مخالفت رئیس فراکسیون کارگری مجلس با خصوصی‌سازی/همسان سازی حقوق و دستمزد تعارف است

کدخبر: ۲۱۱۰۱۴
رئیس فراکسیون کارگری مجلس معتقد است که ورود کالاهای قاچاق به کشور، تولیدکنندگان داخلی را از نفس انداخته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، « تعداد درگاه‌های قاچاق به کشور بسیار زیاد است که تولیدکنندگان داخلی را از نفس انداخته و کارگران را بیکار کرده است.» این اظهارات علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر  و رئیس فراکسیون کارگری مجلس است. از نقش فعال کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی می‌گوید و معتقد است بسیاری از کارگران از کم توجهی و نادیده گرفتن کالاهای ایرانی رنجیده‌خاطر هستند. با خصوصی‌سازی به معنای میدان دادن به عده‌ای خاص برای ثروتمند شدن مخالف است و تلاش زیادی برای بهبود معیشت کارگران می‌کند.

به بهانه فرا رسیدن روز کارگر (11 اردیبهشت) با علیرضا محجوب در دفترش در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

فلج شدن چرخه اقتصادی نظام شاهنشاهی با اعتصاب کارگران

نقش جامعه کارگری در پیروزی انقلاب اسلامی چه بوده و علت آنکه در آن مقطع کارگران به حضرت امام (ره) اعتماد کردند، چه بود؟

محجوب: کارگران از اقشار بسیار فعال و تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی هستند. اعتصاب کارگران و ایستادگی آنها در برابر حکومت نظامی نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت، آنان هیچ‌گاه نترسیدند و همواره برای احیای حقوق خود ایستادند.

کارگران با اعتصابات ساماندهی‌ شده خود در واحد‌های بزرگ و تعیین‌کننده تولیدی، چرخه اقتصادی نظام شاهنشاهی را بی‌اثر کرده و برای مقاطعی خواباندند.  

 شما در ساماندهی کارگران در مبارزات انقلابی چه نقشی داشتید؟ 

محجوب: بنده عضو یکی از شورا‌های اسلامی اعتصاب در شهرک اکباتان بودم، در آنجا یک مسئول حفاظتی به نام "تیمسار زالتاش" داشتیم که معاون رسیدگی به شکایات ساواک بود و با هم کشمکش‌های زیادی داشتیم. زمانی که چندین بار به دلیل حقوق اعتصاب کرده بودیم، ما را تهدید کرد و حتی یک روز هم در کارخانه حکومت نظامی برقرار شد، اما نگهبانان خبردار شدند و ما را از درِ دیگری عبور دادند، در حالی که به خیال تیمسار ما اخراج شده بودیم! البته در اواسط سال ۵۷ به کمک جمعی از دوستان اولین اعتصابات کارگری را در دوران پهلوی سازماندهی کردم و به همین دلیل هم از کار اخراج شدم.

ضرورت حمایت مسئولان از کالای ایرانی

با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر انقلاب سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است، نقش کارگران در این بخش چیست؟

محجوب:  آنچه مقام معظم رهبری در ابتدای سال به آن اشاره کردند، موید این موضوع بود که بسیاری از کارگران و بخش‌های اقتصادی ما از کم توجهی و نادیده گرفتن کالاهای ایرانی رنجیده‌خاطر هستند و باید تدبیری برای حل این مشکل اندیشید. بنابراین  ما مسئولان باید در ابتدا خودمان این مسئله را مورد توجه قرار دهیم و از کار و کالای ایرانی حمایت کنیم و سپس مردم را به حرکت در این مسیر ترغیب کنیم. از سوی دیگر کارگران هم باید به این موضوع توجه داشته باشند که همان‌طور که تولیدکنندگان بزرگی هستند، مصرف‌کنندگان بزرگی هم هستند و جمعیت کارگران و خانوارهایشان هم برای نجات بازار داخلی باید از مصرف کالا‌های خارجی اجتناب کنند.

یکی از نگرانی‌های کارگران، تامین امنیت شغلی است. تاکنون این مسئله چقدر در قوانین و ساختار‌های موجود لحاظ شده است؟

محجوب:  اخیرا  سه طرح در جهت ارتقای معیشت و تامین امنیت شغلی کارگران در فراکسیون کارگری مجلس تصویب شده و یکی از این طرح‌ها هم به صحن علنی رفته است.

همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال آن است که هرچه سریع‌تر آیین‌نامه قرارداد‌های موقت را تدوین و تبصره یک ماده ۷ قانون کار را اجرا کند که بر اساس این ماده به لحاظ قانونی  باید حداکثر مدت موقت برای کار‌هایی که طبیعت آن‍ها جنبه غیرمستمر دارد تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد.

مهم‌ترین موضع مجلس، همسان سازی مزایا و دستمزدهاست که در قانون برنامه ششم توسعه صراحتا بیان شده است، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را به شکل بسیار نازلی درآورد و به جای یک ماده آمرانه، بیشتر شبیه یک تعارف است و برای اجرایی شدن، باید به این تعارف جنبه آمرانه داد.

 مجمع تشخیص چه ایراداتی را به مصوبه مجلس برای همسان‌سازی حقوق وارد دانست؟

محجوب: پس از تامین نظر شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام احکام مصوب مجلس برای همسان‌سازی حقوق شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران را با اشاره به بند ۱۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یعنی صرفه‌جویی در هزینه‌ها مورد ایراد قرار داد و معتقد بود که به علت افزایش بار مالی، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است.

صندوق‌ها باید مستقل شوند

مهم‌ترین بیماری صندوق‌های بازنشستگی چیست؟

محجوب: صندوق‌ها در معرض موضوعات مختلف از جمله تورم هستند. در واقع تورم بیشترین خسارت را به صندوق‌ها و منابع‌شان زد و آنها را از منابع‌شان محروم کرد، متاسفانه آثار این چالش همچنان باقی است. از سوی دیگر  یکی از اصول اساسی کار صحیح صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی، استقلال آنهاست در حالی که این صندوق‌ها در کشورمان استقلال ندارند و تا زمانی که زیربنای آنها با وابستگی به دولت طراحی شده باشد، وضعیت‌شان از این بهتر نخواهد شد. همچنین از دولت می‌خواهیم به این مسئله توجه کند که صندوق تامین اجتماعی باید برای کارگران هزینه شود و درآمدهای آن نباید وارد خزانه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: مهم‌ترین اقدامی که به عنوان نماینده مجلس برای کارگران انجام داده‌اید، چه بوده است؟

محجوب: موضوع مهمی که این روزها کارگران با آن مواجه هستند، امنیت شغلی و معیشت‌شان است و متاسفانه فاصله درآمد و دستمزد آنها منجر به کاهش قدرت خریدشان شده است. بنده به تنهایی اقدامی برای کارگران انجام نداده‌ام اما همواره در فراکسیون کارگری مجلس در قالب طرح‌ها و پیشنهادات متعدد در راستای بهبود سطح معیشت، تثبیت و امنیت شغلی کارگران تلاش کرده‌ایم.

از نفس افتادن تولیدکنندگان داخلی با کالای قاچاق 

متاسفانه ورود کالا‌های خارجی از کشور‌هایی مانند چین باعث شده تا کالای تولید داخل به حاشیه برود، به نظر شما راه حل مبارزه با ورود کالا‌های خارجی و رونق کارخانه‌های داخلی چیست؟

محجوب: در حال حاضر ما با واردات غیررسمی که پدیده‌ای فراتر از واردات و قاچاق است روبه‌رو هستیم که امری تهدیدکننده برای تولید داخلی و اشتغال ماست. علت این معضل هم آن است که یکسری کارگو ها و تشکل‌ها وجود دارند که راه‌های مختلف فساد و ارتباط با مفسدان در دستگاه‌های اجرایی مختلف را می‌شناسند و با آنها مرتبط می‌شوند و تخلفاتی زیادی در پشت پرده این ارتباطات رقم می‌خورد به طوری که گاهی چندین کانتینر کالا فقط یک کانتینر نوشته می‌شود و گاهی هم خروج کانتینری ثبت نمی‌شود، اما کالا از کشور خارج و هیچ مبلغی به عنوان گمرکی پرداخت نمی‌شود. به عبارت دیگر این کارگو ها با ماموران فاسد همراه و منجر به افزایش قاچاق می‌شوند.

متاسفانه هیچ‌گونه جدیتی در مقابله با این افراد و ورود کالا‌های قاچاق نمی‌بینیم، تعداد درگاه‌های قاچاق به کشور بسیار زیاد است که تولیدکنندگان داخلی را از نفس انداخته و کارگران را بیکار کرده است.

با خصوصی‌سازی مخالفم

در سال‌های اخیر شاهد واگذاری کارخانه‌هایی، چون رشت الکتریک به بخش‌های خصوصی بودیم. این موضوع چه مشکلاتی را برای کارگران ایجاد کرده است؟

محجوب: بنده با خصوصی‌سازی مخالفم چراکه خصوصی‌سازی بیشتر به ارائه بازاری برای گردانندگان بازار‌های بین‌المللی و غارت‌گران تعریف شده است، برای تولیدکنندگان داخلی نتیجه‌ای نداشته و تنها منجر به تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران  شده است، البته با اصل خصوصی‌سازی مخالف نیستم بلکه با آن خصوصی‌سازی به معنای نادیده گرفتن منافع طبقات محروم و میدان دادن به عده‌ای خاص برای ثروتمند شدن مخالفم.

اهل شکایت و بگومگو نیستم

در پایان اگر تمایلی دارید درباره کدورتی که بین شما و وزیر بهداشت و درمان در صحن علنی مجلس اتفاق افتاد، توضیحاتی دهید.

محجوب: در آن جلسه آقای قاضی‌زاده‌هاشمی به بنده اتهام‌هایی زد؛ از جمله آنکه گفت من شما را نماینده قشر کارگر نمی‌دانم و در تمام دوره‌ها به شما رأی داده‌ام، اما از این به بعد رأی نخواهم داد؛ که این اظهارات کاملا نابه‌جا بود و با آنکه بنده به وی توهین نکردم، اما او مرتب به بنده توهین کرد. 

بنده به هیچ وجه معتقد به ادامه بگومگو‌ها و اهل شکایت نیستم، اما در عین ناباوری وزیر بهداشت از قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه شکایت کرده که تا انتها همراه قاضی‌پور خواهم بود چراکه نماینده مجلس در مقام سوال‌کننده و پشت تریبون مجلس در بیان اظهارات خود آزاد است و هیچ فردی نمی‌تواند نماینده مجلس را به جهت اظهاراتش در خانه ملت تحت تعقیب و مورد مواخذه قرار دهد. اگر نماینده‌ای بیرون از صحن مجلس و یا در قالب مصاحبه‌ای درباره فردی صحبت کند، قابل شکایت است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید