رشد صنعت ابریشم

کدخبر: ۱۶۷۵۳۶
دولت یازدهم با راه اندازی مرکز توسعه نوغانداری کشور ،تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی پیله تر ابریشم و کنترل به موقع تعرفه واردات پیله توانست صنعت ابرایشم را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.
رشد صنعت ابریشم

راه اندازی مرکز توسعه نوغانداری و رشد صنعت ابریشم در دولت یازدهم

به گزارش ایرنا، دولت یازدهم با تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی پیله تر ابریشم، نرخ این محصول را به 181 هزارو 40 ریال رساند که معادل 53 درصد رشد نسبت به سال 92 است.

این بدان معناست که در اواخر دولت دهم (سال 92) قیمت خرید تضمینی پیله تر ابریشم 110 هزارریال بود که در دولت یازدهم با راه اندازی مرکز توسعه نوغانداری در معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی اقدامات ارزنده ای در رونق و بهبود اشتغال این صنعت صورت گرفت. 

تولید پیله کرم ابریشم در کشورمان سابقه طولانی دارد، به طوری که قدمت پرورش و تولید ابریشم در گیلان به چند قرن می رسد به طوری که در تاریخ آمده شاه عباس صفوی خراج گیلان را سالانه 10 هزار تن پیله تر ابریشم تعیین کرده بود.

بنابراین این مرکز احیای نوغانداری، احیای توتستان های موجود، ایجاد توتستان های جدید را به عنوان منبع غذایی کرم ابریشم در دستور کار خود قرار داد. 

مرکز مزبور به دنبال اعمال مکانیزم های حمایتی برای اعتمادسازی تولید کنندگان به صنعت نوغانداری نهاده های مورد نیاز این بخش از جمله نهال توت اصلاح شده و تخم نوغان را به شکل یارانه ای تولید و رایگان و یا با حداقل قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار داد. 

صنعت نوغان‌داری پرورش کرم ابریشم به منظور تولید ابریشم است اگرچه گونه‌های تجاری متعددی از کرم ابریشم موجودند. 

ابریشم که نخستین بار در چین در دوران نوسنگی تولید شد پس از آن نوغان داری به صنعت خانگی در کشورهایی چون برزیل، جمهوری خلق چین، فرانسه، هند، ایتالیا، ژاپن، کره و چین تبدل شد و امروزه چین و هند دو تولیدکنندهٔ اصلی آن هستند و بیش از 60 درصد تولید سالانه جهان را در اختیار دارند. 

بنابراین از دیرباز تا سال 1379 این صنعت در کشورما رونق خوبی داشت اما طی سالیان گذشته ورود ابریشم بی کیفیت و ارزان قیمت چینی به بازارهای ایران صنعت تولید ابریشم کشور را در آستانه نابودی کامل قرار داد و این صنعت در دهه 80 و 90 به دلیل کاهش تعرفه واردات پیله و نخ ابریشم و پایین بودن نرخ خرید تضمینی پیله این صنعت رو به افول رفت. 

در سال 93 دولت یازدهم توانست با تعیین مناسب نرخ خرید تضمینی که یکی از مولفه های حمایتی به شمار می رفت به این صنعت روح تازه ای ببخشد به طوری که کسانی که از این صنعت فاصله گرفته بودند به طور مجدد به این صنعت بازگشتند. 

اکنون نوغانداری در 16 استان کشور همچون گیلان، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی و مازندران که از سابقه طولانی برخوردارند، فعال است که گیلان تولید کننده 50 درصد ابریشم کشور است.

تلاش مرکز توسعه نوغانداری طی این مدت بازگرداندن جایگاه صنعت ابریشم، قیمت مناسب تضمینی پیله ابریشم، کنترل به موقع تعرفه واردات پیله بوده است. 

به طور معمول از هر هفت کیلوگرم پیله تر حدود یک کیلو گرم نخ ابریشم به دست می آید که به مصرف صنعت بافندگی و فرش بافی می رسد و براساس آمار نزدیک 95 درصد نخ ابریشمی تولیدی کشور در بافت فرش ایرانی به کار می رود. 

** 18 هزارنفر از صنعت نوغانداری نان می خورند 

'علی داداش پور' رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفت و گو با ایرنا گفت: اکنون بالغ بر 18 هزار خانوار در صنعت نوغانداری کشور مشغول به کار هستند که به عنوان مشاغل خانگی و جانبی نیز به شمار می رود. 

** تشکیل زنجیره تولید ابریشم از اقدامات دولت تدبیر و امید 

این مقام مسئول گفت: اکنون در حال ایجاد زنجیره ابریشم از تولید پیله تا نخ هستیم تا در طول سال خانواده های مشغول در این صنعت بتوانند محصولات ابریشمی تولید و به بازار عرضه کنند که علاوه بر ارتقای این صنعت موجب افزایش درامد خانوارها خواهد شد. 

**توزیع رایگان نهال توت کرم ابریشم از دیگر اقدامات حمایتی دولت تدبیر وامید 

وی توزیع رایگان نهال توت کرم ابریشم در محل نهالستان های مجاز را یکی دیگر از اقدامات حمایتی دولت برشمرد و اظهارداشت: سال گذشته 200 هزار نهال توت اصلاح شده با مشارکت معاونت امور باغبانی، سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان و بخش خصوصی با استفاده از یارانه به اجرا درآمد. 

** عرضه تخم نوغان به قیمت 14 سال گذشته 

وی تصریح کرد: تخم نوغان به عنوان یکی دیگر از نهاده های تولید همچنان با یارانه تولید می شود که با قیمت 75 هزارریال در اختیار نوغانداران قرار می گیرد که با 14 سال گذشته هیچ تفاوتی ندارد. 

** ارایه 900 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت به نوغانداران گیلانی 

وی اضافه کرد: در سالهای 94 و 95 با کمک صندوق کارآفرینی و کمیته امداد امام خمینی (ره) 900 میلیون تومان به نوغانداران گیلانی جهت احیای نوغانداری و توسعه جایگاه تسهیلات ارایه شد. 

** تولید 923 تن پیله تر ابریشم 

دادش پور گفت: با توسعه نوغانداری توسط دولت، سال گذشته توانستیم بالغ بر 923 تن پیله تر ابریشم تولید و به بازار عرضه کنیم. 

به گفته وی، پارسال بالغ بر 28 هزار جعبه نوغان در بین نوغانداران کشور توزیع شد که تاثیر بسزایی در رشد این صنعت داشته است. 

در واقع دولت تدبیر و امید با تاسیس مرکز توسعه نوغانداری توانست این صنعت را از افول خارج و موجبات توسعه آن را فراهم کند به طوری که طی سه سال اخیر با توجه به کشش بازار تمامی پیله های تولیدی کشور توسط بخش خصوصی با نرخ هایی بالاتر از قیمت خرید تضمینی به صورت نقدی خریداری شد و هیچ بار مالی برای دولت به همراه نداشت. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید