بازار آزاد است. این مسئله متعارف نیست، معمولا اندازه این شکاف برای دلار کوچک‌تر بود.

اندازه شکاف بین نرخ سنا و بازار آزاد برای دلار و یورو در هفته گذشته و این هفته در سطوح بسیار پایینی قرار گرفته است و سوال پیش رو این است که این همگرایی بازارها تحت تاثیر اقدامات بانک مرکزی است، یا اینکه بازار واقعا عمیق شده است و قیمت‌ها به خوبی هماهنگ می‌شوند.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت نوسان کم‌دامنه دلار، درهم و سکه امامی ویژگی بارز معاملات امروز بود. شکاف بین قیمت آزاد و سنا برای دلار و یورو مدتی است که در سطوح بسیار پایینی قرار گرفته است.حجم عرضه یورو متشکل امروز بسیار پایین بود.

J2

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید