واکاوی ظرفیت‌های صنایع‌ دستی، گردشگری، غذا و میراث ناملموس سمنان در خانه کلانتر

کدخبر: ۲۰۹۵۹۰
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: خانه کلانتر سمنان از دوازدهم تا هجدهم اردیبهشت ماه سالجاری میزبان همایش فرهنگی صندوق احیاء و بهره‌بردای از بناها و اماکن تاریخی است.

محمد جهانشاهی باالام این خبر افزود: 11 رویداد فرهنگی در مجموعه بناهای تاریخی واگذار شده صندوق احیاء در شش ماهه نخست امسال برگزار می شود که خانه کلانتر میزبان دومین رویداد آن است. 

وی گفت: این رویداد فرهنگی در مجموعه خانه کلانتر با تکیه بر داشته‌های فرهنگی و بومی سمنان از دوازدهم تا هجدهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. 

وی افزود: صنایع‌ دستی، گردشگری غذا و میراث ناملموس مهمترین محورهای اصلی این رویداد فرهنگی است که به همت بهره‌بردار این مجموعه تاریخی برگزار می‌شود. 

جهانشاهی گفت: در این رویداد فرهنگی، سفال و سرامیک، نمد مالی، کلاه مالی و چاروق دوزی در بخش صنایع دستی و سبزی پلو سمنانی، آش کلندا، سمنو و ته چین سمنانی در بخش گردشگری غذا ارائه می‌شود. 

وی افزود: موسیقی محلی، آوای محلی و نقالی، چوب بازی، اوستا بازی، انکاری ها که (این کاری ناکرا)، عاریسیکه، بیدیا، خس خس، اگه بمونه برنده مبا، بازی سنگ سنگ رو رو و آئین‌های ازدواح سنتی به عنوان میراث ناملموس از جمله مراسم و بازی‌هایی محلی است که به صورت نمادین در طول یک هفته زمان برگزاری این رویداد فرهنگی در محل این خانه تاریخی برگزار می‌شود . 

خانه کلانتر سمنان با شماره ثبت 1787 آثار ملی، متعلق به دوره قاجار است. این بنا در دو بخش اصلی اندرونی و بیرونی و حیاط مرکزی تشکیل شده است . 

این بنا دارای یک بادگیر بلند و منحصر به فرد در قسمت جنوبی است که از سقف قسمت تابستان نشین بیرون آمده است. عناصر تزئینی بنا شامل آجر کاری، نقوش گچبری، کاربندی و تزئینات چوبی در بازشوها است . 

این خانه تاریخی به همت سرمایه گذار بخش خصوصی مرمت شده و در حال حاضر به یکی از مراکز پر بازدید گردشگری شهر سمنان تبدیل شده است . 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید