راز «اقتصادی» محاصره «سیاسی» قطر

کدخبر: ۱۷۷۹۶۷
یک تحلیلگر مسایل اقتصادی در تحلیلی که در روزنامه الوطن قطر منتشر شد، نوشت:دشمنی که ریاض و مصر، بحرین و امارات علیه قطر به راه انداخته اند دلایل اقتصادی و سیاسی پنهان بسیاری در خود دارد.
راز «اقتصادی» محاصره «سیاسی» قطر

آلبرت گولدسن تحلیلگر مسایل اقتصادی در مقاله ای که روز سه شنبه در روزنامه الوطن قطر باز نشر شده می نویسد که سعودی ها از طریق اعمال محاصره علیه قطر قصد دارند که قویترین رقیب خود در بازار نفت خلیج را حذف کنند پیش از اینکه این کشور سهام شرکت آرامکو را برای فروش عرضه کند که این امر قرار است تا سال 2018 صورت گیرد در نتیجه عربستان در تلاش است که بهترین معامله را انجام دهد در حالی که نوسانات در قیمت نفت نیز بسیار شدید است.

وی درمقاله خود که در سایت 'سیکنگ آلفا' منتشر شده می افزاید که طبق نظریه ژئوپلیتیک عربستان تصمیم گرفته که پیش از عرضه سهام شرکت آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان) به بازار، رقیبان قدرتمند خود در بازار نفت را از میان بردارد.

گولدسن تصریح کرد: تولید کنندگان انرژی درمنطقه خلیج فارس بخصوص سه کشور امارات، بحرین، عربستان هرکدام از به حاشیه رانده شدن قطر از بازار نفت منافعی دارند در نتیجه این موضوع باعث شده که همه آنها در کنار هم برای محاصره قطر بایستند. 

وی می افزاید که با توجه کاهش قیمت نفت تا سال 2018 به دلیل تولید انبوه و کاهش تقاضا طبیعتا دولت های محاصره کننده قصد دارند که سهم تولید نفت خود را حفظ کنند در نتیجه نبود یک رقیب به نفع آنها خواهد بود.

این تحلیلگر مسایل اقتصادی در ادامه نوشت که با توجه به طرح های سیاسی خارجی، عربستان در ادامه محاصره دوحه با شکست مواجه شد و قطر اجرای شروط 13 گانه را نپذیرفت و در مهلت هایی که عربستان و متحدانش به دوحه داده بودند این شروط اجرایی نشد و تاکنون موضع طرفین در قبال یکدیگر همچنان مسکوت مانده است. 

این تحلیلگر در خصوص نیت آشکار عربستان برای محاصره قطر نوشت: نیت آشکار عربستان، اجبار دوحه به متوقف ساختن سیاست ها و اقدامات آن در حمایت از برخی گروهها و بستن برخی شبکه های این کشور از جمله الجزیره است اما دلیل پنهان اقدام ریاض به محاصره قطر سرپوش گذاشتن بر بحران سیاسی و اقتصادی خود بخصوص نتایج جنگ یمن است تا اذهان مردم عربستان را منحرف کند.

گولدسن همچنین تصریح کرد : گزارش هایی که در تایید نقش دوحه درمنطقه در ابتدای بحران میان این کشورها منتشر شد بسیار باعث بیم و هراس کشورهای محاصره کنده قطر شد بخصوص مقاله روزنامه نیویورک تایمز آمریکا با عنوان 'قطر درهای خود را در مقابل همه باز گذاشت' در تاریخ 16 ژوئن 2017 در این روزنامه منتشر شد و نظراتی در خصوص نقش مهم قطر در منطقه و مواضع تاریخی آن در کنار عربستان ارایه کرد.

این تحلیلگر مسایل اقتصادی همچنین می افزاید که وضع ناامید کننده عربستان که روند روزافزون دارد باعث شده که این کشور اقدامات فوری اتخاذ کند و یک سناریو علیه قطر تنظیم کرد آن هم درست زمانی که باردیگر توافق کاهش تولید نفت تمدید شد و قیمت های نفت بیش از انتظار سعودی ها در نوسان بود.

وی گفت: محاصره قطر می تواند یک امنیت محدود برای جبران وضعیت اقتصادی عربستان و بهبود وضعیت آن در بازار جهانی نفت ایجاد کند تا بتواند خسارت های مالی عظیم ریاض را که بخش عمده ای از آن نتیجه حمله فاجعه بار آن به یمن است را جبران کند.

گولدسن می افزاید: محاصره ساختگی برای حمله به قطر درسطح منطقه ای و جهانی بود اما کشورهای محاصره کننده دوحه به سرکردگی عربستان نمی دانند که این محاصره پیامدهای بیشتر از تاثیر در قیمت های انرژی داشته است. 

وی تصریح کرد:باوجود اینکه شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در تلاش است تا با شفاقیت تمام با سرمایه گذاران و سهام داران خود برخورد کند اما ریاض تحمل شفافیت شبه الجزیره قطر بخصوص در ارایه اخبار و نظرات سیاسی و اقتصادی را نداشته چرا که این شبکه تناقض ها در تعامل مالی عربستان با شرکت های خارجی با رویکرد سیاسی حقیقی ریاض را فاش می کرد در نتیجه خواستار بسته شدن آن شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید