رئیس کل بانک مرکزی زمان تعیین تکلیف نرخ سود تسهیلات بانکی را اعلام کرد

کدخبر: ۱۸۳۲۰۷
ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در مورد اینکه چرا کاهش نرخ سود تسهیلات هم‌زمان با کاهش نرخ سود سپرده، انجام نشده است، اظهار کرد: منابع بانک‌ها قیمت تمام شده‌ای دارد اگر به یاد داشته باشید ما از مدتی قبل اعلام کردیم که مبنای نرخ سود بانکی از تاریخ معینی 15 درصد می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی زمان تعیین تکلیف نرخ سود تسهیلات بانکی را اعلام کرد

وی با بیان اینکه هدف ما از این اقدام این بود که منابع موجود در نظام بانکی تعریفی پیدا کند و معلوم شود هر کدام چه ویژگی‌ دارند، گفت: آن ویژگی عمدتا براساس زمان سپرده‌گذاری است چرا که در گذشته تداخلی ایجاد شده بود و آمار و ارقام بانک‌ها قابلیت اتکا نداشت.

سیف افزود: مثلا در سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت یکساله، سپرده‌گذار می‌توانست هر زمانی مراجعه کند و سپرده خود را بگیرد بدون اینکه جریمه‌ای بپردازد، این در دنیا روش درستی نیست و استاندارد این است که فرد سپرده‌گذار زمانی که سپرده‌ خود را یکساله در بانک می‌گذارد، هنگامی که می‌خواهد زودتر از موعد پولش را بگیرد باید جریمه‌ای متحمل شود.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: به همین دلیل ما زمان کاهش نرخ سود بانکی را از قبل اعلام کردیم تا مردم فرصت داشته‌ باشند برای سپرده‌هایشان تعیین تکلیف کنند.

وی بیان کرد: اگر سپرده‌گذاری زودتر از مدت زمان سپرده‌گذاری‌اش بخواهد، سپرده خود را دریافت کند نرخ‌ سود سپرده‌اش  از ابتدای زمان سپرده‌گذاری به 10 درصد بازمی‌گردد، این موضوع چسبندگی ایجاد می‌کند که مانع از حرکت این منابع و جریان آن به بازارهای مختلف شود در حالی که جریان منابع می‌تواند منجر به عدم تعادل و نوسان شدیدی در بازار شود و این کار آرامش موجود در اقتصاد را استمرار می‌بخشد.

سیف ادامه داد: در یک فاصله زمانی متناسبی که نرخ 15 درصد تثبیت شود و همه بانک‌ها رعایت کنند در یک ماهه آینده یعنی تا آخر مهر می‌توانیم در مورد نرخ سود تسهیلات  هم دستور‌العملی‌ صادر کنیم./ مهر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید