تعادل در بازار نفت در سه ماه آینده

کدخبر: ۲۰۷۶۸۴
رئیس دایره صنعت نفت و بازار آژانس بین المللی انرژی گفت: تعادل بازار نفت با شرایطی که اوپک و متحدانش در توافق کاهش تولید مشخص کرده اند، ظرف دو سه ماه آینده یا کمی بیشتر محقق می شود.

پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا، این شرایط را کاهش سطح کل موجودی انبارهای نفت جهان به میانگین پنجساله آن اعلام کرد.

«نیل اتکینسون» افزود: پس از گذشت یک دوره طولانی و کاهش سطح کل موجودی انبارهای نفت جهان، اکنون افت این سطح به حدود میانگین پنج ساله بسیار محسوس است.

اتکینسون با اشاره به گزارش هایی مبنی بر اینکه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) سرگرم بررسی تغییر شرط متعادل شدن بازار در توافق کاهش تولید نفت است و ممکن است، تصریح کرد: اگر اوپک به جای ملاک فعلی، افت موجودی انبارهای نفت جهان به میانگین 10 ساله را ملاک متعادل شدن بازار بداند، هنوز خیلی مانده که سطح کل موجودی انبارهای نفت جهان به این سطح کاهش یابد. 

این مقام مسئول اضافه کرد: تولیدکنندگان نفت اکنون از بازگشت قیمت های نفت به کانال 60 دلار و کمی بالاتر خوشحال هستند و نگاه می کنند که ببینند افزایش تقاضای نفت چقدر با افزایش سطح قیمت ها کمک می کند.

بنا به پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، تقاضای جهانی نفت در سال 2018 معادل یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش می یابد که رشد چشمگیری است و تقریبا مشابه رشد تقاضای نفت در سال میلادی گذشته است.

این نهاد بین المللی همچنین رشد تولید نفت آمریکا در سال 2018 را یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز پیش بینی و آن را بسیار بسیار زیاد توصیف کرد. 

اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. 

روسیه و 9 تولید کننده دیگر نیز در اواخر سال 2016 به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند. بر اساس این توافق، کشورهای امضاکننده متعهد شدند در مجموع از سطح تولید 1.8 میلیون بشکه در روز بکاهند که این میزان، حدود 2 درصد کل تولید نفت در جهان است. این توافق تا پایان سال 2018 معتبر است. 

این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند. توافق کاهش تولید نفت تا پایان سال 2018 تمدید شده است. 

14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند. 

تولید نفت آمریکا در سال 2017 به طور بی سابقه ای افزایش یافت و به بیش از 10 میلیون بشکه در روز رسید. بنا به پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، این کشور بزودی در تولید نفت از روسیه پیشی می گیرد و به بزرگ ترین تولید کننده نفت در جهان تبدیل می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید