گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سکه، طلل و دلار ؛

سیگنال میرداماد به سرمایه گذاران طلا/سکه ریزشی شد

کدخبر: ۶۲۲۴۱۴
اقتصادنیوز: بانک مرکزی امروز دوشنبه ۲۵ دی ماه توجه سرمایه گذاران طلا برای دومین روز متوالی در هفته جاری به خود جلب کرد. در مورد طلا و سکه توجه معامله گران را به خود جلب کرد.
سیگنال میرداماد به سرمایه گذاران طلا/سکه ریزشی شد

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته بود که بانک مرکزی از سیاسیت جدید خود در حوزه طلا و سکه خبر داد و اعلام کرد به زودی سکه های جدید وارد بازار می شوند.

بانک مرکزی در اقدام بعدی خود برای کنترل قیمت ها در بازار طلا در بخشنامه ای اعلام کرده بانکها حق ارائه گواهی سپرده به مشتریان در قبال دریافت شمش و مسکوکات طلا را ندارند.بورس کالا هم به این بخشنامه واکنش نشان داده و با هرگونه بازار طلا خارج از بورس مخالفت کرده است. 

این در حالی است که دی ماه سال گذشته معاون ارزی بانک مرکزی طی نامه‌ای به رییس بورس اوراق بهادار، خواستار راه‌اندازی فرایند پذیرش و عرضه گواهی سپرده بر مبنای شمش طلا از طریق بورس کالا شده که در نهایت در 21 اسفند ماه سال گذشته سازو کار بازار اوراق بهادار شمش طلا با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر اقتصاد راه‌اندازی شد.

البته بخشنامه اخیر بانک مرکزی موافقان و مخالفانی دارد.برخی تحلیلگران معتقدند همانطور که حذف بازار آتی سکه در سال‌های گذشته موجب کنترل رشد قیمت سکه شد اکنون نیز با حذف گواهی سپرده طلا و انتقال انبارهای بانک‌ها به مرکز مبادله طلا می‌تواند به انتظام‌بخشی و تسهیل مبادلات طلا کمک شایانی کند.

از سوی دیگر مخالفان معتقدند در حال حاضر سرمایه‌گذاری قابل توجهی از این کانال صورت گرفته و حذف ناگهانی این گواهی‌ها از بازار معاملات موجب تضییع حقوق و منافع افرادی است که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

قیمت طلا ۱۸ عیار هم با ۲ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۲۰۰  تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز قبل ۲ هزار و ۱۰۰ تومان رشد کرده است.همچنین قیمت سکه امامی که که روز گذشته با ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود امروز طبق سایت اتحادیه طلا و ارز تا ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عقب نشینی کرده است. 

از سوی دیگر، 

قیمت  دلار که در روز های گذشته بنابر ادعای برخی از معامله گران به مرز ۵۳ هزار تومان رسیده بود از روز گذشته در ابتدای مرز ۵۲ هزار تومان در حال معامله است. قیمت دلار در معاملات پشت خطی یکشنبه شب با ۵۲ هزارو ۸۰ تومان بسته شد و امروز تا مرز 52 هزار تومان پایین‌امد اما ظهر در حدود ۵۲ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید که نسبت به به روز قبل تقریبا رنج است. 

همچنین در هرات هم قیمت دلار روز گذشته مرز ۵۲ هزار تومان را از دست داد اما در شروع معاملات نقدی امروز تا ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان بالا رفت اما دوباره نزولی شد و بر روی ۵۱ هزار و ۸۵۰ تومان قرار گرفت که نسبت به روز گذشته ۱۰۰ تومان افت کرده است. 

نرخ حواله درهم نیز که دیروز با ۱۴ هزار و ۵۳۰ تومان بسته شده بود امروز با ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان بازگشایی شد و در نیمه ظهر تا ۱۴ هزار و ۳۹۰ تومان پایین‌ آمد.این قیمت در مقایسه با روز قبل نزدیک به ۱۵۰ تومان کاهش را نشان می دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید