پدیده قاچاق رسمی در بازار لوازم خانگی!

کدخبر: ۱۸۲۷۷۲
هر چند از ابتدای سال جاری تاکنون لوازم خانگی با افزایش قیمت روبرو نشده‌ است اما عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا بازار این محصولات وضعیت مناسبی نداشته باشد و بسیاری از عرضه‌کنندگان با تعطیلی واحدهای فروش خود مواجه شوند.
پدیده قاچاق رسمی در بازار لوازم خانگی!

به گزارش ایسنا، از ابتدای تیر امسال بود که قیمت آهن به دلیل گرانی مواد اولیه و نوسانات قیمت‌های جهانی تا نیمه مردادماه با افزایش ۴۰ درصدی روبرو شد و این مسئله تاثیر خود را بر افزایش قیمت لوازم خانگی در سطح بازار گذاشت. هر چند این افزایش قیمت‌ به طور مستقیم در فروش لوازم خانگی اعمال نشد اما گرانی پیش آمده موجب شد تخفیف‌های ۱۰ تا ۲۰ درصدی که برای فروش این محصولات در نظر گرفته بودند، با کاهش پنج درصدی روبرو شود.

در این میان خبرنگار ایسنا گزارشی از بازار فروش لوازم خانگی تهیه کرده که بر اساس آن، تولیدکنندگان می‌گویند "تا اواخر مردادماه سال جاری لوازم خانگی بازار آرامی را پشت سر می‌گذاشت اما با توجه به اتفاقاتی که برای آهن رخ داد، از شهریور ماه سال جاری زمزمه های افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی قوت گرفت".

انتقاد شدید از پدیده قاچاق رسمی

به گفته فعالان صنعت لوازم خانگی، بیش از 90 درصد توزیع‌کنندگان کالاهای قاچاق مجوز ندارند و این مسئله بارها و بارها مورد اعتراض کسانی قرار گرفته که مالیات و حق عضویت خود را پرداخت کرده و به طور شفاف فعالیت می‌کنند.

این افراد معتقدند که در بازار ایران فرقی میان عرضه‌کنندگان دارای مجوز و بدون مجوز وجود ندارد و این موضوع یکی از مسائلی است که باید به طور جدی مدنظر مسئولان قرار گیرد و این در حالی است که عرضه محصولات قاچاق همچنان در برخی از فروشگاه‌ها وجود دارد و بازرسان نمی‌توانند اجناس قاچاق را در میان اجناس غیرقاچاق تشخیص دهند.

یکی از مسائلی که به شدت مورد اعتراض بوده این است که در راستای جلوگیری از فروش محصولات قاچاق به مشتریان زیرساخت‌های لازم وجود ندارد و تشخیص محصولات قاچاق در میان تعداد بسیار زیاد محصولات عرضه شده به صورت موردی امکان پذیر نیست.

علاوه بر این، کد شناسه کالا مدنظر قرار نگرفته و تنها با انجام طرح ضربتی مقابله با عرضه کالاهای قاچاق فقط و فقط چند روز با این پدیده مقابله شد که به طور قطع کارایی لازم و کافی را در پی نداشته است.

در تمامی کشورهای دنیا هنگام فروش محصولات همه چیز مانیتور و در سیستم‌های مکانیزه فروش ثبت می‌شود تا با استفاده از کدهای رهگیری و شناسایی مشتری بتواند از صحت کالای خود مطمئن شود. مسئله‌ای که در ایران وجود ندارد و به راحتی کالاهای قاچاق توسط برخی از فروشندگان عرضه می‌شود.

یکی دیگر از نکات قابل تامل و مورد اشاره تولیدکنندگان بحث قاچاق رسمی در بازار لوازم خانگی است. آنها عقیده دارند تعداد بسیار کمی از محصولات توسط کوله‌برها یا برخی افراد به صورت جزیی و با تعداد اندک به کشور وارد می‌شود و این پدیده قاچاق رسمی است که بازار محصولات لوازم خانگی را تحت‌الشعاع قرار داده و تولیدکنندگان و فروشندگانی را که به طور شفاف کار می‌کنند مورد آزار قرار می‌دهند.

به گفته فعالان این صنعت، لوازم خانگی کوچک بالای ۸۰ درصد سبد لوازم خانگی قاچاق را تشکیل می‌دهد و حدود ۲۰ درصد محصولات قاچاق عرضه شده در بازار، لوازم خانگی بزرگ هستند.

سهم ایرانی‌ها از بازار لوازم خانگی

طبق آمارهای موجود تنها حدود ۱۵ درصد از بازار ایران در اختیار تولیدکنندگان داخلی و برندهای ایرانی است و 85 درصد سهم بازار را برندهای خارجی از جمله محصولات کره‌ای تشکیل می‌دهند.

تعطیلی واحدهای فروش لوازم خانگی

به گفته فروشندگان محصولات لوازم خانگی، هر چند که از ابتدای سال جاری بازار این محصولات با افزایش قیمت روبرو نشده اما به دلیل وضعیت بغرنج موجود، میانگین ماهانه فروش برخی از مغازه‌ها در حدود ۸۰ قلم کالاست که به طور متوسط شاید به روزانه سه محصول هم نرسد و با توجه به سود یک تا ۲.۵ درصدی فروش لوازم خانگی بسیاری از پاساژها با تعطیلی واحدهای فروش محصولات لوازم خانگی مواجه شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید