اهرم قیمت دلار در کانال 25

تصور بازار ارز از آینده مذاکرات در دولت جدید

کدخبر: ۴۳۶۵۸۸
"دولت جدید تمایل ندارد به سرعت وارد مذاکرات هسته ای شود و عبور درهم از مرز ۷ هزار و ۷۰۰ تومان در روز جاری می تواند دلار را بالای ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت کند." این دو گزاره تصور بازار ارز از نوسان قیمت دلار در روزهای اخیر است.
تصور بازار ارز از آینده مذاکرات در دولت جدید

به گزارش اقتصادنیوز، بخشی از معامله گران ارزی باور دارند که دولت جدید تمایل ندارد به سرعت وارد مذاکرات هسته ای شود. چنین تصوری موجب شده است که این گروه سطح خریدهای خود را بالا ببرند و زمینه ساز عبور دلار از مرز ۲۸ هزار تومانی شوند. آن ها باور دارند که بدون لغو تحریم ها، جبران کسری بودجه و ایجاد درآمدهای جدید ارزی بسیار دشوار خواهد بود و به همین دلیل، به استقبال افزایش قیمت ها رفته اند.

با این حال، گروه دیگری از معامله گران باور دارند که در زمینه عرضه ارز نقدی اختلالاتی ایجاد شده است و همین مساله زمینه ساز بالا رفتن قیمت دلار در بازار داخلی شده است. این گروه اعتقاد دارند که با ایجاد ناامنی در افغانستان، سطح تقاضا برای دلار در کشور همسایه بالا رفته است و همین عامل موجب شده است که دلار از سمت هرات افغانستان به بازار مشهد وارد نشود.

پشت خطی دلار

حتی گروهی باور دارند که بالا رفتن سطح تقاضا در افغانستان موجب شده است که بعضا دلار از ایران به سوی کشور همسایه خارج شود. البته از نگاه قیمتی این دیدگاه چندان صحیح به نظر نمی رسد، چرا که همواره در روزهای اخیر نیز ارزش دلار در کشور همسایه پایین تر از بازار داخلی بوده است،‌در نتیجه خروج دلار از ایران به سوی افغانستان صرفه اقتصادی نداشته است. با این حال می توان گفت ورود دلار از افغانستان به ایران دچار اختلال شده است.

در کنار این، در روزهای اخیر سطح تقاضای حواله ای بالا رفته و این عامل سمت و سوی انتظارات صعودی بازار را تقویت کرده است. به گفته فعالان، عبور درهم از مرز ۷ هزار و ۷۰۰ تومان در روز جاری می تواند دلار را بالای ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت کند. در صورتی که دلار بالای مرز یاد شده تثبیت شود، تقاضای بیشتری وارد بازار خواهد شد. در مقابل عده ای باور دارند عرضه ارز طی روزهای آتی افزایش خواهد یافت،حتی یک روزنامه اصول گرا از احتمال افت قیمت دلار در هفته جاری خبر داده است. ممکن است این اتفاق با انتخاب رییس کل جدید بانک مرکزی رخ دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک