جیره بندی آب کشاورزی قطعی است

کدخبر: ۱۹۶۵۲۳
مهر: مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: یکی از اندوخته های منابع آب در بهار، ذخیره برف است که درحال حاضر در اکثر نقاط کشور ذخیره برف صفر است.
جیره بندی آب کشاورزی قطعی است

به گزارش صداوسیما، محمد حاج رسولی ها با اشاره به اینکه برودت هوا در روزهای گذشته به نحوی نبوده که بارش به صورت برف ذخیره شود، افزود: تا پایان زمستان باید میزان بارش ها به ۷۱ درصد برسد که این روند درحال حاضر ۳۰ درصد است.

وی افزود: اگر میزان بارش پیش بینی شده محقق شود، قطعاً در تأمین آب کشت بهاره تأثیرگذار خواهد بود.

حاج رسولی ها افزود: رهاسازی آب سدها برای کشاورزی در ۲ مرحله کشت پاییزه و بهاره صورت می گیرد که تأمین آب کشت بهاره به بارش زمستان مرتبط است.

وی گفت: به دلیل محدودیت منابع آب میزان خروجی آب از سدها برای کشاورزی قطعاً جیره بندی خواهد شد به اندازه ای که تأمین آب شرب به خطر نیفتد و بتوانیم آب کشاورزی را تأمین کنیم.

حاج رسولی ها گفت: جیره بندی آب کشاورزی در حوضه آبریز فارس پارسال نیز انجام شد اما امسال دامنه این محدودیت در سطح کشور در بسیاری از حوضه های آبریز اجرا می شود. 

۵۷ درصد کاهش بارش

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: با گذشت بیش از صد روز از سال آبی ۹۷-۹۶ ، در کشور فقط ۳۱ میلیمتر بارش گزارش شده درحالیکه این رقم باید ۷۲ میلیمتر باشد بنابراین ۵۷ درصد کاهش بارش در این مدت ثبت شده است.

حاج رسولی ها افزود: اثرات این کاهش بارش در حوضه های آبریز اصلی کشور متفاوت است و اثر آن در بعضی از حوضه های آبریز در منابع سطحی و در برخی دیگر، در منابع آب زیر زمینی نمایان می شوند.

وی گفت: در حوضه آبریز خزر در طول صد روز گذشته، کشت انجام نشده و مصرف آب در بخش کشاورزی نداشتیم این درحالیست که شرایط حوضه آبریز خزر خیلی خوب است اما کاهش ۵۷ درصدی بارش در دو حوضه اصلی آبریز اثر گذار است که در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان بیشتر بر روی آب های سطحی تأثیرگذار است ولی در حوضه فلات مرکزی تاثیرات آن بر روی منابع آب زیرزمینی بیشتر است.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان کاهش بارش ۶۵ درصدی ثبت شده و در حوضه فلات مرکزی ۷۸ درصد کاهش بارش گزارش شده است.

حاج رسولی ها اضافه کرد: این پراکنش کاهش بارندگی، مشکل را در حوضه های آبریز اصلی و فرعی دوچندان کرده است.

وی گفت: به عنوان مثال در حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان که دارای حوضه های فرعی نیز هست، در حوضه فرعی کرخه ۷۰ درصد کاهش بارندگی، در حوضه کارون بزرگ که محل تأمین آب کشاورزی و انرژی است، ۷۲ درصد کاهش بارش و در حوضه زهره و جراحی ۶۴ درصد کاهش بارندگی از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران با اشاره به اینکه در حوضه فلات مرکزی که یکی دیگر از حوضه های اصلی آبریز و دارای حوضه های فرعی نیز هست در حوضه فرعی گاوخونی و زاینده رود کاهش بارش ۷۷ درصدی ثبت شده است و در حوضه دریاچه نمک کاهش ۷۸ درصدی به چشم می خورد.

حاج رسولی ها گفت: در بسیاری از حوضه های اصلی و فرعی کاهش بارش بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد است که در میزان آب های سطحی و آب های زیر زمینی تأثیرگذار است.

وی درباره میزان ورودی آب به سدهای کشور گفت:? در صد روز گذشته ورودی آب به سدهای کشور حدود ۳۰ درصد کاهش نسبت به زمان مشابه پارسال نشان می دهد و درحالیکه میزان ورودی آب به سدها در سال گذشته در زمان مشابه ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب بود، این رقم در سال جاری به ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

حاج رسولی ها اضافه کرد: بخاطر مدیریت منابع آب و تأمین آب شرب و کشاورزی، امسال فقط ۵ درصد خروجی آب از سدها کاهش داشته است و تاکنون ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از سدها خارج شده است.

وی گفت: در حوضه کارون بزرگ در صد روز اول سال آبی، ۴۸۱ میلیون مترمکعب آب به سد دز وارد شده که این عدد در دو سال پیش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب بوده است و ورودی آب امسال نسبت به ده سال گذشته نادر بوده است.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران افزود: به این ترتیب حجم آب مخزن سد دز ۷۴۴ میلیون مترمکعب شده که این عدد نسبت به ده سال گذشته بی سابقه است و همچنین در حوضه کارون بزرگ نیز که سدهای زنجیره ای وجود دارد که برای تأمین انرژی و آب کشاورزی از آن ها استفاده می شود، ورودی آب تاکنون ۹۴۵ میلیون مترمکعب بوده است که این رقم پارسال یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب بود.

حاج رسولی ها درباره ورودی آب به سدهای حوضه آبریز گاوخونی و زاینده رود نیز گفت: ورودی آب به زاینده رود تنها ۷۰ میلیون مترمکعب بوده که این رقم نسبت به ده سال قبل بی سابقه است و حجم مخزن سد زاینده رود درحال حاضر ۱۴۲ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به ده سال اخیر، فقط در یک سال دیگر تکرار شده است و بنابراین ورودی آب به سد زاینده رود ۴۳ درصد کاهش داشته است.

وی درباره سد درودزن که تأمین کننده آب شرب شهر شیراز و کشاورزی منطقه شیراز است، افزود: از ابتدای سال آبی، ورودی آب به سد درودزن ۴ میلیون مترمکعب بوده که این عدد در پنج یا شش سال قبل ۱۴۰ میلیون مترمکعب گزارش شده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید