غیبت بانک های خصوصی در فرآیند توسعه آذربایجان شرقی

کدخبر: ۱۸۹۶۳۱
یکی از مواردی که در سال های اخیر به موازات رشد و تعدد بانک ها و موسسه های مالی اعتباری خصوصی در آذربایجان شرقی، برای مردم و مسئولان جای سوال و ابهام بوده، غیبت آنها در فرآیند توسعه استان است.

به گزارش ایرنا، در تبیین جای خالی بانک ها و موسسات مالی اعتباری در فرآیند توسعه آذربایجان شرقی، کافی است نگاهی اجمالی به بی توجهی این نهادهای مالی به تصمیمات شورای هماهنگی بانک های استان و عدم پاسخگویی آنها به مطالبات مدیریت ارشد استان و افکار عمومی درخصوص شفاف سازی میزان سپرده گذاری و اعطای تسهیلات داشت.
با این نگاه بود که استاندار آذربایجان شرقی در سفر اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان، از غیبت بانک های خصوصی در برنامه های توسعه ای انتقاد کرد. 
مجید خدابخش گفت: منابع اصلی مردم در بانک های خصوصی سپرده گذاری شده است، در حالیکه بانک های خصوصی هیچ نقشی در توسعه استان نداشته و درمورد بانک های دولتی نیز یا بخشنامه ها ابلاغ نشده است یا منابع در اختیار ندارند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عدم مشارکت بانک های خصوصی در روند توسعه آذربایجان شرقی گفت: بانک ها و موسسه های مالی اعتباری بخش خصوصی، سپرده های مردم را به خارج از استان منتقل می کنند. 
شهاب الدین بیمقدار با بیان اینکه سپرده های مردم آذربایجان شرقی در بانک ها و موسسه های مالی اعتباری خصوصی در خارج از جغرافیای استان هزینه می شود، بر ضرورت بازنگری در این زمینه تاکید کرد. 
وی همچنین از مردم خواست فریب دو سه درصد سود بیشتر تسهیلات پرداختی بانک ها و موسسه های مالی اعتباری خصوصی را نخورند و با سپرده گذاری در بانک های دولتی آذربایجان شرقی، به تقویت روند توسعه استان کمک کنند. 
وی افزود: بانک های دولتی بر اساس قوانین موجود ناگزیر از هزینه سپرده های مردم در قلمرو جغرافیایی محل استقرار خود هستند و بر این اساس سپرده گذاری در آنها در مقایسه با بانک ها و موسسه های مالی اعتباری خصوصی به نفع توسعه آذربایجان شرقی است.
وی با بیان اینکه میزان منابع بانک های خصوصی بیشتر از بانک های دولتی است، گفت: این در حالی است که آنها 5 درصد منابع خود را تسهیلات می دهند.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه علاقمندان به توسعه استان باید منابع و نقدینگی خود را در این جهت هزینه کنند، خاطرنشان کرد: بلوکه شدن دارایی چه از نوع اموال غیرمنقول و منقول بیشترین ضربه را به اقتصاد زده و به بیکاری دامن می زند.
وی با دلسوزی نسبت به آینده استان و اشتغال فرزندان این خطه، اظهار کرد: اگر نقدینگی در جای مناسب استفاده شود، موجب رونق تولید و اقتصاد شده و نرخ بیکاری کاهش می یابد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در خانه ملت، بانک ها را عامل رکود دانست و گفت: در حالیکه تعداد زیادی از واحدهای تولیدی با مشکل تامین سرمایه در گردش مواجه هستند، بانک ها منابع خود را وارد چرخه تولید نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه منابع بانک های دولتی محدود است، گفت: آمار بانک مرکزی نشان می دهد جذب سپرده یکی از بانک های خصوصی در آذربایجان شرقی 2 برابر مجموع سپرده بانک های کشاورزی و رفاه در سال جاری است درحالی که این بانک تنها 10 درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس همین آمار، بانک های کشاورزی و مسکن مازاد منابع خود تسهیلات داده اند، اظهار کرد: بانک های دولتی بر ایفای نقش خود در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی اهتمام دارند اما موفقیت بیشتر نیازمند همراهی بانک های خصوصی است.
وی سپرده جذب شده 7 بانک خصوصی در استان را در سال جاری حدود 61 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این در حالی است که آنها 13 هزار میلیارد ریال تسهیلات داده اند.
بیمقدار اعلام کرد: در مقابل 12 بانک دولتی در استان در سال جاری 266 هزار میلیارد ریال سپرده جذب کرده و 234 هزار میلیارد ریال تسهیلات داده اند.
وی اظهارکرد: آذربایجان شرقی از نظر جذب نقدینگی و تسهیلات پرداختی در رده هفتم کشور پس از استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، مازندران، فارس و خوزستان قرار دارد. 
سرپرست امور شعب بانک ملی در آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه بانک های خصوصی به مشارکت در تسهیلات رونق تولید ملزم نشده اند، گفت: مدیران این بانک ها نخست باید اعلام آمادگی کنند تا بخشنامه ها به آنان ابلاغ شود.
محمد سلطانی با بیان اینکه بانک های دولتی از منابع داخلی تسهیلات می دهند، خاطرنشان کرد: نرخ تسهیلات حمایتی رونق تولید پایین بوده و بیشتر بانک های خصوصی تمایلی به پرداخت تسهیلات با این نرخ ندارند.
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان آذربایجان شرقی هم با اشاره به ضعف مشارکت بانک های خصوصی استان در همراهی با مصوبات رونق تولید، گفت: مدیران این بانک ها به سختی و با اکراه در نشست های کارگروه حضور می یابند.
سخاوت خیرخواه با اعلام اینکه سال گذشته بیشتر از 10 واحد تولیدی نتوانستند از تسهیلات بانک های خصوصی بهره مند شوند، گفت: این بانک ها با کوچکترین ایراد پرونده تسهیلات را برگشت می دادند.
وی با اشاره به مشارکت قابل توجه بانک های دولتی در استان به ویژه بانک ملی و کشاورزی در پرداخت تسهیلات رونق تولید، اظهار کرد: مشارکت نکردن بانک های خصوصی در کمک به رونق چرخه تولید در حالی است که آنها بیشترین منابع بانکی را در اختیار دارند.
وی با بیان اینکه بانک های خصوصی در حل مشکل واحدهای زیرپوشش خود هم مشارکت ضعیف داشته و در روند احیای تولید و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش مناسبی ایفا نمی کنند، خاطرنشان کرد: سال گذشته یکی از بانک های خصوصی در استان اعلام کرد با کارمزد 2 درصد کمتر از کارمزد رسمی تسهیلات رونق تولید حاضر به پرداخت تسهیلات به واحدهای استان است اما در عمل به پرونده های ارسالی ایراد گرفت و هیچ تسهیلاتی پرداخت نکرد.
در نهایت باید گفت فرآیند توسعه، نیازمند مشارکت دولت و بخش خصوصی است و بانک های خصوصی به عنوان بنگاه های مالی که رشد خود را مدیون اعتماد و همراهی عمومی هستند، نمی توانند نسبت به آینده کشور احساس مسئولیت نکرده و دولت را تنها بگذارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید