گزارش «اکوایران» از بازار ارز

طالبان قیمت دلار را نزولی کرد، نه به "گروسی" صعودی

کدخبر: ۴۳۸۶۹۷
بازار ارز دو پرده داشت، در پرده اول قیمت دلار با پیشنهاد طالبان برای خرید نفت به دلار کاهشی شد در خبر دوم مخالفت ایران با سفر مدیرکل آژانس قیمت را صعودی کرد.
طالبان قیمت دلار را نزولی کرد، نه به "گروسی" صعودی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بازار ارز روز گذشته با یک روند کاهشی کار خود را آغاز کرده بود و دلار نقدی تهران پس از چند هفته به زیر کانال 27 هزار تومان رسید؛ همزمان دلار هرات و درهم نیز سطوح حمایتی را شکستند و به سمت پایین روانه شدند.

سخنان برجامی خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه بزرگترین پالس مثبت به بازار ارز بود. در واقع معامله‌گران از صحبت‌های خطیب‌زاده به این نتیجه رسیدند که مذاکرات وین قرار است ادامه پیدا کند و در این مذاکرات قرار نیست بند جدیدی ضمیمه برجام شود.

خبر دوم یک خبر غیررسمی در رابطه با طالبان بود. برخی کانال‌های تلگرامی از این نوشتند که طالبان خواهان خرید نفت ایران در ازای دلار هستند این خبر موجب شد تا اثر خبری که روز شنبه در مورد طالبان در بازار چرخید خنثی شود،  بر طبق خبر روز شنبه طالبان اعلام کرده بود که اجازه خروج دلار آمریکا از خاک این کشور را نمی دهد خبری که می تواند موجب نوسان صعودی شود اما خرید نفت از ایران از سوی طالبان اثر کاهشی در بازار داشت.

 اما این بخش پرده اول بازار بود، در پرده دوم سناریو دیگری حاکم بود و نرخ‌ها بار دیگر به بالای سطح 27 هزار تومان برگشتند، آن هم در کمتر از چند ساعت. خبری به نقل از خبرنگار وال استریت ژورنال بارها در کانال‌های دلاری چرخید که در آن مدعی شده بود ایران با درخواست سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالفت کرده و همین خبر نرخ‌ها را به سمت بالا و حوالی 27 هزار تومان برد. البته این خبر در حالی بازخورد پیدا کرد که خطیب‌زاده در این باره گفته بود: ‌مطمئن نیستم که این سفر برنامه ریزی شده یا نه. باید در این زمینه از سازمان انرژی اتمی سوال کنید. در واقع این پاسخ نتوانست نگرانی‌ها در خصوص رد سفر گروسی به ایران رو خنثی کند.

همچنین عده‌ای از معامله‌گران به این مسئله اشاره می‌کردند که در اتاق‌های معاملات خریداران از 27 هزار تومان حمایت کردند و با خرید بیشتر مانع از شکستن این سطح شدند.

با اینحال، باید توجه داشته باشیم که ریزش یکباره امروز حتما نیاز به اصلاح دارد، معامله‌گران فنی میگویند برگشت دلار به سمت 27 هزار تومان میتواند اصلاحی باشد چرا که خریداری در بازار نیست. با اینکه عرضه اسکناس دلار و یورو، پایین است اما پوند و لیر در بازار یافت می شد، اما خریدار به ندرت در بازار پیدا حاضر بود.

امشب معاملات پشت خطی برای معامله گران ارزی مهم هست، اگر دلار زیر 27 هزار تومان بسته شود، معامله گران معتقدند که از آن می‌شود به عنوان شروع روند نزولی نام ببریم. اما اگر بالای این نرخ بسته شود، همچنان دامنه معروف 27 تا 27 هزار و 300 تومان حفظ شده و بازار از حالت رنج خارج نشده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید