مسجد جامعی در صحن شورا شهر تهران تاکید کرد:

شهرداری از ساختمان قدیمی روزنامه اطلاعات بهره‌برداری کند

کدخبر: ۴۰۸۱۰۲
اقتصادنیوز :‌عضو شورای اسلامی شهر تهران خواستاره استفاده مطلوب و بهره‌برداری از ساختمان قدیمی روزنامه اطلاعات توسط شهرداری شد و گفت: ساختمان کنونی شهرداری هیچ تباری ندارد و در کل دنیا و بسیاری از شهرهای ما ساختمان‌های شهرداری هویت دارند.
شهرداری از ساختمان قدیمی روزنامه اطلاعات بهره‌برداری کند

به گزارش اقتصادنیوز ، احمد مسجدجامعی در دویست و هشتادو نهمین جلسه با بیان این مطلب گفت: فکر می‌کردم جناب آقای سالاری می‌خواهند درباره روز معمار صحبت کنند که نسبتی با ما دارد، ما از شورای چهارم یک کمیسیون ویژه معماری و شهر سازی داریم که تا قبل از آن این کمیسیون را نداشتیم، همچنین دیروز روز تاسیس رادیو هم بود که اولین بار 81 سال پیش رادیو ایران با گفتار" اینجا تهران است " آغاز به کار کرد.

وی در ادامه افزود: می‌خواهم به موضوعی اشاره کنم که ماهیت تذکر هم دارد؛ سخن من این است که در این مدت زمان محدود تا پایان دوره کنونی مدیریت شهری هم می‌توان قدم‌های موثری برای پایتخت برداشت. به عنوان مثال ساختمانی که ما به عنوان شهرداری تهران داریم هیچ تباری ندارد؛ اینجا وزارت کشور بود و ساختمان قبلی شهرداری، همان ساختمان بلدیه بود و بعد به خیابان ایرانشهر و بعد از آن به ساختمان حزب ایران نوین منتقل شد و بعدتر در زمان وزارت آقای ناطق نوری وزارت کشور به خیابان فاطمی رفت و شهرداری به خیابان بهشت انتقال پیدا کرد.

وی با تاکید بر اینکه در کل دنیا و شهرهای مهم کشور ما؛ ساختمان‌های شهرداری تبار دارند و در شهرهایی همچون تبریز، اصفهان، شیراز و رشت بدین صورت است، گفت: این در حالی است که دست ما در تهران از این حیث خالی نیست، تذکر من در ارتباط با ساختمان روزنامه اطلاعات است که یک زمان لایحه فروش آن را هم در صحن آوردند و خوشبختانه شورا با فروش آن مخالفت کرد.

مسجدجامعی افزود: این ساختمان بیش از هشتاد سال قدمت دارد و در گذشته محل فعالیت انجمن معارف که به تعبیر امروز یک NGO  است، بوده و در گسترش معارف سرمایه‌گذاری مادی و معنوی می‌کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: زمانی که این ساختمان را می‌ساختند گروهی برای بازدید از دفاتر مطبوعاتی به قاهره، ترکیه و بیروت می‌روند و یک بنای به‌قاعده و مستقل را برای استفاده مطبوعاتی می‌سازند، در دوره پهلوی دوم هم تغییراتی در این بنا صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این بنا به لحاظ ساختار بسیار قرص و محکم است و بعلاوه از لحاظ ساخت و بافت ارتباطات درون رسانه‌ای تعاریف به قاعده‌ای دارد، افزود: در آن دوره این بنا روز آمد می‌شود و از بین نمی‌رود، بعد از انقلاب باز هم این بنا روز آمد می‌شود و در واقع سه دوره معماری دوره پهلوی اول، پهلوی دوم و جمهوری اسلامی ایران را در خود جای داده است.

مسجدجامعی با تکید بر اینکه از حیث تاریخی، این ساختمان بنای بسیار ارزشمندی است، گفت: حتی از نظر من این بنا با ساختمان بلدیه هم فرق دارد، زیرا ساختمان بلدیه را از بین بردند و دوباره عیناً دارند آن را می‌سازند، در واقع رد پای زمانه در آن نیست؛ حال آنکه ساختمانی با این ارزش‌ها به لحاظ معماری و قدمت در شهر تهران در اختیار داریم که به نظر من با توجه به پراکندگی سازمان‌های شهرداری، بسیار مناسب است از این ساختمان، استفاده بهینه کنیم.

وی با بیان اینکه زمانی در دولت و وزارت ارشاد مطرح شد که اینجا مرکز رسانه‌ای(press center) شهر تهران شود، تصریح کرد: این تصمیم به این دلیل بود که این بنا به همه کانون‌های خبری دسترسی دارد و تمام قابلیت‌های مرکز رسانه‌ای شهر از جمله دسترسی نزدیک به مجلس، نهاد دولت و غالب وزارت‌خانه‌ها را دارد.

وی افزود: حالا که فرصتی هست آن را مغتنم شماریم و از ساختمان ارزشمندی که متعلق به شهر است و شورا با فروش آن هم مخالف است بهره‌‌برداری مناسب صورت گیرد.

مسجدجامعی در ادامه یادآور شد: حالا که صحبت از روزنامه اطلاعات شد، این را هم باید بگویم که آقای دعائی، قدیمی‌ترین مدیر مطبوعاتی کشور در قرن گذشته است؛ ایشان بیش از 40 سال و از اردیبهشت ماه سال 59 در سمت مدیریت موسسه اطلاعات بوده‌اند و بعد از ایشان آقای مسیح مهاجری است که در جامعه رسانه‌ای ما شناخته شده هستند و از سال 60 مدیر روزنامه جمهوری اسلامی بوده‌اندند.

وی افزود: ایشان گاهی یادداشت‌هایی دارند از جمله یادداشت اخیر ایشان درباره صدا و سیما که قابل تامل است.

وی در پایان بار دیگر تاکید کرد: به نظر من حیف است بنایی که روی آن زحمت‌های زیادی کشیده شده و در کانون شهر و نزدیک شورای شهر و روبه‌روی مترویی که ساختمان آن هم متفاوت است، با این سابقه و ارزش رها کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید