عرضه دلار کاهش یافت

دلار منتظر یک شوک/سکه مرز حساس را از دست داد

کدخبر: ۴۴۰۹۳۳
قیمت سکه امامی مرز محکم 11 میلیون و 800 هزار تومانی را در حالی از دست داد که حباب قیمتی آن کوچک است، در نتیجه تغییر جهت انتظارات نیز در کنار افت ارزش ذاتی به افت قیمت سکه کمک کرد.
دلار منتظر یک شوک/سکه مرز حساس را از دست داد

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار آمریکا در روز دوشنبه تحت تاثیر برخی اخبار مثبت برجامی و سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به ایران افت کرد و رقم‌هایی زیر 26 هزار تومان را به ثبت رساند. قیمت دلار در همان روز به بالای 27 هزار تومان بازگشت.

قیمت دلار در روز سه‌شنبه افزایش یافت و در روز چهارشنبه دوباره کاهشی شد و عصر روز گذشته روی 27 هزار و 320 تومان قرار داشت. اخباری مربوط به اینکه احتمالا مذاکرات احیای برجام به زودی از سر گرفته خواهد شد توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است. به نظر می‌رسد افزایش امیدواری‌ها نسبت به احیای برجام، قدرت نوسان‌گیران برای استفاده از اخبار به عنوان یک اهرم برای بالا و پایین بردن قیمت دلار را افزایش دهد.

قیمت دلار نیاز به یک شوک خبری دارد

قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز با افت 120 تومانی نسبت به نرخ عصر روز گذشته روی 27 هزار و 200 تومان قرار گرفت. تحلیل‌گران سطح 26 هزار و 800 تومان را برای دلار مهم تلقی می‌کردند. آخرین باری که قیمت انتهای روز دلار زیر این مرز قرار گرفت به 24 مرداد مربوط می‌شود.

احتمالا اینکه قیمت دلار دوباره رقم‌هایی زیر این مرز را تجربه کند، مستلزم یک شوک خبری مهم است. شروع دور جدید مذاکرات می‌تواند همان شوک خبری باشد. باید دید با شروع دور جدید مذاکرات قیمت دلار در سطوح پایینی پایدار می‌ماند یا اینکه تنها حساسیت بازار به اخبار زیاد می‌شود! تعیین شدن تکلیف ریاست جدید بانک مرکزی و جهت‌گیری این بانک در مورد کنترل بازار ارز می‌تواند در کاهش دامنه نوسان قیمت دلار در میان‌مدت تاثیرگذار باشد.

قیمت سکه امامی مرز حساس را از دست داد

قیمت سکه عصر روز گذشته 11 میلیون و 840 هزار تومان بود. تحلیل‌گران معتقد بودند مرز 11 میلیون و 800 هزار تومانی به راحتی از دست نمی‌رود، با این وجود قیمت سکه در شروع معاملات امروز این مرز را از دست داد و روی 11 میلیون و 720 هزار تومان قرار گرفت. افت قیمت طلای جهانی و قرار گرفتن آن زیر مرز 1800 دلار با کاهش قیمت دلار در بازار دلار همراه شد و قیمت سکه امامی را به زیر مرز 11 میلیون و 800 هزار تومان کشید.

در ساعت 12 و 45 دقیقه به وقت ایران قیمت طلای جهانی 1785 دلار و قیمت سکه امامی 27 هزار و 220 تومان بود. با این حساب اندازه حباب قیمتی سکه 2.45 درصد به دست می‌آمد.

در همین سطوح قیمت دلار و طلا، اندازه حباب قیمت سکه 11 میلیون و 800 هزار تومانی 3.15 درصد به دست می‌آمد که به طرز غیر متعارفی بزرگ نیست. در نتیجه می‌توان گفت در از دست رفتن مرز 11 میلیون و 800 هزار تومانی، تغییر جهت انتظارات در بازار سکه نقش مهمی داشت.

قیمت سکه

عرضه دلار کاهش یافت

همراه با افت قیمت دلار حجم عرضه آن در بازار متشکل 44 درصد کاهش یافت و روی 5 میلیون و 107 هزار قرار گرفت. این رقم از مقدار متوسط سال جاری پایین‌تر بود. البته امروز پنج‌شنبه بود و بازار به نوعی نیمی از روز باز بود. با این وجود عرضه دلار در روزهای اخیر عمدتا بالای متوسط قرار داشت و قرار گرفتن مقدار عرضه زیر متوسط قابل توجه بود.

قیمت دلار متشکل و سنا بر خلاف دلار بازار آزاد تغییراتی مثبت را به ثبت رساند. قیمت دلار سنا روی 26 هزار و 748 تومان قرار گرفت و دلار متشکل روی 26 هزار و 393 تومان ایستاد.

Capture

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آمریکا نسبت به روز گذشته کاهش یافت. احتمال اینکه دور جدید مذاکرات احیای برجام به زودی آغاز شود بالا ارزیابی می‌شود. افت قیمت دلار، افت قیمت طلا و تغییر جهت انتظارات باعث شد، قیمت سکه مرز 11 میلیون و 800 هزار تومانی را از دست دهد. عرضه دلار در بازار متشکل کاهش یافت و زیر متوسط سال جاری قرار گرفت. دلار سنا و متشکل خلاف دلار آزاد حرکت کرد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید