بیشترین ورود مهاجران به تهران در منطقه ۶ است

کدخبر: ۳۹۵۹۷۹
اقتصادنیوز :‌رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در لایو اینستاگرامی با اشاره به چالش های اصلی تهران، افزایش جمعیت در شهرهای اقماری را جمله مشکلات پایتخت دانست و به ارائه راه حل برای این مسائل پرداخت.
بیشترین ورود مهاجران به تهران در منطقه ۶ است

به گزارش اقتصادنیوز ، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در لایو اینستاگرامی با اشاره به چالش های اصلی پایتخت گفت: اتفاقاتی که در شهر تهران می گذرد اگر شناخته نشود و برنامه ریزی برای آن انجام نشود شاهد فاجعه هستیم. در بسیاری از برنامه ریزی های ملی و محلی باید متناسب با شناخت این روندها باشد. هر گونه اقدام باید از هم اکنون شروع شود و اگر انجام نشود شاهد اتفاقات حادی خواهیم بود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حتی اجرای پروژه‌ها باید با در نظر گرفتن همه شرایط باشد، عنوان کرد: تهران از شهرکی با جمعیت کمتر از ۱۵ هزار نفر به یکی از بزرگترین شهرهای جهان تبدیل شده است و جمعیت و توسعه فضایی یکی از مواردی است که امروز با آن مواجه هستیم.

فراهانی ادامه داد: مسائل جدیدی در تهران در حال رخ دادن است که رشد شتابان جمعیتی یکی از آن موارد است و جمعیت پایتخت در طول یک قرن ۴۳ برابر شده است، این در صورتی است که جمعیت کشور تنها ۸ برابر رشد کرده و این تغییر بزرگ بوده است.

حاشیه نشینی و توسعه شهرهای اقماری از تبعات افزایش جمعیت پایتخت

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: سهم این جمعیت و تحلیل آن و اتفاقاتی که در تهران رخ داده، مهم است. رشد جمعیت شهرهای پیرامونی شهر تهران نیز یکی از تبعات این افزایش جمعیت است. به واسطه گران بودن قیمت مسکن در تهران، جمعیت به شهرهای پیرامونی رفته و اگر برای این مشکل فکری نشود با چند چالش مواجه می شویم.

او با بیان اینکه یکی از این چالش ها ایجاد شهرهای پیرامونی است، اظهار کرد: با ادامه این روند، شهرهای پیرامونی اطراف تهران بزرگ و بزرگ‌تر می شوند و با پدیده حاشیه نشینی و هم شهرهای اقماری رو به رو هستیم. بر همین اساس هر روزه شاهد حضور جمعیت از اطراف تهران به تهران و بر عکس هستیم، به طوری که در طول روز جمعیت تهران بیش از ۹ میلیون می شود و به ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر می رسد.

فراهانی با بیان اینکه این پدیده رو به افزایش است، گفت: با ادامه این روند مسئله ترافیک شدید در روز رخ می دهد و پیک ترافیک در تهران و خروجی ها و شهرهای اقماری را داریم. برای آن باید برنامه ریزی صورت بگیرد. ساخت مترو و گسترش حمل و نقل عمومی تنها نباید در تهران باشد. ما و دولت برای اولین بار برای متروی پرند، هشتگرد و کرج بودجه گذاشتیم تا حمل و نقل آسان صورت بگیرد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران عنوان کرد: این امر اگر درست نشود ابعاد آلودگی هوا و امنیتی خواهد داشت و اوضاع را حادتر می کند.

او گفت: اگر حریم شهر تهران توسعه پیدا نکند و امکانات ایجاد نشود و شاهد نابرابری اقتصادی و اجتماعی بین شهر تهران و شهرهای اقماری باشیم شهرهای اقماری به محلی برای آسیب های اجتماعی تبدیل می شود و آن آسیب ها به شهر تهران سر ریز می شود. یکی از مهم ترین کارهای برنامه ریزان ملی، برنامه ریزی برای توسعه امکانات در شهرهای اقماری است.

فراهانی با بیان اینکه شاید جمعیت ساکن در تهران همین مقدار بماند اما شاهد افزایش روز افزون شهرهای اقماری هستیم، گفت: طی هفته گذشته مسئله شهر دوستدار سالمند را در شورا به تصویب و برای آن برنامه ریزی صورت گرفت. شهر تهران به شدت به سمت سالمندی پیش می رود. از سوی دیگر شاهد کاهش باروری در شهر تهران هستیم؛ البته تفاوت های محله ای و منطقه ای را باید در نظر بگیریم. در محلات شمالی با سطح باروری پایین و در محلات جنوبی شاهد رشد باروری هستیم. بدین معنا ما شاهد افزایش جمعیت در جنوب تهران و کاهش جمعیت در شمال تهران هستیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به همین دلیل نمی تواند نابرابری اقتصادی و شکاف شدید امکانات که در گذشته بین شمال و جنوب بود تداوم پیدا کند.

او خاطر نشان کرد: باید برای شهر تهران برنامه ریزی های مختلفی داشته باشیم. در این شرایط باید شهر تهران را برای سالمندان مناسب سازی کنیم. سالمندان علاقه دارند در محله خود بمانند از این سو توسعه محلی باید در اولویت باشد و پروژه های کوچک مقیاس محلی را انجام دهیم. سالمند دوست دارد امکانات را در محله خود دریافت کند.

فراهانی با اشاره به دیگر مواردی که سبب افزایش جمعیت در پایتخت شده است، افزود: از دیگر موارد افزایش جمعیت، ایجاد شغل های کاذب است که اخیرا بحث ماشین خوابی را داریم بدین ترتیب از شهرهای اطراف به تهران می آیند و در تهران کار می کنند و در ماشین می خوابند. ماشین های زیادی را در شب می بینید که پارک کرده اند و افراد در ماشین خوابیده اند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تاکید کرد: محدودیت برای کانون های جذب مهاجران را باید در نظر بگیریم. برای مثال تهران به اندازه کافی دانشگاه دارد و صدور مجوز دانشگاه های بیشتر که خود جاذب مهاجر است باید با محدودیت های بیشتری رو به رو باشد. طرح گسترش دانشگاه تهران را داشتیم و ورود کردیم و جلوی آن را گرفتیم. دانشگاه تهران بیش از ۲۰ سال است که محلات اطراف خود را خریده است و به دنبال شهرک دانشگاهی تهران است و متناقض با سیاست های برنامه ریزی شهری است و شورای شهر پیگیری کرد. برخی دیگر از دانشگاه ها می خواستند این اقدامات را انجام دهند که جلوی آن را گرفتیم.

فراهانی گفت: به جای اینکه به فکر انتقال شهر تهران باشیم باید به فکر تمرکز زدایی سیاسی و اقتصادی از شهر تهران باشیم و به جای ایجاد شهرهای جدید بخشی از امکانات پایتخت را باید به شهرک های اطراف ببریم تا مهاجرت منفی را داشته باشیم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: ساماندهی دستفروشان از دیگر سیاست هایی است که می تواند مانع افزایش جمعیت در تهران باشد؛ چرا که خیلی از آنان از شهرهای دیگر به تهران می آیند؛ اما می توان بازار روز ایجاد کنیم و از گسترش دستفروشی جلوگیری کرد.

او با اشاره به حضور جمعیت مهاجر در نقاط مختلف پایتخت عنوان کرد: سهم جمعیت غیر بومی در مناطق مختلف شهر تهران متغیر است از ۳۱ درصد در منطقه ۱۳ تا ۴۴ درصد در منطقه ۶و در محلات مختلف متفاوت است. جالب است بدانید سهم مهاجرت در حوالی میدان ولیعصر ۵۶ درصد است. عمده مهاجران خود را در مراکز تهران مستقر می کنند و اتفاقا اوج دستفروشان را در این مناطق داریم. بیشترین ورود مهاجران به تهران در منطقه ۶ و کمترین آن در منطقه ۱۶ و ۱۳ است. از سال ۹۰ تا ۹۵ سالانه ۱۰۰ هزار نفر به شهر تهران مهاجرت کردند.

فراهانی ادامه داد: ۸۰ درصد مهاجران به تهران از سایر استان ها، ۱۱ درصد از درون استان تهران و ۹ درصد از خارج از کشور هستند. یعنی مبدا ۸۳ درصد مهاجران شهر تهران از مناطق دیگر شهری است و از روستا کمتر به تهران می آیند. آنان از سایر شهرهای کشور مهاجرات کردند و اغلب جوان هستند و دلیل آن اشتغال، تحصیل، آزادی اجتماعی و سیاسی به ترتیب بوده اند.

بر اساس گزارش دفتر این عضو شورای شهر تهران، وی با اشاره به مهاجرت منفی گفت: مهاجرت منفی هم داشتیم که عمدتا سالمندانی بودند که به خاطر آلودگی هوا بوده اند. عمده مهاجرتی در دوره سالهای ۹۰ تا ۹۵ که رخ داده است به خود شهر تهران نبوده و به شهرهای پردیس، ملارد، پاکدشت، رباط کریم، دماوند، پرند، شهریار و.. بوده است. مهاجرت به شهرک های کوچک اقماری بیشتر از تهران رخ داده است که به دلیل قیمت مسکن بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید