میزگرد ایرنا/هدایت درست ظرفیت ها و تحول در بخش اشتغال البرز

کدخبر: ۲۰۲۷۳۲
موضوع اشتغال ازسوی دولت تدبیر و امیدبه عنوان اصلی ترین اولویت به درستی موردتاکید قرار گرفته و همه ظرفیت ها به سمت کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار هدایت می شود که تا کنون به نتایج مطلوب ملموسی نیز دست یافته که نمونه آن ایجاد 45 هزار شغل در استان البرز محسوب می شود.
 میزگرد ایرنا/هدایت درست ظرفیت ها و تحول در بخش اشتغال البرز

استان البرز با دارا بودن بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت و نرخ مهاجرت بیش از دو برابر متوسط کشور، همواره با موضوع بیکاری مواجه بوده و تلاش شده تا مجموعه امکانات و ظرفیت های استان برای حرکت در مسیر ایجاد اشتغال پایدار حرکت کنند.

در قالب برنامه ششم توسعه ایجاد 34 هزار شغل برای این استان پیش بینی شده بود که با تلاش مسئولان استان در سال جاری نه تنها این میزان تحقق یافته بلکه تا سقف 45 هزار شغل ایجاد شده است و اکنون مسئولان استان به دنبال افزایش پایداری مشاغل و ایجاد اشتغال های پایدار جدید هستند.

بر اساس اعلام مسئولان استان البرز نرخ بیکاری در استان که در تابستان سال جاری 13.8 درصد بود اکنون با 3.3 درصد کاهش به 10.5 درصد رسیده است که در نوع خود رکوردی کم نظیر در کمترین زمان محسوب می شود.

بی شک شناسایی ظرفیت های موجود نهفته در استان برای ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد تا این مسیر دشوار با موفقیت بیشتری طی شود و کسب توفیق در این مسیر موفقیتی برای نظام اسلامی محسوب می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان جهاد کشاورزی و دبیر کل اتاق بازرگانی البرز به عنوان پارلمان بخش خصوصی با حضور در میزگرد ایرنا مرکز البرز به بررسی ابعاد این موضوع پرداخته و شرایط موجود و نیازهای آتی استان را تبیین کردند.

**مراجعه 34 هزار نفر به کاریابی های استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز با اشاره به اینکه موضوع اشتغال همواره یکی از موضوعات اصلی در استان البرز بوده است، گفت: طبق آمار کسانی که به 24 کاریابی در استان مراجعه کردند، 34 هزار نفر بودند و این باتوجه به مهاجر پذیربودن همیشه بالا بوده است.

اسماعیل خلیلی افزود: تاکید استاندار البرز در استان بر موضوع اشتغال است، اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته، زیر ساخت ها برای توسعه اشتغال در البرز در حال فراهم شدن است، اما نمی توان انتظار داشت که سریع به نتیجه برسند و نتیجه دادن زمان می خواهد.

**ثبت نام بیش از45 هزارنفر درسامانه رصد درالبرز

وی با اشاره به ثبت نام 45 هزار و 903 نفراز سوی دستگاه ها در سامانه رصد در مقوله اشتغال زایی خاطر نشان کرد: در برنامه ششم دولت مکلف است هر سال 8 درصد نرخ بیکاری را کاهش دهد، برای اینکه به این مهم دست یابیم نیاز به ایجاد 33 هزار فرصت شغلی داریم که هدفگذاری شده است.

خلیلی گفت: اولین اقدامی که برای رسیدن به این مهم صورت گرفت این بود که اشتغال را ساماندهی کردیم، بخش خدمات را نیز وارد سامانه رصد کرده ایم، سامانه اشتغال در استان انجام و موجب کاهش 3.3 درصدی بیکاری در البرز شده است.

وی اضافه کرد: اگر در سال آینده ضمن حفظ اشتغال موجود 8 دهم درصد نرخ بیکاری را کاهش بدهیم اقدام بسیار خوبی است و می توانیم این نرخ را تک رقمی کنیم.

خلیلی ادامه داد: موضوع اشتغال یک مساله فراقوه ای است، مهم تر از همه در اقدامات صورت گرفته در داخل، رفتارهای بین المللی نیز موثر است چرا که شرایط سیاسی کشور باید برای جذب بیشتر سرمایه گذارها فراهم شود و این موضوع می تواند اشتغال را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به طرح تکاپو، توسعه کسب و کار بخش خصوصی، اظهار داشت: در این طرح، مزیت های هر استان آورده شده که به همین منظور طالقان و جاده چالوس در البرز در بخش گردشگری در اولویت قرار داده شده، خدمات گردشگری و هتل داری در استان به دلیل نزدیکی به تهران آنچنان که باید نتوانسته به اهداف خود دست یابد.

**55 درصد اشتغال البرز در بخش خدمات و تلاش برای توسعه اشتغال در روستاها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه 55 درصد اشتغال استان البرز در بخش خدمات است، گفت: در خصوص توسعه اشتغال روستایی 6 هزار میلیارد تومان منابع در کشور وجود دارد که سهم البرز از این میزان 157 میلیارد تومان است.

خلیلی خاطر نشان کرد: تسهیلات توسعه اشتغال روستایی 3 دسته است که نوع اول برای شهرهای زیر 10 هزار نفر و نواحی صنعتی که مشمول سود 10 درصدی می شوند و برای مناطق روستایی معمولی نرخ سود 6 درصد، برای مناطق روستایی وعشایری مرزی نرخ سود 4 درصدی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: یکی ازمقوله های مهم در اشتغال فراگیر و روستایی موضوع اشتغال است و نه تولید که به همین منظور 37 میلیارد تومان از این مبلغ از اشتغال روستایی برای طرح های جهاد و صنعت در روستاها به بانک ها معرفی می کنیم، ضمانت اش هم این است که اگر کارفرما و وام گیرنده ای از این منابع استفاده کرد ولی اشتغال ایجاد نکند سود آن به 25 درصد می رسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز افزود: همچنین 4 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار نیز در طرح های فراگیر داشته ایم که به بانک ها معرفی شده و کل اشتغال تعهد شده در طرح هایی چون اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی 672 نفر است که حتما در طول یک سال باید محقق شود.

**ایجاد یک هزار فرصت شغلی در بخش خانگی درالبرز

خلیلی گفت: در سامانه کارا 7 میلیارد تومان از اشتغال فراگیر طرح داریم که آنها را نیز در قبل از سال آینده محقق می کنیم و همچنین 9 میلیارد و 945 میلیون تومان در طرح های اشتغال خانگی را به بانک ها معرفی کردیم که یک هزار فرصت شغلی در بخش خانگی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این میزگرد در تشریح اقدامات صورت گرفته برای اشتغال در بخش کشاورزی، گفت: در سال جاری 1 هزار و 500 نفر سهمیه اشتغال البرز در بخش کشاورزی بوده که توانسته ایم بالاتر از این میزان اشتغال مستقیم ایجاد کنیم.

سید مجید موسوی ادامه داد: افراد جویای کار استان در بخش کشاورزی کار نمی کنند، این در حالی است که اگر خارجی هایی که در کشاورزی استان کار می کنند را خارج کنیم و ایرانی ها در گلخانه، دامداری و مزارع ما کار کنند، نرخ بیکاری در استان خیلی پائین می آید.

موسوی گفت: فرهنگ کار در بخش کشاورزی ضعیف است، افرادی هستند که حاضرند کارهای خیلی پائین تر انجام دهند ولی حاضر نیستند در گلخانه ها کار کنند، در دامداری ها بالای 70 درصد افرادی که کار می کنند از کشورهای خارجی هستند، این بدین معنی است که افراد بیکار و نیروی جویای کار ما حاضر نیستند در دامداری، مرغداری و باغات ما کار کنند.

**دولت و اعطای تسهیلات با هدف ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی

وی با اشاره به اعطای تسهیلات از سوی دولت با هدف ایجاد اشتغال ازمنابع مختلف، اظهار داشت: یکی از منابع از طریق سایت بهینه یاب در قالب رونق تولید است که از ابتدای سال تاکنون به 161 واحد، 400 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که این روند تا پایان امسال ادامه دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی البرزافزود: راه اندازی صندوق حمایت از بخش کشاورزی با هماهنگی و مشارکت تشکل های این بخش با تسهیلات کمتر از 4 درصد در استان یکی دیگر از منابعی است که تسهیلات پرداخت شده که به همین منظور از ابتدای امسال تا کنون 108 مورد تسهیلات به مبلغ 230 میلیارد ریال پرداخت شده است.

موسوی گفت: از محل صندوق توسعه ملی نیز 220 میلیارد ریال برای واحدهای آب و کشاورزی برای 21 واحد پرداخت شده، در طرح تکاپو نیز که به تازگی راه اندازی شده، 18 مورد مصوبه به مبلغ 330 میلیارد ریال داشته ایم و 35 طرح دیگر نیز در دست بررسی است که به زودی مصوب و به بانک ها ارسال می شوند و در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

**گسترش شهرک های گلخانه ای

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر سال گذشته رییس جمهوری به البرز خاطر نشان کرد: با هدف بهره وری بیشتر در بخش آب و مجهز کردن مزارع به آبیاری تحت فشار در قالب اعتبارات یارانه بلاعوض در سفر رییس جمهوری به استان، مبلغ 300 میلیارد ریال برای2 هزار و 400 هکتار اختصاص یافت که تاکنون 106 طرح موفق به دریافت این اعتبار شده اند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات سفر رییس جمهوری راه اندازی شهرک های گلخانه ای است که به همین منظور، شهرک گلخانه ای و کشاورزی در بام دست به مساحت 108 هکتار احداث می شود که عملیات اجرایی آن از فروردین ماه آغاز می شود، 396 نفر بهره بردار بخش کشاورزی و 50 میلیارد ریال اعتبار در فاز اول برای این طرح پیش بینی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: در موضوع اقتصاد مقاومتی نیز سازمان جهاد کشاورزی البرز با 31 طرح بیشترین طرح در این بخش را استان دارد، که به جز 4 مورد مابقی تعهدات بخش کشاورزی البرز در اقتصاد مقاومتی انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی البرز در ادامه با بیان ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی استان، گفت که متوسط عملکرد در هکتار در محصولات زراعی در کشور 6.2 تن در است، این در حالی است که این میزان در استان البرز 24 تن در هکتار است، در بخش باغات نیز متوسط عملکرد کشور 7 تن و در استان این رقم به 20 تن در هکتار می رسد.

**60 درصد مراکز آموزشی و تحقیقات کشاورزی کشور در البرز

موسوی افزود: در البرز به واسطه اینکه بیش از 60 درصد مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشاورزی کشور مستقر است، کشاورزان البرزی جزء اولین افرادی هستند که از علم و دانش استفاده می کنند، استفاده از علم و فناوری موجب شده تا متوسط بهره وری از آب در استان 43 درصد باشد این در حالی است که این رقم در کشور خیلی پائین تر است.

وی اضافه کرد: بیش از 25 درصد از اراضی کشاورزی البرز مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار است، درحالی که این میزان در کشور 20 درصد است.

موسوی با اشاره به اینکه استان البرز در مقایسه با کشور از جایگاه بسیار مناسبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در بخش تولیدات دامی نیز بزرگ ترین واحدهای دامداری کشور در البرز قرار دارند، در بخش باغبانی بیشترین میزان تولید آلو، هلو و گل لاله و در گندم جو و کلزا نیز بیشترین رقم را در البرز داریم.

وی در ادامه داد: در تولید نهال استان دوم کشور هستیم، در البرز نهالستان های شناسنامه دار وجود دارد که این موجب شده تا کشاورزان باغداران که از استان البرز نهال تولید می کنند با آرامش این کار را انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به مکانیزه بودن بخش کشاورزی البرز گفت: مکانیزه بودن بخش کشاورزی موجب شده تا میزان اشتغال در مزارع استان کمتر می شود، با این وجود بخش کشاورزی در استان مشاغل جانبی خدماتی دیگری را راه اندازی می کند.

موسوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای شب عید در استان، گفت: هم اکنون سیب و پرتقال مورد نیاز در استان تهیه و سردخانه ها مهیا و چند روز مانده به عید نوروز این 2 محصول توزیع خواهند شد.

وی افزود: یکی از تعهداتی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی موفق به انجام آن نشده ایم، تولید تخم مرغ و گوشت به دلیل آنفولانزا بوده که این موضوع را در سال آینده بعد از پاکسازی و مجهز کردن به روال قبلی باز می گردانیم.

**مشاغل خانگی بخش کشاورزی در البرز

به گفته وی، در بخش مشاغل خانگی، سالانه 100 واحد را در استان راه اندازی می شود که به هر طرح 10 میلیون تومان تخصیص می یابد تا بتوانند فعالیت هایشان را در البرز دنبال کنند.

دبیرکل اتاق بازرگانی البرز نیز به نمایندگی از بخش خصوصی استان در این میزگرد گفت: نگاه صرفا دستوری به مقوله اشتغال در مسیر توسعه پایدار مشکل گشا و کارساز نخواهد بود.

دکتر مسعود قاسمی افزود: بارها درجامعه اینگونه مطرح شده که باید فلان درصد اشتغال را افزایش دهیم تا بر مشکل بیکاری غلبه کنیم.

وی گفت: طرح این مطلب صحیح نیست چراکه وظیفه ایجاد اشتغال با بخش خصوصی است و دولت تنها مسئولیت بسیار خطیر و حساس تسهیل و رفع موانع کسب و کار را برعهده دارد.

قاسمی افزود: برغم اراده سران و مجریان سه قوه بر رفع چالش ها در مسیر اقتصاد مقاومتی، بخش تولید همچنان با کوهی از موانع و مشکلات ناشی از مقررات، دستور العمل ها و قوانین کهنه و تاریخ گذشته مواجه است.

وی گفت: در واقع وظیفه دوستان ما در دولت تسهیل و زمینه سازی برای تمایل و تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در تولید وخدمات است و باید دولتمردان به نحوی برنامه ریزی کنند تا اصل ٤٤ قانون اساسی با جدیت و به معنای کامل کلمه اجراء شود.

وی گفت: دراین صورت است که بخش خصوصی تقویت و بستر برای ایجاد اشتغال و تولید در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی مهیا خواهد شد.

**حمایت از بخش خدمات زمینه ساز ایجاد اشتغال

دبیرکل اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر ضرورت حمایت و تقویت بخش خدمات در کنار بخش تولید و صادرات افزود: ضروری است دولت برای بالا رفتن سطح اشتغال برنامه هایی را با هدف تشویق به سرمایه گذاری در بخش خدمات به مرحله اجرا درآورد.

** ایجاد چتر حمایتی برای استارتاپ ها در فضای مجازی

قاسمی گفت: در بحث استارتاپ ها در فضای الکترونیکی شاهد اتفاق مطلوبی هستیم و با حرکت های حمایتی در این بخش ، اشتغال زایی مناسبی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: هم اکنون شاهد فعالیت برخی خدمات اشتغال زا هستیم، اما آمارها در این زمینه قابل ثبت نیستند.

وی اضافه کرد: همچنین حضور تدریجی برخی شرکت های توزیع و پخش کالا درفضای مجازی نیز درحال پررنگ شدن است که این اتفاق نیز رشد ایجاد اشتغال را درپی خواهد داشت.

قاسمی تاکید کرد: درصورتی که فعالیت این گونه مشاغل خدماتی در فضای مجازی جنبه قانونی و رسمی به خود بگیرد، می توانیم نسبت به نهادینه کردن و دستیابی به آمار رسمی این مشاغل اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی البرز به صورت مستمر میزبان هیات های تجاری خارجی است، گفت: با توجه به امکانات صنعتی و گردشگری البرز و همجواری استان البرز با تهران به نحوی برنامه ریزی شده تا هیات های تجاری خارجی که به تهران سفر می کنند، یک روز را برای بازدید از البرز اختصاص دهند.

قاسمی افزود: با این حال به لحاظ نبود هتل و دیگر امکانات ضروری متاسفانه استان ما از امتیاز بازدید این هیات های تجاری محروم می شود.

وی گفت: در صورت ایجاد امکانات و احداث هتل مناسب در البرز علاوه بر توسعه گردشگری در جذب سرمایه گذاران خارجی به استان نیز گام مهمی برداشته خواهد شد.

وی با تاکید برضرورت برنامه ریزی مناسب در بحث جذب سرمایه گذار خارجی با هدف تحول در ایجاد اشتغال در بخش های صنعت، کشاورزی و گردشگری اظهار کرد: تحقق شعار حرکت به سمت رونق اقتصادی مستلزم آن است که دولت زیرساخت های جذب سرمایه گذار در کشور را بیش از پیش فراهم نماید.

**مشکلات موجود در جذب سرمایه گذاری خارجی

وی گفت: سرمایه گذار خارجی هنگام ورود به البرز و آشنایی با توانمندی های صنعت ما در نخستین مرحله از اتاق بازرگانی استان درخواست دریافت کارت بازرگانی را مطرح می کند.

وی افزود: به لحاظ اینکه بستر قانونی دراین زمینه فراهم نشده به ناچار با پاسخ منفی ما مواجه شده و در یک جمله کوتاه به او می گوییم به سرمایه گذار خارجی مجوز داده نمی شود.

وی اختصاص مشوق ها برای واحدهای تولیدی با هدف جذب نیروی کار و ایجاد اشتغال را ضروری دانست و گفت: در یک دوره اعلام شده بود شرکت هایی که نیرو جذب کنند از دو سال معافیت بیمه ای برخوردار خواهند شد و این تصمیم منجر به جذب نیروی جدید توسط بسیاری از شرکت ها شد.

**عدم هدایت سرمایه های سرگردان به سمت بخش های مورد نیاز کشور

دبیرکل اتاق بازرگانی یکی از مشکلات دربحث سرمایه گذاری ها را ناشی از سر گردانی صاحبان سرمایه عنوان کرد.

قاسمی افزود: بارها مشاهده شده سرمایه هایی که باید به سوی تولید و اشتغال هدایت شود با یک تصمیم جدید بانکی که پیشنهاد سود ٢٤ درصدی را مطرح می کند، مواجه شده و سرمایه ها از بخش تولید به سوی سپرده بانکی هدایت می شود.

وی ادامه داد: همچنین با تصمیم جدید دیگری سود سپرده بانکی کاهش می یابد و این سرمایه سرگردان دوباره با چالش جدیدی مواجه و این بار به جای اینکه روانه بخش تولید شود، عمدتا راهی بازار داغ دلال بازی و یا خرید دلار و سکه می شود.

وی گفت: اینگونه نابسامانی ها که از تصمیمات مقطعی و کارشناسی نشده ناشی می شود تاکنون ضربات مهلکی به بخش تولید و اقتصاد جامعه وارد ساخته است.

**قوانین دست و پاگیر و پیچیده مانع سرمایه گذاری

وی اظهار کرد: بعد از برجام و لغو تحریم ها با مشکل حاد تحریم داخلی که ناشی از قوانین و مقررات پیچیده و دست و پاگیر به ارث رسیده از چهل سال قبل است مواجه شدیم.

قاسمی گفت: بعد از برجام سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در کشورمان وارد صحنه شدند، اما قوانین و مقررات کهنه کشورمان که با وضعیت حاکم بر اقتصاد دنیای امروز همخوانی ندارد، در مسیر ورود بسیاری از سرمایه های خارجی دست انداز ایجاد کرد.

دبیرکل پارلمان بخش خصوصی البرز افرود: امروز که سیاست درهای باز و ارتباط با دنیا را محور قرار داده و درپی حضور فعال در بازار های منطقه و جهان هستیم، چاره ای جز اصلاح قوانین و مقررات کهنه نداریم.

وی تصریح کرد: باید قوانین مخل کسب و کار را شناسایی و به نحوی تغییر دهیم تا سرمایه گذاران خارجی بدون دغدغه خاطر و با اطمینان کامل وارد کشور مان شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید