در گفتگو با «اقتصادنیوز» مطرح شد

آغاز موج‌چهارم کرونا/راهکار مقابله با افزایش فوتی‌ها

کدخبر: ۴۰۰۴۸۰
اقتصادنیوز: رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران معتقد است :اگر واکسیناسیون را حتی اگر دوز اولش را شروع کنیم، می‌تواند به میزان زیادی از ابتلای جدید پیشگیری کند. وقتی از ابتلای جدید پیشگیری شد، خب مرگ ما هم کاهش پیدا می‌کند
آغاز موج‌چهارم کرونا/راهکار مقابله با افزایش فوتی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز ، مدیران حوزه سلامت نسبت به دید و بازدید های نوروزی و سفر در این ایام هشدار داده  و احتمال آغاز موج چهارم بعد از تعطیات نوروزی را می دهند ، موجی که به گفته آنها  کشنده تراز سه موج قبلی است . اما با وجود هشدارهای جدی ، قسم حضرت عباس وزیر بهداشت ، ستاد ملی کرونا تنها سفر به شهرهای نارنجی و قرمز را ممنوع کرده است . سفر به برخی ازاین شهرها با اتوبوس نیز مجاز دانسته شده ، این تضاد در حرف و عمل باعث شده کم تر سخنان هشدار گونه جدی گرفته شود . ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران درخصوص این که چقدر باید این هشدارها را جدی گرفت در حالی که در عمل تصمیم های دیگری در ستاد ملی گرفته می شود می گوید که مخالف انباشت روش های پیشگیری برای همه مناطق کشورر است . او معتقد است چون پایان ویروس کرونا مشخص نیست باید زندگی با کرونا را بی آموزیم و بر اساس زندگی روزمره پروتکل هایی را تعریف کنیم .

55555

*معتقدید پروتکل های بهداشتی باید برای زندگی با کرونا به روز رسانی شود، اما مدیران حوزه سلامت کشور معتقدند محدودیت های تردد و خانه نشینی ها باید ادامه داشته باشد .

 نه‌تنها در ایران بلکه در همه‌ جای دنیا عقیده بر این است که به جای انباشت روش‌های پیشگیری برای همه، بر روی مناطق پرخطر تمرکز شود، به طور مثال در وضعیت کنونی که استان خوزستان قرمز است  خیلی خوب است که رفت و آمد دراین منطقه پرخطر محدود و قرنطینه  شود و شرایطی گذاشته  شود که اگر کسی که از آن شهر می‌خواهد بیرون بیاید نتیجه منفی تست کرونا خود را ارائه  و یک هفته ای هم محدودیت ها را رعایت کند اما  اینکه به همه‌ کشور بگوییم که مسافرت نروید، این غلط است و حتی برای مناطق قرمز هم غلط است. بعد از یک سال و اندی دیگر مردم هم از نظر روحی و روانی خسته شدند و هم  شرایط کشور ما یک شرایط استثنایی است. کشورهایی هم که شرایط ما را ندارند سختیگیری‌هایشان منطبق با روز، منطق با وضعیت اپیدمی، بالاپایین رفتن آن و شروع پیک تغییر پیدا می‌کند و به همین دلیل است که ما هم باید در برنامه‌های پیشگیری به خصوص برای ایام نوروز انعطاف داشته باشیم.

سال گذشته  مردم ایران نوروز را نداشتند و می‌دانید این فرهنگ به‌صورت ذاتی در رفتار ایرانی‌ها نهادینه شده و تمایل شدیدی به اجرای سنت های این ایام مانند خانه‌تکانی ، خرید برگزاری  چهارشنبه سوری ، دیدوبازدید دارند، هنر ستاد مبارزه با کرونا این است که بتواند پروتکل‌های منطبق با این آداب، فرهنگ و رسوم را ارائه بدهد که مردم هم این رسوم را انجام بدهند و هم کم تر در معرض ابتلا باشند . نکته‌ی بعد این هست که خود حکومت‌های محلی یعنی استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و شهرداری‌های شهرهای مختلف هم بتوانند پروتکل‌های خاص آن شهر را با استفاده از پروتکل‌های استاندارد وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا تدوین کنند؛ یعنی به‌صورت منطقه‌ای و به صورت محلی عمل کنند تا انشاء‌الله ما بتوانیم با کمترین آسیب این دوران را هم طی کنیم.

کرونا تهران

*وضعیت تهران در این روزها شلوغ چگونه است ، آیا نشانه های شلوغی های این ایام را می توانیم در آمار مبتلایان به ویروس کرونا ببینیم ؟

میزان بستری کرونا در روزهای اخیر در تهران افزایش پیدا کرده است؛ به‌عنوان مثال در روز یکشنبه آخرین هفته استفند ، تنها 18 مورد بستری در یکی از بیمارستان‌های تهران داشتیم و این نشان می‌دهد که پیک چهارم دارد به‌صورت ملایم شروع  می‌شود ضمن اینکه موجی که شروع شده هیچ وقت صفر نشده ؛ یعنی فراز و فرودهایی داشته ولی به صورت خط صاف درنیامده و بنابراین همچنان این خطر وجود دارد.

من ضمن تشکر از همه مردم به‌خصوص شهروندان تهرانی که براساس  مشاهدات میدانی به جرات می توانم بگویم 90 درصد (و شاید هم بیشتر)   از ماسک استفاده می‌کنند ،فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند و من دیدم که حتی در مترو و اتوبوس‌ها معمولا صحبت نمی‌کنند و حتی شیوه ایستادن‌هایشان نشان از این دارد که تلاش دارند خیلی منطبق با پروتکل‌ها رفتار کنند  . بنابراین مردم کار خودشان را انجام دادند.

آنچه که خیلی مهم است، بعد از یک سال و دو ماه همه‌ی دنیا به این نتیجه رسیده که ما به جای انباشت روش‌های کنترل‌کننده و بازدارنده باید به فکر واکسن باشیم. این یک واقعیت است و مردم تکلیف خودشان را انجام دادند. یک سال و نیم از کار و زندگی و تفریح و همه چیزشان برای حفظ جان خودشان و دیگران گذشتند و حالا  این وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با کرونا، دولت و همین‌طور نهادهایی که می‌توانند تصمیمات بازدارنده‌ای بر تصمیمات وزارت بهداشت داشته باشند، باید به تکالیف شان عمل کنند و  بیایند مسائل کشور را حل کنند تا بتوانیم هرچه زودتر واکسن کافی را در دسترس مردم قرار بدهیم. اینکه یک نهادی بیاید به وزارت بهداشت فشار بیاورد که این را بگو، این کار را نکن یا اینجا بخر آنجا نخر،درست نیست ؛ اینها همه‌اش به قیمت از دست دادن جان‌هایی هست که هر کدامشان برای کشور باارزش است. 61 هزار مرگ به زبان ساده است و عدد است، ولی اینها 61 هزار خانواده هستند و خیلی از این خانواده‌ها بی‌سرپرست شدند. خیلی‌ها مادر از دست دادند. خیلی‌ها پدر از دست دادند. بچه‌ها بی‌سرپرست شدند. کسب‌و‌کار خانواده و نان‌آور خانواده تعطیل شده است. اگر بخواهیم وسعت فاجعه‌ی این 61 هزار نفر را از هر نظر یعنی هم از نظر سلامت، هم اجتماعی و هم اقتصادی برآورد  کنیم، خسارت بسیار سنگینی به کشور وارد شده است؛ بنابراین برای پیشگیری از تداوم این خسارت و جلوگیری از مرگ یک نفر دیگر حتما باید واکسیناسیون را به صورت جدی از منابع مورد اطمینان پیگیری کنیم.

واکسن کرونا

* از سوی مدیران حوزه سلامت کشور اعلام شد که در صورت انجام سفرهای نوروزی احتمال  رسیدن مرگ های روزانه تا 200 مرگ  تا خرداد وجود دارد. اگر واکسیناسیون از روزهای ابتدایی سال 1400 آغاز شود چقدر در کاهش این پیش بینی تلخ تاثیر گذار است ؟

خیلی می‌تواند تاثیر گذار باشد ، شما به آمار و ارقام آمریکا نگاه کنید. ایالات‌متحده یکی از بدترین پیک‌ها را حتی تا مرگ روزی 4000 نفر را تجربه کرد. خیلی‌ها می‌گویند جمعیت آنجا 300 میلیون  یعنی جمعیتش تقریبا 5 برابر ما است و می‌بینیم که مرگ‌هایش خیلی زیاد بوده ، اما بعد از دو سه ماه با آغاز واکسیناسیون خیلی معنادار هم مرگ و هم تعداد مبتلاها کاهش پیدا کرده است. سرزمین‌های اشغالی که 90 درصد واکسینه شدند تقریبا به صفر رسیده است. امارات متحده و ترکیه و... هم به همین صورت ،و این نشان می‌دهد که ما اگر واکسیناسیون را حتی اگر دوز اولش را شروع کنیم، می‌تواند به میزان زیادی از ابتلای جدید پیشگیری کند. وقتی از ابتلای جدید پیشگیری شد، مرگ ما هم کاهش پیدا می‌کند.

این را هم یادمان باشد؛ ما مرگی که امروز داریم ممکن است ابتلا از یک ماه پیش بوده باشد بنابراین امروز مردم وقتی می‌بینند که  چرا با وجود شلوغی ها  مرگ‌هایمان کم است، این به معنای این است که ممکن است مرگ‌ها در اردیبهشت ناگهان افزایش داشته باشد؛ بنابراین ما برای اینکه در ماه‌های آینده مرگ را نداشته باشیم، مردم همچنان باید پروتکل ها را رعایت کرده  ولی دولت هم باید هرچه سریع‌تر به تکلیفش برای تهیه‌ی واکسن عمل کند. و من از نهادهای مداخله‌گر و نهادهایی که بر تصمیمات دولت تاثیر دارند تقاضا می‌کنم که مداخله نکنند و تولی‌گری این حوزه را به وزارت بهداشت بسپارند. اماهمه باید کمک کنند تسهیلگری کنند حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام اگردر خصوص FATF تعلل بیش از این کند و یا خدای‌ناکرده رد کند یعنی اینکه ما نمی‌توانیم به بازارهای مالی جهان مجددا دسترسی داشته باشیم و از این رو تهیه‌ی واکسن، تهیه دارو، تهیه ارزاق عمومی و همه چیز دچار مشکل می‌شود و ما نباید مسیری را برویم که کشور را وارد یک بحران سخت‌تر کنیم. همه باید کمک کنیم که بحران کاهش پیدا کرده و تمام شود.   

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید