حباب سکه به 3.9 درصد رسید

واکنش دلار به سیگنال برجامی/ریزش قیمت سکه

کدخبر: ۴۷۴۲۴۴
اقتصادنیوز: امروز 16 بهمن 1400 قیمت دلار کاهش یافت و در سطوحی قرار گرفت که از اواخر مرداد بی‌سابقه بود، قیمت سکه سه درصد افت کرد و مرز 12 میلیون تومان را از دست داد.
واکنش دلار به سیگنال برجامی/ریزش قیمت سکه

به گزارش اقتصادنیوز قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز 740 تومان از عصر روز پنج‌شنبه پایین‌تر بود. قیمت دلار در ادامه نیز مسیر نزولی را دنبال کرد و در نهایت 670 تومان معادل 2.4 درصد پایین‌تر از نرخ عصر روز پنج‌شنبه قرار گرفت. قیمت دلار در سطوحی قرار گرفت که از 24 مرداد ماه بی‌سابقه بود. افت قیمت دلار تحت تاثیر اخبار مثبت برجامی اتفاق افتاد. از مهم‌ترین این اخبار می‌توان به تمدید بخشی از معافیت‌های تحریمی ایران اشاره کرد. البته اخبار دیگری نیز در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز به چشم می‌خورد که به ظاهر، ناسازگاری در روند مذاکرات را منعکس می‌کرد، مثلا ند پرایس توئیت کرد که ما تحریم‌های ایران را کاهش ندادیم و تا زمانی هم که تهران به تعهدات خود تحت برجام باز نگردد، تحریم‌ها باقی خواهند ماند. وزیر امور خارجه ایران گفت در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها یکی از موضوعات اصلی ما گرفتن تضمین‌ است. در طرف مقابل رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید ما نمی‌توانیم رئیس جمهور بعدی آمریکا را ملزم به پایبندی به توافق هسته‎ای کنیم. اما جهت کلی اخبار این تصور را به وجود آورده بود که مذاکرات به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود و همین مسئله نیز افت قیمت دلار را موجب شد.

افت سه درصدی قیمت سکه

بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. قیمت طلا در معاملات روز جمعه تا حوالی 1815 دلار بالا رفت، اما در نهایت روی 1808 دلار قرار گرفت. قیمت طلا بالای مرز 1800 دلار نوسان می‌کرد، اما قیمت سکه در واکنش به افت نسبتا شدید قیمت دلار تغییراتی منفی را به ثبت رساند. قیمت سکه امامی در شروع معاملات امروز 195 هزار تومان از عصر روز پنج‌شنبه پایین‌تر بود و 12 میلیون و 55 هزار تومان گزارش می‌شد. قیمت سکه در ادامه باز هم کاهش یافت و در نهایت مرز 12 میلیون تومان را از دست داد. قیمت سکه در آخرین ساعات معاملات امروز 11 میلیون و 885 هزار تومان بود، بازدهی حدود منفی سه درصدی را نسبت به ظهر پنج‌شنبه به ثبت رسانده بود و اندازه حباب آن حدود 3.9 درصد به دست می‌آمد. افت قیمت دلار قابل توجه بود، اما اندازه حباب قیمت سکه خیلی بزرگ نشد و سکه نیز به نوعی در دنبال کردن مسیر نزولی با دلار همراهی کرد.

بازار ارز سه

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آمریکا در معاملات امروز به طرز معناداری پایین آمد و در سطوحی قرار گرفت که از 24 مرداد سابقه نداشت. افت قیمت دلار تحت تاثیر اخبار برجامی و به وجود آمدن این دیدگاه که مذاکرات به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود، اتفاق افتاد. قیمت سکه همراه با دلار کاهش یافت و مرز 12 میلیون تومان را از دست داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید