واکنش وزیر نفت به تصمیم ترامپ:

آمریکا می‌خواهد قیمت نفت بالا برود

کدخبر: ۲۱۳۱۰۴
اقتصادنیوز: بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت به تشریح سیاست‌های نفتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده پرداخت. او گفت:‌آقای ترامپ درباره بازار نفت دودوزه بازی می‌کند. یعنی دلش می‌خواهد قیمت نفت بالا برود و به همین دلیل با بعضی از اعضای اوپک به توافق رسید که آنها تولید را پایین نگه دارند و قیمت را افزایش دهند تا شیل اویل در آمریکا فعال شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ بیژن زنگنه وزیر نفت درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام و این‌که چقدر روی صنعت نفت، درآمد و صادرات ما اثر می گذارد، گفت: معتقدم با خروج آمریکا از برجام اتفاق قابل ذکری برای صادرات نفت و میعانات گازی ما رخ نخواهد داد و درآمدهای ارزی کشور طبق آنچه در بودجه است، تامین خواهد شد.

با اشاره به خودکفایی ایران در تولید بنزین گفت: قدیم‌ها خیلی برای ما شاخ و شانه می کشیدند که جلوی واردات بنزین را می گیریم و ایران را فلج می کنیم این حرفها به تاریخ پیوسته است و وضعمان در تولید بنزین با وجود رشد مصرف سالانه ۸ الی ۹ درصدی خیلی خوب است و از این طریق نمی‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند.

وزیر نفت در ادامه درباره افزایش قیمت نفت گفت: آمریکا می خواهد با بالا نگهداشتن قیمت نفت، تولید شیل اویل را در این کشور فعال و اقتصادی کند. اکنون این کشور روزانه شش میلیون بشکه تولید شیل اویل دارد که رقم بسیار بزرگی است. زمانی‌که قیمت نفت پایین بود تولید نفت شیل نیز پایین آمده بود اما اکنون که قیمت بالا رفته تولید نیز بالا می‌رود، اقتصادشان فعال می‌شود، موضوع اشتغال حل می‌شود و مالیات بیشتری نیز به دولت می‌دهند که همه اینها در یک سوی ماجرا است اما از سوی دیگر آقای ترامپ به سبب آنکه تحت فشار از سوی مصرف کننده داخلی خود قرار نگیرد، می‌گوید که شما قیمت‌ها را بالا برده‌اید در حالی که خودش با یک عده‌ای در اوپک همراه است و به نفعش نیز است که قیمت نفت بالا باشد. اصلا صداقتی در حرف او (ترامپ) نیست.

وی با بیان این‌که در آمریکا، شرکت‌های نفتی‌ حامی جمهوری خواهان هستند، تاکید کرد: پشتوانه اقتصادی به همراه مالیات و ایجاد اشتغال همراه با نفت است و سبب می‌شود وابستگی آنها به خارج کم شود اما برای آن که همان مصرف کننده‌های پمپ بنزین نیز راضی باشند می گویند که قیمت بالای نفت تقصیر اوپک است اما واقعا آنها دلشان می خواهد که قیمت بالا باشد.

وزیر نفت درباره قیمت نفت بیان کرد: از نظر من قیمت خیلی بالا مناسب نیست، زیرا سبب می‌شود تولید شیل اویل افزایش پیدا کند و عرضه از تقاضا پیشی بگیرد که این در نهایت سبب سقوط قیمت می‌شود و کسی که دوباره باید تولیدش را کم کند اوپک است زیرا می‌خواهد قیمت را بالاتر نگه دارد.

وی افزود: ما (اوپک) مرتب در نوسانیم در حالی که قیمت ۶۰ دلاری بدون نوسان برای ما در بلندمدت بهتر است اما عملاً یک عده ای در اوپک ابزار اجرای سیاست امریکا شده اند.

وی ادامه شد: اعضای اوپک سال گذشته قیمت مناسب نفت را ۶۰ تا ۶۵ دلار عنوان کردند. اما یک مرتبه بعضی‌ها یک نداهایی بهشان رسیدکه این قیمت نفت را افزایش دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید