روابط خوب گذشته با اروپا، ضامن بقا روابط بانکی

کدخبر: ۲۱۹۰۸۳
اقتصادنیوز: عضو هیات امنا موسسه عالی آموزش بانکداری ایران با تاکید بر روابط خوب ایران و اروپا در گذشته، گفت: با توجه به شرایط جدید به نظر می رسد پس از خروج آمریکا از برجام روابط بیش از پیش بهبود یابد.

به گزارش اقتصادنیوز؛ محمد طالبی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره بهره‌گیری از ظرفیت‌های جدید بانکی در شرایط جدید برجام، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های موجود در برجام در ارتباط با طرف های اروپایی و همچنین حجم مراودات ایران و اروپا، شرایط نشان از بهبود اوضاع دارد.

وی افزود: بانک های ایرانی طی سی سال اخیر با بانک های اروپایی ارتباط و فعالیت خوبی داشته اند و بی شک از شرایط جدید نیز می توانند استفاده کنند.

عضو هیات امنا موسسه عالی آموزش بانکداری ایران ادامه داد: در دوره ای که گذشت بانک های اروپایی تحت تاثیر شرایط و تحریم ها، با ایران همکاری نکردند اما با توجه به شرایط جدید به نظر می رسد که بانک های اروپایی آمادگی همکاری با ایران را دارند.

طالبی با اشاره به اینکه برخی نگرانی ها از خروج آمریکا از برجام وجود داشت، گفت: حداکثر تاثیر خروج آمریکا بر ما هویدا شده و بانک های اروپایی می توانند تحت تاثیر تصمیم دولت های خود با ایران همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: از آنجایی که حجم مراودات و تجارت شرکت های ایرانی و اروپایی زیاد است، فرصت همکاری بیش از پیش خواهد بود اما به نظرم باید منتظر نتایج جلسات ۴+۱ باشیم.

عضو هیات امنا موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، ‌گفت: البته تاکنون نتایج مثبتی پیش آمده و نشان از این دارد که می توان برجام را بدون حضور آمریکا پیش برد اما بازهم به میزان تعهد شرکت های اروپایی بستگی دارد.

به گزارش ایبِنا، طرح جامع اقدام مشترک یا برجام که به‌طور غیررسمی با عناوین معاهده ایران یا توافق هسته‌ای ایران شناخته می‌شود، توافقنامه‌ای بین‌المللی در مورد برنامه هسته ای ایران است که در ژوئیه ۲۰۱۵ (۲۳ تیر ۱۳۹۴) بین ایران و گروه ۱+۵  (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد - چین،  فرانسه،  روسیه،  بریتانیا،  ایالات متحده +آلمان)  و اتحادیه اروپا به تصویب رسید.

اما پس از گذشت حدود ۳ سال از این توافقنامه، در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، ایالات متحده رسما از برجام خارج شد.

این اقدام و خروج آمریکا موجب اظهار نظرهای متفاوتی از سوی مسئولین و کارشناسان شد زیرا به اعتقاد برخی این خروج موجب کاهش اعتبار برجام بود و به اعتقاد دسته ای دیگر،   ایالات متحده که همیشه مدعی کدخدای بین‌المللی است و وظیفه پاسداری از نظام بین‌الملل را برعهده دارد، با این کار آبروی خود را بر باد داد. ضمن اینکه اولین بار نیست این کشور چنین اقداماتی انجام می‌دهد و بارها توافقات بین‌المللی را نادیده گرفته است، اما قطعا خروج از برجام تیر خلاصی بر آبرو اعتبار ایالات متحده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید