کاهش اندک قیمت دلار پس از یک هفته صعود

کدخبر: ۴۹۴۸۹۸
اقتصادنیوز: پس از افزایش چشمگیر قیمت دلار در هفته گذشته، سفر انریکه مورا قیمت اسکناس آمریکایی را کمی کاهش داد.
کاهش اندک قیمت دلار پس از یک هفته صعود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، پس از افزایش نرخ شاخص ارزی در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته، روز جمعه و پس از انتشار سیگنال‌های مثبت در حوزه مذاکرات هسته‌ای وین نمودار قیمتی دلار تغییر جهت داد.

Ow9Ymac9uCmM

در راستای روند افزایشی آغاز شده از معاملات ابتدایی سال جدید نرخ فروش هر برگ اسکناس دلار در معاملات روز پنج‌شنبه به رقم 30 هزار و 650 تومان رسید.  اما با به پایان رسیدن سفر انریکه مورا، معاون مسوول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا، در تهران سیگنال‌های امیدوار‌کننده‌ای نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای وین مطرح شد. در همین راستا جوزپ بورل، مسوول هماهنگی مذاکرات هسته‌ای وین، گفت: این طور بگویم که مذاکرات به بن‌بست رسیده بود و حالا بن‌بست رفع شده و به این ترتیب چشم‌اندازی از رسیدن به یک توافق وجود دارد. دیگر سیگنال‌های داخلی در حوزه سیاست‌گذاری‌های ارزی نیز حاکی از تسهیل روند ورود ارز به کشور است.

 

در هفته‌ای که گذشت شاخص ارزی روند افزایشی چشمگیری را تجربه کرد. در روز‌های ابتدایی هفته هر برگ اسکناس دلار در میانه‌های کانال قیمتی 28 هزار تومانی به فروش می‌رسید. در روز سه‌شنبه 20 اردیبهشت اما دلار در گامی بلند و 570تومانی وارد کانال 29 هزار تومانی شده و به رقم 29 هزار و 120 تومان رسید. روند افزایشی نرخ دلار در روز‌های پایانی هفته گذشته شدت گرفت به صورتی که در روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه اسکناس دلار در مجموع افزایش قیمتی هزار تومانی را تجربه کرد.

افزایش قیمت‌های مشاهده شده در هفته گذشته فقط مختص به اسکناس دلار نبود. به‌طور کلی عموم ارز‌های شاخص بازار ارز تهران در معاملات آزاد هفته گذشته افزایش نرخ‌های چشمگیری را تجربه کردند. به عنوان مثال هر برگ اسکناس یورو در بازه زمانی 7 روز با رشدی 6/ 6 درصدی شاهد افزایش قیمتی 2 هزار تومانی بود. «دنیای اقتصاد» روز پنج‌شنبه 22اردیبهشت در گزارشی تحت عنوان «4گمانه افزایشی دلار» به بررسی دلایل روند افزایشی بازار ارز در هفته گذشته پرداخت که از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به عدم نتیجه‌بخشی مذاکرات هسته‌ای وین و انتشار سیگنال‌های ضد و نقیض در این حوزه اشاره کرد. از اواسط اسفند ماه سال گذشته و پس از انتشار توییت جوزپ بورل، مسوول هماهنگی نشست‌های هسته‌ای وین، مبنی بر توقف روند این گفت‌وگو‌ها، انتظارات ضد تورمی و مثبت موجود در بازار که از عوامل مهم کاهش قیمت ارز بود، شروع به تغییر فاز کرد.

این تغییر فاز از نخستین معاملات سال جدید شدت گرفت به‌صورتی که در یک ماه و نیم نخست 1401، قیمت دلار 15 درصد افزایش یافت. در مدت توقف نشست‌های احیای برجام، مذاکرات از طریق سفر واسط‌های اروپایی به تهران و واشنگتن ادامه یافت که این سفر‌ها عموما حامل اخبار ضد و نقیضی از پذیرش یا عدم پذیرش شروط توسط طرفین اصلی قرارداد بود. در نهایت اما در روز سه‌شنبه هفته گذشته و در پی آخرین سفر انریکه مورا به تهران زمزمه‌هایی از اتمام توقف مذاکرات مطرح شد.

در نهایت روز گذشته جوزپ بورل در حاشیه نشست گروه هفت در آلمان گفت: پس از ماه‌ها بن‌بست در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران، سفر انریکه مورا به تهران «به اندازه کافی مثبت» بوده که گفت‌وگوها از سر گرفته شود. این طور بگویم که مذاکرات به بن‌بست رسیده بود و حالا بن‌بست رفع شده و به این ترتیب چشم‌اندازی از رسیدن به یک توافق وجود دارد. بازار ارز نیز در نخستین واکنش خود به این خبر مثبت شاهد کاهش قیمت 550 تومانی در نرخ معاملات فردایی اسکناس دلار بود. سکه نیز که در راستای افزایش قیمت ناگهانی دلار 740 هزار تومان افزایش نرخ را تجربه کرده بود و در سطوح قیمتی کانال 14 میلیون تومانی معامله می‌شد در واکنش به این خبر مثبت غیر‌رسمی، تغییر فاز داده و مجددا وارد سطوح قیمتی کانال 13 میلیون تومانی شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید