گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز تهران؛

پارازیت هسته‌ای در بازار دلار / پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۵ مهر

کدخبر: ۶۰۲۵۱۳
اقتصادنیوز: در شرایطی که مدت‌ زیادی به اجرای بندهای غروب برجام باقی نمانده، برخی اخبار هسته‌ای موجب شده عده‌ای از معامله‌گران از احتمال صعودی‌شدن نرخ لار سخن بگویند.
پارازیت هسته‌ای در بازار دلار / پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۵ مهر

 به گزارش اقتصادنیوز ، اخبار و سیگنال‌های سیاسی منفی حول محور توافق برجام و لغوتحریم‌های موشکی، بار دیگر در بین معامله‌گران بازار ارز تهران تا حدودی برجسته شده است.

 درحالی‌که زمان زیادی تا زمان اجرایی‌شدن بندهای غروب برجام باقی‌نمانده، پارازیت‌های جوزپ بول و اتحادیه اروپا درباره این موضوع و احتمال لغو نشدن تحریم‌ها موشکی ایران، باعث شده قیمت دلار تا حدودی صعودی شود.

 دومین موضوعی که موردتوجه بازیگران ارزی قرار گرفته است، مخالفت آمریکا با یک درخواست عراق درباره ایران بوده است. آن‌طور که در خبرها آمده، ایالات متحده به درخواست عراق برای یک میلیارد دلار پول نقد به ایران جواب منفی داده است. آمریکا قبل از این هم این عمل را تکرار کرده بود و در سال گذشته، هم‌زمان با افزایش فشار ایالات متحده بر منابع ارزی عراق قیمت دلار در ایران بالا رفت. حال برخی از معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که احتمالاً نرخ دلار دوباره به این خبر واکنش نشان دهد.

 در کنار این دو خبر، سیگنال‌های ضدونقیض درباره FATF هم‌بار دیگر به تیتر یک رسانه‌ها و فضای مجازی تبدیل شده است. درحالی‌که این تلاش‌های دولت دوازدهم و مجلس دهم نتوانست گره کور قانون مبارزه با پول‌شویی را باز کند؛ شب گذشته وزارت اقتصاد خبر داد که ما استانداردهای گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF در مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را پذیرفته‌ایم.

 البته مدیرکل روابط‌عمومی وزارت اقتصاد در واکنش به این خبر در صفحه شخصی خود در ایکس (توییتر سابق) نوشت: در حوزه FATF⁩ تحول جدیدی رخ نداده است. فعالان اقتصادی می‌گویند اگر این مانع مهم از سر تجارت کشور برداشته شود تجارت خارجی ایران بهتر خواهد شد و این امر می‌تواند تا حدودی نوسانات شدید ارزی را کنترل کند. 

 با تمام این اوصاف، تکنیکال کارها معتقدند که اسکناس آمریکایی در بازار امروز شنبه ۱۵ مهرماه احتمالاً برای شکست مرز مقاومتی ۵۰ هزار تومان تلاش خواهد کرد و درصورتی‌که بالای این مرز ماندگار شود مرز مقاومتی بعد محدوده ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود. این دسته باور دارند تا زمانی که نرخ دلار بالای مرز حمایتی ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان قرار دارد شانس رسیدن آن به مرز ۵۰ هزار تومان وجود دارد؛ اما عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که بازارساز به‌راحتی فرمان صعود را صادر نخواهد کرد و احتمالاً دلار در مرز حمایتی ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان در نوسان خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید