انتقاد از عدم حمایت دولت از صادرات

کدخبر: ۱۵۷۸۹۹
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی با اشاره به تحقق نیافتن حمایت از صادرات گفت: نبود نرخ واقعی ارز و ثبات در روند طبیعی نرخ ارز و دونرخی بودن ارز از موانع جدی در رشد صادرات به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس ، سید‌رضی میری در  درباره دلایل عدم تحقق برنامه افزایش 10  میلیارد دلاری صادراتی غیرنفتی، گفت: مجموعه عوامل مختلف از جمله نرخ ارز و عدم تحقق مشوق‌های صادراتی در این موضوع مؤثر است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بسته حمایتی دولت در رابطه با مشوق‌های صادراتی محقق نشد، افزود: وقتی همه اقدامات دولت در حد حرف است، چطور می‌توان انتظار داشت که صادرات افزایش یابد. 

وی گفت: در بسته مشوق صادراتی، حمایت نقدی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی لحاظ نشده است در حالی که پرداخت مشوق صادراتی نقدی به این بخش نقش بسزایی در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: در صادرات محصولات غیرنفتی وابسته به نفت مانند پتروشیمی‌ها و میعانات گازی نرخ جهانی نفت و شرایط سیاسی جهان در رابطه با تولید و صادرات نفت بسیار تاثیرگذار است.

رضی با اشاره به اینکه علیرغم انتظار بعد از برجام هنوز ارتباطات بانکی و مسائل مربوط به آن حل نشده است، افزود:  علاوه بر این مسائل، ساز و کار صادرات هم توسط دولت فراهم نیست. 

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: عدم وجود نرخ واقعی ارز، دو نرخی بودن ارز و عدم وجود ثبات در روند طبیعی نرخ ارز از موانع جدی در رشد صادرات به شمار می‌روند. 

وی بیان داشت: در کشور نرخ ارز روند طبیعی ندارد و در صورت افزایش قیمت، دولت با دلارهای نفتی در راستای کاهش نرخ آن، وارد بازار می‌شود که این شرایط مانع جدی تصمیم‌‌گیری واردکننده و صادرکننده در امر تجارت است. 

رضی با تأکید بر اینکه دولت نمی‌خواهد بپذیرد که قیمت واقعی ارز حدود 4 هزار تومان است، گفت: کنترل نرخ ارز با دلارهای نفتی و یا کنترل آن با جلوگیری از واردات، محیط کسب و کار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و نه صادرات رشد می‌کند و نه واردات می‌تواند جایگاه اصلی خود را پیدا کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید