گزارش میدانی اکو ایران از بازار ارز و سکه

واکنش قیمت دلار به رای اعتماد به وزیران رئیسی

کدخبر: ۴۳۵۸۸۰
قیمت دلار پس از نطق ابراهیم رئیسی و رای اعتماد به تیم اقتصادی او پشت مرز 28 هزار تومان توقف کرد.
واکنش قیمت دلار به رای اعتماد به وزیران رئیسی

به گزارش اکو ایران بازار ارز در روز های اخیر با عقب نشینی فروشندگان روبرو است کسی تمایل به فروش دلار نداشت زیرا معامله‌گران انتظارشان از روند قیمت دلار افزایشی بود.

علامت رئیسی و مخبر به قیمت دلار

 

نرخ دلار حوالی ساعت 15 روز سه شنبه به 28 هزار تومان رسید و همین مسئله هیجانات را در بازار را بالا برد قیمت دلار تا ساعت 18 در بالای مرز بود و پس از آن در معاملات فردایی به زیر مرز یادشده برگشت دلیل این عقب نشینی سخنان جدید دولتمردان در خصوص گشایش ارزی و رای تقریبا قاطع مجلس به وزیران دولت بود. این اتفاق موجب شد قیمت دلار نتواند از سطح 28 هزار عبور کند و وارد کانال جدید شود و همین موجب درگیری خریداران و فروشنده‌ها در مرز 28 هزار تومان شد.

اتفاق جدید در بازار ارز کاهش فاصله  قیمت دلار هرات و تهران بود، در واقع آنچه باعث افزایش قیمت دلار در روز چهارشنبه بوده، نرخ‌هایی بود که از هرات مخابره می‌شد. دلار هرات خودش را به مرز 27 هزار و 800 تومان رساند؛ این در حالی است که درهم در مرز 7600 تومان بسته شد و با این نرخ، دلار بالای 27 هزار و 900 تومان توجیه ندارد. حباب مثبتی که دلار نسبت به درهم پیدا کرده، از هرات تزریق میشود. البته درهم در معاملات پشت خطی همراه با دلار نوسان داشت و در معاملات فردایی به 7590 تومان رسید.

اما در روز چهارشنبه خبرهایی که آرایش معامله‌گران رهبری می‌کرد، دیگر خیلی به تحولات افغانستان بر نمی‌گشت و بیشتر از مسائل داخلی نشات می‌گرفت. همچنان برجام نقش اول بازار ارز را دارد، این بار معامله‌گران از سخنان وزرای پیشنهادی ناامید شدند و فکر می‌کنند که برنامه دولت آینده بر اساس دور زدن تحریم‌ها استوار شده و برجام اولویت دولت سیزدهم، حداقل در کوتاه مدت نخواهد بود.

البته واکنش دوپهلوی روسیه به گزارش اخیر آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز نگرانی در سطح بازار رو افزایش داده است. با این اوصاف می‌توانیم بگوییم که فضای منفی تنها نیاز به یک تلنگر از سمت هرات داشت.

عقب‌نشینی دلار از مرز 28 هزار تومان در معاملات فردایی نیز بنظر بخاطر سخنان ابراهیم رییسی بود که در سخنرانی مجلس اعلام کرده که درمورد بازار ارز گشایش جدی اتفاق افتاده است.

در سمت رسمی بازار نیز روند افزایشی بود و آخرین نرخ بازار متشکل ارزی وارد کانال 27 هزار تومان شد، اما همچنان اختلاف دلار صرافی با بازار آزاد موجب شده بود تا شاهد صف خرید باشیم. همچنین امروز در معاملات این بازار حجم عرضه به بالای 10 میلیون رسید.

نکته جالبی که امروز معامله‌گران به آن اشاره میکردند، اختلاف نرخ دلار نیما و بازار آزاد بود که در حال حاضر به 5 هزار تومان رسیده است. فعالان این اختلاف نرخ را به نفع واردکننده‌ها می‌دانند، چرا از نظر آن‌ها واردکننده‌ها با نیما کالا را وارد می‌کنند، و با دلار آزاد در سطح بازار، کالا را می‌فروشند، و این باعث می‌شود که واردات بی‌رویه شکل بگیرد و در مرحله بعدی تقاضا برای دلار نیز بالا برود. این فرصت طلایی برای واردکننده در حالی ایجاد شده که مشخص نیست دلیل ثبات نرخ‌ها در بازار نیما چیست؟ آیا بازارساز در حال فعالیت در آن بازار است یا واقعا عرضه صادرکننده‌ها بالا رفته.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید