جهانگیری: قرارداد توتال با رئیس مجلس چک شد

کدخبر: ۱۷۴۷۴۹
قرار بود رئیس‌جمهور در همایش روز ملی صنعت و معدن که البته با یک هفته تأخیر از سالروزش برگزار شد، حضور داشته باشد، اما نیامد. دلیل آن را محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت کسالت او عنوان کرد.
جهانگیری: قرارداد توتال با رئیس مجلس چک شد

روزنامه شرق نوشت: با این حال این مراسم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. در این مراسم که مانند هر سال تقریبا به درد‌دل صنعتگران معطوف می‌شود، معاون اول رئیس‌جمهور از چک‌شدن قرارداد توتال با رئیس مجلس گفت و وزیر صنعت از عدم باور رئیس‌جمهور از فعال‌سازی هشت‌هزار و ٥٠٠ واحد تولیدی خبر داد. از سویی رئیس اتاق ایران هم حذف سوگلی‌‌های اقتصادی در مقابل بخش خصوصی را خواستار شد، اما کنایه رئیس خانه صنعت به دولت درخورتوجه بود. او در این مراسم گفت: «ممنون از منتی که بر سر تولید گذاشتید!».

جهانگیری: بخش خصوصی واقعی به دنبال فساد نمی‌رود

معاون اول رئیس‌جمهور در این همایش با بیان اینکه فساد حاصل زدوبند بخش خصوصی و دولتی است، اظهار کرد: بخش خصوصی واقعی به دنبال فساد نمی‌رود. ‌اسحاق جهانگیری با تأکید بر اینکه امروز همگان قبول دارند که بخش صنعت و معدن، بخشی بسیار مهم و تأثیرگذار در سرنوشت کشور است، اظهار کرد: موضوع اهمیت بخش صنعت و معدن باید به عنوان موضوعی مشترک برای اقدام سطوح مختلف کشور پذیرفته شود. چنانچه بخواهیم در جهان به کشوری تبدیل شویم که حرف‌هایی برای گفتن و جایگاهی تأثیرگذار دارد، باید برای افزایش قدرت نرم کشور که همان توسعه و به طور خاص توسعه صنعت و پیشرفت کشور است، برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: هیچ‌یک از مسائل پیش‌رو  شامل مسائل اقتصادی، ‌فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بدون بالارفتن ظرفیت‌های کشور حل نخواهد شد.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به آغاز به کار دولت دوازدهم در روزهای آتی اظهار کرد: مردم با انتخاب رئیس‌جمهور خود در ٢٩ اردیبهشت جهت‌گیری و مطالبات اصلی از دولت را روشن کردند. در همین راستا نیز رئیس‌جمهوری با مشورتی که با نهادها و صاحب‌نظران انجام می‌دهد، دولتی را انتخاب خواهد کرد تا بتواند به وعده‌هایی که در عرصه‌های مختلف به مردم داده، عمل کند.جهانگیری با تأکید بر اینکه ثبات بازار ارز و نرخ سود بانکی از جمله اولویت‌های دولت دوازدهم در حوزه اقتصاد است، به بیان تأثیرات سیاست خارجی بر بنگاه‌های صنعتی پرداخت و خاطرنشان کرد: یک کشور منزوی که دور خود حصار بکشد، نمی‌تواند مدعی شود که می‌خواهد توسعه صنعتی را پیش ببرد. در همین زمینه سیاست تعامل با دنیا جزء کارهایی است که دولت‌ها انجام می‌دهند و دیپلماسی می‌تواند به تسهیل آن کمک کند.

قرارداد توتال با لاریجانی چک شد

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود به قرارداد توتال اشاره کرد و گفت: بعضی از دوستان دوست دارند نقاط منفی را بزرگ جلوه دهند که این موضوع اصلا درست نیست. به‌عنوان نمونه در قرارداد توتال شرکت بزرگ فرانسوی ریسک کرده و پذیرفته وارد بازار ایران شود. برای این قرارداد کار مطالعاتی یک‌سال‌و‌نیمه انجام شده و ده‌ها جلسه برای بررسی این موضوع برگزار شد تا این قرارداد با منافع کشور مغایرت نداشته باشد. حتی متن قرارداد را برای رئیس مجلس ارسال کردیم تا با قوانین کشور تعارضی نداشته باشد. البته این هنر ماست که بتوانیم از تمام ظرفیت داخلی خود در این قرارداد استفاده کنیم.

‌نقد خرید هواپیما بی‌انصافی است

جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود همچنین به انعقاد قراردادهای مختلف خرید هواپیما با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی اشاره کرد و افزود: اگر عده‌ای در موضوع خرید هواپیما نقد هم می‌کنند، بی‌انصافی می‌کنند. چنانچه پول برای ما بود و قرار بر این بود که اولویت‌گذاری کنیم، ممکن است خرید هواپیما در اولویت اول ما قرار نگیرد اما در موضوع خرید هواپیماها، ما پولی پرداخت نکردیم و این هواپیماها از منابع خارجی به داخل آمد و از محل پول بلیت آنها اقساط مربوطه پرداخت خواهد شد.

‌دفاع جانانه جهانگیری از بخش خصوصی

جهانگیری همچنین با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اصل ٤٤ قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته و انتقادات اخیر ایشان نسبت به اجرای این سیاست‌ها خاطرنشان کرد: مهم‌ترین پیام سیاست‌های اصل ٤٤ این است که بخش خصوصی می‌تواند به هر میزان که می‌خواهد فعالیت کند، پولدار شود و صاحب کارخانه باشد. این سیاستی است که رهبری انقلاب بر اساس قانون اساسی ابلاغ کرده‌اند و هیچ نهادی حق مخالفت با آن را ندارد. بر اساس اصل ٤٤ قانون اساسی بخش خصوصی باید مورد احترام قرار بگیرد.

‌ِعرق ملی ندارید از مدیریت کناره‌گیری کنید

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر اینکه انتصاب سفارشی افراد در هیئت‌‌مدیره‌های بنگاه‌های بزرگ این بنگاه‌ها را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: بر اساس دستور ستاد اقتصاد مقاومتی نهادهای عمومی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرائی، آستان‌های مقدس و هر کجا که کار بنگاه‌داری انجام می‌شود، مکلف به انتخاب مدیران حرفه‌ای هستند.جهانگیری با بیان اینکه نظام‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی کشور باید تسهیل‌کننده کار بنگاه‌ها باشند، گفت: مدیرانی که فکر می‌کنند زمانی که در مسند مدیریت قرار می‌گیرند نمی‌توانند کار کنند، باید عرق ملی داشته باشند و از قرارگرفتن در آن مسند خودداری کنند.
 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید