گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز و سکه تهران در نیمه اول شهریور

طلسم سنگین دلار و سکه

کدخبر: ۵۹۶۴۵۱
اقتصادنیوز : در این گزارش به بررسی اخبار و تحولات سیاسی و روند حرکتی قیمت دلار و سکه در نیمه اول شهریور 1402 پرداخته ایم.
 طلسم سنگین دلار و سکه

به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی روند حرکتی قیمت دلار در نیمه اول شهریور 1402 نشان می دهد که اسکناس آمریکایی در 10 روز ابتدای ماه جاری در مرز حمایتی 48 هزار و 800 تومان تا مرز جان سخت 49 هزار و 300 تومان در نوسان بوده است. 

این اتفاق در حالی رخ داده که در هفته اول شهریور بازار ارز تهران با یک خبر مهم شروع به کار کرد.در آن روز ها خبر کشته شدن فرمانده واگنرها فضای رسانه های داخلی و بین المللی را پر کرده بود.از آنجایی که روسیه یکی از شرکای تجاری اصلی ایران است، برخی از معامله گران تصور می کردند که تنش های داخلی روسیه می تواند بر روی نرخ دلار در تهران اثر گذار باشد.با این حال این اتفاق نیفتاد و قیمت دلار نتوانست جهش قابل توجهی را ثبت کند. 

در ادامه خبر عضویت ایران در بریکس و ادعای بلومبرگ درباره افزایش فروش نفت ایران باعث شد که معامله گران ارز احتیاط کنند. بلومبرگ در گزارش جدید خود مدعی شده  بود با اینکه ایران و آمریکا درخصوص مسائل دیپلماتیک از جمله توافق هسته‌ای اختلاف دارند، اما در حال نزدیکی به توافقی در  بازار نفت  هستند. بلومبرگ عنوان کرد ه بود که میزان تولید نفت ایران به بالاترین میزان خود طی پنج سال گذشته رسیده و در حال ارسال بیشترین میزان نفت خام خود به چین طی یک دهه گذاشته بوده است. برخی از  فعالان اقتصادی با توجه به این خبر می گفتند که درآمد نفتی ایران بیشتر شده و در از دست پر بازار ساز در جهت کنترل نرخ ارز سخن گفتند. 

اما از روز 12 شهریورتا 14 شهریور  دلار نه تنها توانست طلسم سخت 49 هزار و 300 تومان را بشکند بلکه تا نزدیک مرز 50 هزار تومان هم پیشروی کرد. در حال حاضر هم  بازیگران ارزی  با توجه به گزارش اخیر آژانس درباره فعالیت هسته ای ایران در انتظاربرگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و نتایج آن هستند. 

در کنار بازار ارز تهران، بازار سکه هم در نیمه اول ماه جاری بین دو کانال 27 و 28 میلیون تومان در نوسان بود.آنطور که بررسی ها نشان می دههد محدوده فعالیتی سکه بازارن در 14 روز گذشته مرز حمایتی27 میلیون و 700 هزار تومان و مرز مقاومتی 28 میلیون و 300 هزار تومان بوده که هیچکدام از نیروی های جناح افزایشی و کاهشی بازار نتوانستند قیمت سکه را در این دو محدوده تثبیت کامل دهند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید