فشار خریداران به بازار دلار؛

جنب و جوش دلار در کانال 50 / پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۶ مهر

کدخبر: ۶۰۲۷۴۵
اقتصادنیوز: قیمت دلار در معاملات نقدی روز گذشته جهش قابل توجهی را ثبت کرد. در بازار امروز، قیمت دلار چه مسیری را دنبال خواهد کرد؟
جنب و جوش دلار در کانال 50 / پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۶ مهر

 به گزارش اقتصادنیوز، در حالی‌ که در روزهای اخیر اکثر فعالان اقتصادی و سیاسی نگاه خود را به‌روز ۲۶ مهر و زمان اجرایی‌شدن بند غروب برجام دوختند، روز گذشته دو خبر مهم توجه رسانه‌های داخلی و بین‌المللی را به خود جلب کرد و همین امر جهت انتظارات در بازار دلار ایران را تغییر داد.

 نخست، خبر وقوع زلزله شدید در افغانستان بود که به دنبال آن بازار ارز هرات تعطیل شد. دومین خبر اما در چند دقیقه جهان را شوکه کرد؛ خبر حمله حماس به اسرائیل و دمیده شدن در شیپور جنگ در نوار غزه.

با این اخبار از حوادث و تحولات روز گذشته، بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در این روز یعنی شنبه، حکایت از رشد معنادار قیمت دلار دارد. به‌ عبارت‌ دیگر؛ هر برگ اسکناس آمریکایی که در عصر پنجشنبه گذشته در حدود ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شده بود، دیروز نه‌ تنها به کانال ۵۰ هزار تومان نفوذ کرد، بلکه تا پله چهارم این کانال هم بالا رفت.

 در معاملات پشت خطی شنبه‌ شب هم عده‌ای از بازیگران ارزی مدعی بودند که نرخ دلار به مسیر صعودی خود ادامه داده و فشار خرید در بازار شبانه زیاد شد. بنا بر ادعای معامله‌گران، دیشب نرخ دلار در حدود ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسید که نسبت به عصر روز شنبه رشد ۳۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.

 تکنیکال کارها می‌گویند در حال حاضر نرخ دلار و درهم به مرز حساسی رسیده است. در شرایطی که برخی از احتمال اصلاح‌شدن قیمت‌ها در دومین روز هفته سخن می‌گویند؛ عده‌ای دیگر باور دارند اگر مرزهای فعلی حفظ شود- باتوجه‌به شرایط موجود-  نرخ دلار پتانسیل رشد خواهد داشت.

 به عقیده فنی‌های بازار اگر قیمت دلار امروز زیر ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان برود، می‌تواند با اصلاح تا محدوده حمایتی ۵۰ هزار و ۳۰۰ تا ۲۰۰ تومان پایین بیاید. اما اگر بالای این سطح تثبیت بدهد می‌تواند برای شکستن ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان تلاش کند. محدوده قیمتی ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان نیز در بازار درهم برای معامله‌گران مهم است که تثبیت دهد یا نه.

 در تحلیل میان‌مدت، بازار در فاز صعود قرار گرفته و مقاومت مهم قیمت دلار در حوالی ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. در صورت تثبیت درهم بالای مرز مهم ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان، مقاومت میان‌مدتی ۱۴ هزار و ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان را پیش‌روی افزایش دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید