گزارش میدانی اکو ایران از بازار ارز و سکه هشت شهریور

هواشناسی قیمت دلار؛شواهد ریزش در بازار ارز

کدخبر: ۴۳۷۰۲۴
قیمت دلار در بازار زیر کانال 26 هزار تومان باقی نماند دلیل این برگشت از سوی برخی معامله گران تردید در خصوص آینده است. با عین علائم در بازار ارز حکایت از کاهش قدرت در سمت تقاضا دارد.
هواشناسی قیمت دلار؛شواهد ریزش در بازار ارز

بازار ارز شاهد 24 ساعته نزولی بود، این نزول از روز یک شنبه شروع و تا ظهر دوشنبه ادامه داشت در این 24 ساعت قیمت از کانال 28 هزار تومان تا کانال 26 هزار تومان پایین آمد اما پس از ورود به کانال 26 روند نزول متوقف شد و قیمت دلار نتوانست زیر سطح 27 هزار تومان تثبیت بدهد.
معامله گران بازار فردوسی براین عقیده‌اند که حجم عرضه پایین نبود؛ در واقع زمانی که بازار فاز ریزشی گرفته بود با وجود وفور فروشنده در بازار، خریداری وجود نداشت؛ با این حال بازار فعلا ترجیح داده که زیر 27 هزار تومان نرود و این میتواند به دلیل عدم قطعیت‌هایی باشد که کماکان بازار ارز با آن مواجه‌ست.

دلایل نزول قیمت دلار

24 ساعت نزولی در بازار ارز تحت تاثیر اخبار مثبت برجامی آغاز شد اخباری که به صورت غیر رسمی در بازار مطرح شد و با سخنان خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در روز گذشته تسریع شد. فعالان بازار ارز از سخنان خطیب زاده، پالس مثبت گرفتند و به این باور رسیدند که دولت جدید در راستای احیای برجام گام خواهد داشت.
دستور فوری ابراهیم رئیسی رئیس دولت  در خصوص فروش نفت و بازگرداندن پول‌هایی که در سایر کشورها بلوکه شده،دیگر خبری است که مورد توجه بازار ارز قرار گرفته و افراد فعال در این بازار، حدس می‌زنند که خبرهایی در خصوص آزادی پول‌های بلوکه شده در راه است.مجموعا میتوان گفت که انتظارات در بازار ارز تقریبا مثبت شده و خبرهای خوب به بازار پمپاژ می‌شود.

دلار پشت خطی (4)
ترسی که خرید دلار را در این روزها پرریسک کرده، ارزپاشی دولت جدید و ریاست جدید بانک مرکزی است؛ البته هنوز رئیس کل جدید انتخاب نشده. با اینحال، برخی نیز معتقدند که اگر سخنان رئیس جمهور در مورد پول‌های بلوکه شده صرفا برای آرامش بازار باشد و در عمل خبر خاصی نباشد، میتواند اثر خیلی بدی در میان مدت روی بازار ارز بگذارد.
در سمت رسمی، امروز شاهد افت 1100 تومانی نرخ فروش در صرافی‌ها بودیم. با وجود فاصله نسبتا جذاب نرخ صرافی با بازار آزاد، ‌اما حجم معامله در بازار متشکل دیگر مثل هفته گذشته نیست و به حدود 5.3 میلیون دلار رسیده است. این یعنی حجم تقاضا در بازار به شکل محسوسی در حال کم شدن است.
نشانه دیگری که حاکی از کاهش قدرت سمت تقاضا دارد، نرخ سلیمانیه هست. این نرخ برخلاف همیشه زیر دلار تهران است؛ معامله گران راجع به این هم معتقدند که خریداری در آن سمت وجود ندارد.
فعلا اولین حمایت مهم 26 هزار و 800 تومان است و اکثر فعالان حرفه‌ای بازار معتقدند که با از دست دادن این حمایت، دلار به مرز 26 هزار تومان خواهد رسید و با فشار فروش مواجه خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید